Gå til innhold

Innlegget er slettet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har kjøpt UV-filter pga UV-belegget, så har du kjøpt feil... Alle digitalkamera har nemlig UV-filter innebygd på sensoren.

 

Det du kan merke er at et dårlig filter forringer bildekvaliteten, pga ett ekstra glasselement som lyset går igjennom før det treffer systemet av glass inni objektivet.

 

De aller fleste bruker UV-filter kun som beskyttelse, eneste måten du får verifisert om det funker er når det har kommet en ripe på filteret som ellers hadde vært på objektivet..

Lenke til kommentar
Jeg ser at jeg burde forklart dette litt bedre. Jeg kjøpte disse fordi jeg skulle ha noe til å beskytte frontlinsene på objektivene. (Har en kamerat som maser masse om dette hver gang han ser kameraet mitt. Hva er dyrest? osv..) Så fikk jeg opplyst at det er best å bruke ett UV-filter til dette.

 

Photoguy er inne på det jeg mente om de ikke er bra. At dårlige filtre ødelegger bildet. Så det var altså det jeg var ute etter. Hvordan skal jeg sjekke om disse filtrene er dårlige?

 

-----

Nå  har jeg jo meget god tid til ett søk i forumet. Fant masse her om UV-filtre. Så denne tråden kan bare dø.

6870541[/snapback]

 

Ved å ta testbilder av samme motiv med og uten filter! Enkelt og greit, du må ha noe å sammenligne filteret i mot. Et dårlig UV filter kan også forårsake lysartefakter i himmelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...