AlleDager Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Hvordan kan jeg lage en randomizer? Har 30 personer så skal det tilfeldigvis velges 2 og 2 på lag. Vet noen om et program?
Lars-H Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Litt mer konkret beskrivelse på hva dette dreier seg om?
AlleDager Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 Litt mer konkret beskrivelse på hva dette dreier seg om? 6922381[/snapback] Skal ha en turnering. Også det er 30 stykker som deltar. Det er da 15 lag. Man skal ikke kunne velge lag selv. DEt skal datamaskinen gjøre. Men da trenger jeg et program?
Harald Staff Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Har du et regneark på maskinen din ? Excel, Works, OOcalc eller noe ? Skriv deltakerne nedover i A-kolonnen. I B-kolonnen skriver du formel =TILFELDIG() (eller =RAND() hvis du har engelsk versjon) Sorter etter B-kolonnen, så tar du f.eks 1 og 2 sammen, 3 og 4 sammen, ... . F9 genererer nye nye tall, sorter på nytt. HTH. Beste hilsen Harald
salah Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Flere programmeringsspråk kan også gjøre det. PHP og Java er jeg kjent med. PHP har en egen funksjon for det som heter rand() og JavaScript har noe som heter math.random eller math.rand(). Sjekk ihvertfall ut math-objektet i JavaScript. Det er veldig lett å lage noe sånt, og du vil få veldig mye nytte av det for senere tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå