Gå til innhold

Ubuntu partisjonering + usb wifi ved installsjon?


eternal

Anbefalte innlegg

Sitter på live-cden nå og skriver. Skal kjøre en install her nå, Men jeg synes det hadde vært på sin plass med en liten hjelpeknapp i partisjoneringsprogrammet. Satser på å gjøre partisjoneringen manuelt, da jeg skal ha en winxp partisjon og en lagringspartisjon side om side (jeg har 15gig winxp partisjon + en råpartisjon nå når jeg kjører installasjonsprogrammet)

 

Skal kjøre dual-boot med Windows XP.

 

Hvor stor partisjon trenger man til fornuftig bruk av linux? Kan vel være greit å ha noen giagbytes å boltre seg på, men ikke mer enn nødvendig heller. Står bare i installasjonsprogrammet;

 

"Sørg for min 2gb til rotpartisjonen" og en bufferpartison på min 256mb.

Høres litt lite ut spør du meg.

Anbefalinger? Hvis jeg f.eks velger 10gb primary #1 er det nok til å boltre seg litt på? Og hvor stor bør swapfilen være?

 

Andre ting jeg bør tenke på ved installasjon?

 

Har også et USB trådløst nettverkskort. Bør dette stå i ved installsjon eller er det samme om jeg putter det i etterpå?

 

Maskinvare;

Laptop type Acer 632LC

P4M 1.6ghz

768 ddr-ram

100gb Toshiba (ny)

Geforce2go 100 16mb

15.1" SXGA+ 1400x1050

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Linux partisjon er på 5gb. I tillegg har jeg en FAT32 partisjon på 5GB. FAT32-partisjonen min mapper jeg til "Mine dokumenter" slik at jeg har en egen "Mine dokumenter" partisjon til Windows. I Linux mounter jeg den partisjonen på en plass der den er lett tilgjengelig. På denne måten har jeg 5gb med lagringsplass som pent kan brukes i både windows og linux. 5gb linux partisjon holder i lange baner for å kjøre Ubuntu. Når jeg lagrer større file, så benytter jeg meg av FAT32-partisjonen. Så slipper jeg å kaste bort plass med partisjoner som ikke blir utnyttet, for mange av filene (dokumenter, film og musikk) er jo filer som er kjekke å nå fra begge operativsystemene.

Lenke til kommentar

Høres ut som en smart løsning det der, oskaremil :)

 

Tror jeg gjør det sånn. 5gb er altså passende til ubuntu + programmer - hverken for mye eller for lite, er alle i salen enige om det?

 

Og jeg skal velge det som primary #1 og får da opp dual-boot meny som jeg kan starte winxp og ubuntu fra?

 

Swap-filen hvor stor bør den være?

Lenke til kommentar

5 GB til Ubuntu er litt i minstelaget mener jeg, men det er helt passe dersom du bare ønsker å prøve ut en stund.

 

Ja du får opp en boot-meny der du kan velge hvilket os du skal boote opp.

 

En fingerregel er at du skal ha 2x så stor swap som du har minne. Den ser jeg bort fra når det er snakk om vanlig desktopmaskin. Jeg personlig har 1GB minne og 512MB swap, så 512MB skal holde.

Lenke til kommentar

En helt ren ubuntu installasjon vil jeg tippe tar en plass mellom 3 - 3,5GB. Dette blir altså partisjonen /

 

Skal du i tillegg ha flere programer + spill + kanskje litt musikk + kanskje litt filmer kan det være greit å ha en egen /home partisjon som du kan lagre slikt på. Si ca. 5GB til / , 500MB til swap og 5GB til /home?

Lenke til kommentar

1. Bør jeg ha trådløst nettverkskort i USB-porten? (har ikke nett her atm, men bare for installasjonens skyld). Eller fikser dette seg plug&play når jeg setter det i etterpå?

 

2. Dersom jeg oppretter en Fat32 i ubuntu; blir denne automatisk tilordnet en stasjonsbokstav i windows og motsatt?

 

3. Kan det være fordel å opprette NTFS lagringspartisjonen i ubuntu slik at den automatisk blir mountet, og får jeg da denne opp i windows? Er det nødvendig å manuelt mounte en NTFS partisjon i ubuntu dersom jeg oppretter denne i windows, eller finner ubuntu den og fikser tilgang automatisk??

Lenke til kommentar

1) Ville ventet med USB-wifi til installasjonen er ferdig. Så slipper du merkelige problemer underveis. Når jeg skal plugge inn nye usb-dippedutter pleier jeg alltid å sette de inn før jeg skrur på maskinen og krysser deretter fingrene for at de blir oppdaget automagisk ( noe de som oftest blir med Ubuntu).

 

2) Opprett FAT32 i Windows, du. Da får den i allefall stasjonsbokstav. Om du oppretter den i Ubuntu er det ikke sikkert den får automatisk stasjonsbokstav. Uansett er det ikke mye pes å mounte en ny partisjon i Windows.

 

3a) Ikke NTFS. NTFS-driverene for Linux er fortsatt av det noget eksperimentelle slaget. Noen vil nok arrestere meg og si "Jo, det funker fett", men for en nybegynner ville jeg ha anbefalt FAT32 for å unngå problemer.

 

3b) Jeg har tre Windows partisjoner (2xNTFS 1xFAT32), og Ubuntu fant alle disse tre og mountet dem for meg første gang jeg bootet. La t.o.m. snarveier på desktopen. I ubuntu havner de som regel under /media/hdaX . hdaX refererer til navnet på partisjonen ( ikke det navnet du setter i Windows).

Lenke til kommentar
Skal du i tillegg ha flere programer + spill + kanskje litt musikk + kanskje litt filmer kan det være greit å ha en egen /home partisjon som du kan lagre slikt på. Si ca. 5GB til / , 500MB til swap og 5GB til /home?

6908601[/snapback]

 

Og du mener at 5GB til rot-partisjonen er for lite. Så du i det hele tatt på hva jeg skrev ovenfor ?

 

  Min Linux partisjon er på 5gb. I tillegg har jeg en FAT32 partisjon på 5GB

 

Så jeg har ti GB tilgjengelig til filmer, musikk og dokumenter. Når mannen har 15GB windows partisjon så går jeg ut ifra at han ikke har verdens største harddisk, derfor skulle 5gb holde lenge til rot partisjonen.

Lenke til kommentar

Vel, min root partisjon er på 10 GB derav jeg nå har brukt 7,2GB.

 

Jeg mener bare det at det kan være veldig greit å ha en egen /home partisjon som er uavhengig av root partisjonen. Mannen har da en 100GB HD, så det å sitte av 10 GB til en ren Ubuntu installasjon må da være mulig.

 

FAT32 kan være greit nok å ha, men skal du operere med litt større filer er det fort gjort at det bare blir kluss. Det slipper du hvis du har en egen /home partisjon (feks. ext3)

 

For å aksessere /home partisjonen i Win finnes det egne drivere som lar deg gjøre det.

 

Men for å teste ut et anderledes operativsystem og bruke det avogtil så trenger du sikkert ikke større root partisjon en 5 GB, men om du har planer om å bruke os'et kanskje litt oftere og til litt flere ting trenger, hvertfal jeg, en større root partisjon enn 5GB.

 

Kan kanskje være lurt å ta en titt innom feks. Linuxguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...