Gå til innhold

Mulig å repararere XBox 360?


OlavHW

Anbefalte innlegg

Kjøpte en XBox 360 på launch-dagen 2/12 ifjor og siden jeg bruker den absolutt mest som media center extender så har jeg vært plaget av vifte støyen siden dag en.

 

Derfor åpnet jeg boksen ganske raskt for å se om det var noe en kunne gjøre med disse viftene, men ble aldri til at jeg tørte å gjøre noe mer enn å titte inni boksen. Har ikke rørt noen som helst av komponenter.

 

Det er minst 6 måneder siden sist jeg hadde boksen åpen, men nå har den begynt å fryse :cry:

 

Jeg har koblet vekk harddisk, nettverkskabel og sjekket at skjermkabelen står i SD mode (bruker composite til vanlig TV), men ingenting hjelper.

 

Det virker ikke som det er overoppheting da boksen kan gå i flere timer dersom den bare kommer seg igjennom de første ca 1-2 minuttene.

Aldri opplevd at den har frosset hvis den ikke har gjort det de første 1-2 minuttene.

Fryser ofte med en gang logoen kommer opp, men har også hendt at den har fryst rett etter at windows media center GUI'er har kommet opp.

Av og til kommer de tre røde lysene, men som regel fryser bare boksen, og grafikken blir liksom mer grovkornet (firkanter).

Noen ganger har bare skjermen plutselig blitt svart.

Foreløpig har jeg alltid fått den i gang etter noen forsøk. (Slå av og så på igjen).

 

Har ikke forsøkt Microsoft support enda, da jeg regner med at de bare vil avvise meg siden jeg ikke har det forbannede garantiklistremerket på boksen fordi jeg åpnet den :cry:

 

Noen tips? F.eks. Noen som har opplevd at bedre kjøling har fått en boks til å virke likevel? F.eks. sett kjøleribber på alt av chipper i boksen som ikke har det fra før?

 

Er det noen form for hard-reset en kan gjøre av selve boksen, (triks som renser cachen på harddisken er ikke noen vits da den som nevnt fryser også uten harddisk).

 

Ny skjermkabel? Kan kabelen være problemet?

 

Mulig å kjøpe nytt garanti- klistremerke som er så bra at Microsoft ikke ville oppdage det? ;)

 

Andre ideer, anyone?

 

Eller er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny boks? Trenger vel bare core versjonen da siden jeg regner med at jeg kan bruke alt av tilleggsutstyret fra den gamle?

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel sak:

 

1. Du mister garantien ved å åpne den.

 

2. Du kan fortsatt benytte deg av reklamasjonsretten din, og da blir det opp til Microsoft å bevise at boksen fryser på grunn av at du har åpnet den.

 

Har selv benyttet meg av dette i en lignende sak, og det fungerer. Hvis du er i tvil om fremgangsmåte, så ring forbrukerrådet og rådfør deg med de.

Lenke til kommentar
Enkel sak:

 

1. Du mister garantien ved å åpne den.

 

2. Du kan fortsatt benytte deg av reklamasjonsretten din, og da blir det opp til Microsoft å bevise at boksen fryser på grunn av at du har åpnet den.

 

Har selv benyttet meg av dette i en lignende sak, og det fungerer. Hvis du er i tvil om fremgangsmåte, så ring forbrukerrådet og rådfør deg med de.

6869688[/snapback]

 

Hei,

forsøkte meg på dette ved å ringe Microsoft kundesupport og forklarer saken.

De var først helt klare på at boksen må sendes til inn til reparasjon, helt til jeg forklarte at Microsoft merket ikke lengre er inntakt.

Da fikk jeg en story om at deres teknikkere hadde veldig dyrt utstyr som kunne bli ødelagt dersom jeg hadde modifisert boksen og de kunne jo ikke vite om jeg hadde gjort det selv om jeg hevdet at jeg ikke hadde gjort det.

 

Følger ikke helt argumentasjonen, andre produsenter, f.eks. hovedkort og skjermkort produsenter som lager PC hardware må vel håndtere tilsvarende problemer?

PC'er pleier jo fremdeles ha en garanti selv om kunden åpner dem og hardwaren er jo ikke vesentlig forskjellig?

 

Føler at forbrukerrådet kan bli en lang og tung vei.

 

Har også sjekket litt mer selv og funnet at det står en del om selve hardware problemet i hardware forum'et på www.xbox-scene.com.

Bl.a. hvordan en sjekker feilkoden, jeg har kode 102 som jo er akkurat det varmepistol trikset skal fikse.

 

Ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Forbrukerrådet eller varmepistol.... :hmm:

Kan jo ikke akkurat prøve varmepistol først og så forbrukerrådet om det ikke virker :)

Lenke til kommentar

Jeg fortalte jo deg nettopp hva du skal gjøre. Hva er problemet? At du møter en eller annen kundebehandler hos MS som helt opplagt serverer deg århundrets løgn, er vel strengt tatt kundebehandleren sitt problem og ikke ditt.

 

Det er bare å si at du ønsker å bruke reklamasjonsretten din for å få reparert produktet. Da er det opp til dem å bevise at din tukling har ødelagt produktet.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om heldig eller uheldig. Iflg forbrukerrådet så kan du reklamere på et produkt selv om det er åpnet. Det er produsent/verksted som har bevisbyrden for at produktet ikke fungerer som en følge av at du åpnet det.

 

Men jeg presiserer at dette er snakk om reklamasjonsrett, og ikke garanti. Garanti er noe produsenten/butikken gir utover de rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt mail til forbrukerrådet nå, forklart saken og spurt om hva de mener, så får vi se hva de sier.

 

Redd jeg har en lang og tung vei om jeg skal komme igjennom med dette, men er jo forsøket verdt om det skulle lykkes.

 

Har jo ikke den helt store troen på at å svi av boksen med en varmepistol kommer til å gjøre den helt store nytten heller, men om jeg ikke kommer noen vei med reklamasjon så kan jeg jo likeså godt svi boksen litt før jeg kaster den.

 

Kan jo være at det ikke bare er tull.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om heldig eller uheldig. Iflg forbrukerrådet så kan du reklamere på et produkt selv om det er åpnet. Det er produsent/verksted som har bevisbyrden for at produktet ikke fungerer som en følge av at du åpnet det.

 

Men jeg presiserer at dette er snakk om reklamasjonsrett, og ikke garanti. Garanti er noe produsenten/butikken gir utover de rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven.

6875686[/snapback]

 

Fikk svar fra forbrukerrådet, men det virker ikke som alle i forbrukerrådet er like bombesikre som de du snakket med er.

 

Her er det de sa:

Har ikke noen avgjørelser innenfor lignende saker. Men er usikker på om de

kan fraskrive seg ansvar for reklamasjon på denne måten. Uansett så burde de

jo ta varen inn til undersøkelse slik at de eventuellt får dokumentert at

feilen er grunnet din åpning av boksen eller ikke.

 

Ikke noe veldig konkret å slå i bordet med akkurat.....

 

 

Har også nevnt saken for en advokat som uten å ha sjekket lovverket grundig i utgangspunktet trodde at jeg stilte svakt.......

 

Begynner å helle mer og mer til varmepistol, om ikke annet så kan jeg i det minste få gleden av å brenne dritten ut av den forbannede drittboksen ;)

Lenke til kommentar
Jeg har sendt mail til forbrukerrådet nå, forklart saken og spurt om hva de mener, så får vi se hva de sier.

 

Redd jeg har en lang og tung vei om jeg skal komme igjennom med dette, men er jo forsøket verdt om det skulle lykkes.

 

6875868[/snapback]

 

Jøss.. At det går an..

Du har selv brutt garantien..

Synes du rett og slett er særdeles frekk.

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar
Jøss.. At det går an..

Du har selv brutt garantien..

Synes du rett og slett er særdeles frekk.

6918521[/snapback]

 

Hva med å faktisk gjøre et ærlig forsøk på å sette deg inn i realitetene, før du lirer utav deg slike tåpelige utsagn? Siden du åpenbart ikke skjønner forskjellen på garanti og reklamasjon enda, anbefaler jeg deg et selvstudium i forbrukerkjøpsloven før du forbereder ditt (uten tvil) intelligente svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...