Gå til innhold

Når slutte med kreatin?


Anbefalte innlegg

Har nå brukt kreatin i 3 uker + de første 5 "oppstarts" dagene, og har hørt (lest) på forumet her at det er lurt og ta pause fra kreatinen en mnd. etter ca. en mnd's bruk for optimal effekt, er det sant? :hmm: Uansett, er det smart og kombinere proteinpulver sammen med kreatin? Jeg er en ganske så tynn person, som håper og kunne legge på meg litt mer muskler :p, trener 4-9 ganger i uka, der 3-4 ganger er på treningssenter... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I førsteomgang kan du vel kjøre med creatin i opptil 6 uker, så 2 uker av, 4 på, 2 av osv.

 

Om du tar kreatinen før trening kan det være lurt å ta det i lunkent vann med litt sukker oppi, for å få maksimalt opptak til musklene.

 

6910150[/snapback]

 

Takker for svar, tror jeg skal prøve det da :thumbup:

Lenke til kommentar
Eller bare, drikke det året rundt uten problemer.

6911503[/snapback]

 

Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... :) (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! :thumbup:

 

(Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene)

 

Er kreatin en slags form for doping?

Lenke til kommentar

DeeTee; Forresten, hvor mye sukker er det snakk om? 1-2 ts?  :hmm:

 

Tusen takk for alle svar!  :thumbup:

6911812[/snapback]

 

Nei, trenger ikke stort igrunn. Tar det igrunn med lite vann, ganske lunkent og med en halv tskje sukker i. Eller, jeg bruker fruktose da, fruktsukker.

 

Om man tar kreatin med kaldt vann tar det lang tid før det blir tatt opp i musklene, så lunkent vann øker farten det går inn med. Om man tar det sammen med sukker, blir det tatt opp mye kjappere, fordi sukker går fort inn i systemet.

Lenke til kommentar
Eller bare, drikke det året rundt uten problemer.

6911503[/snapback]

 

Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... :) (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! :thumbup:

 

(Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene)

 

Er kreatin en slags form for doping?

6911882[/snapback]

 

Kreatin er ingen form for dopingmiddel, men er en aminosyre (eddiksyre) som produseres naturlig i kroppen. Kreatin skilles naturlig ut av musklene, og det finnes ca 6g kreatin i 1kg kjøtt.

 

Hvordan kratin fungerer er litt komplisert, men det dannes et stoff som blir brukt til ekstra energi når kroppen har tilgang til lite oksygen. Så det øker på en måte musklenes evne til å ta til seg oksygen, eller lagre et lager som utnytter dette når det trengs.

 

Kreatin gjør også at det binder seg mer vann til musklene, og kan øke effekten av treningen til opptil 8%. Så tar du 10 reps, er det mulig du klarer 11.

 

Kratin hindrer også nedbrytningen av proteiner, øker den anaerobe utholdenheten og øker restitusjonen etter trening.

Lenke til kommentar
Eller bare, drikke det året rundt uten problemer.

6911503[/snapback]

 

Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... :) (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! :thumbup:

 

(Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene)

 

Er kreatin en slags form for doping?

6911882[/snapback]

 

Kratin hindrer også nedbrytningen av proteiner, øker den anaerobe utholdenheten og øker restitusjonen etter trening.

 

6912138[/snapback]

 

Øker det ikke den aerobe utholdenheten?

Lenke til kommentar

Når det i tillegg er printet rett på sidene til noen som lever av å selge kosttilskudd bør man som regel være litt skeptisk.

 

Har ingen referanser å peke på, men av sunn fornuft vil jeg tro det lureste vil være å kjøre sykluser med kreatin på og kreatin av. Når du inntar kreatin fra supplementer vil ikke kroppen få behov for å bryte det ned av naturlig mat, og det ser jeg for meg kan få en negativ effekt langsiktig.

 

Husk å drikk mye vann, da kreatin belaster nyrene i høyere grad.

 

Eller bare, drikke det året rundt uten problemer.

6911503[/snapback]

Endret av Cozzie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...