Gå til innhold

HTTP-server/No-ip/Remote Deskto-veiledning ønsket

Espen Holm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg innbiller meg det fungerer, så betyr vel HTTP-server at PC'en kan 'leses' evt skrives til/jobbes på fra et ekstern sted, f.eks. PC'en hos en kompis, fra jobben etc, f.eks for å vise frem bilder osv.

Spm. 1: Stemmer dette?

Spm. 2:

Kan program på hjemmePC'en kjøres/styres via HTTP server? (f.eks bittorrent?). Eller må man da over på en Remote Desktop løsning eller: -hvordan-gjøres-dette?

Som kunde hos NextGenTel er jeg vel satt opp med det som heter dynamisk-ekstern IP addresse e.l. Stort sett kul-umulig å holde kontroll på...

Vet det er noe som heter no-ip, som oppdaterer den eksterne IP addressen hver gang den skifter, og at maskinen så kan nås fra ekstern PC ved å benytte no-ip-domene-navnet. Men fikk ikke dette til å funke... hverken fra kompis eller jobb.

Spm. 3:

Kan det være brannmur (BM) som ikke slipper no-ip inn på maskinen min? Må jeg være innenfor BM for at det skal funke? Hvordan slipper jeg evt. gjennom?

SPm. 4:

Hvorledes holder no-ip orden (och reda..) på min interne IP adresse (slik at man ikke havner hos sønn i huset eller leieboer'n som begge er på samme trådløse nett...)

Spm. 5:

Hvordan begrenser man ømrådetilgang for den som logger på hjemmePC'en utenfra? Ønsker kanskje ikek at de skal se alle bilder og rote rundt i alle arkiver?

Spm. 6:

Er det noen måte å bruke no-ip adresse ved å gå utenom jobbens 'filtre'? (Får Access Denied... = bannlyst domene/adresse..)

Med andre ord... noen som kan dele litt tips og tricks på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Slik jeg innbiller meg det fungerer, så betyr vel HTTP-server at PC'en kan 'leses' evt skrives til/jobbes på fra et ekstern sted, f.eks. PC'en hos en kompis, fra jobben etc, f.eks for å vise frem bilder osv.

Spm. 1: Stemmer dette?

HTTP-tjeneste kjører en webserver på pc'en din. Så ja, akkurat som du kan surfe på alle andre websteder, så har du mulighet til å hoste dine egne websider, som f.eks fotogalleri eller filer osv. (tenk www sider)

Spm. 2:

Kan program på hjemmePC'en kjøres/styres via HTTP server? (f.eks bittorrent?). Eller må man da over på en Remote Desktop løsning eller: -hvordan-gjøres-dette?

Enten direkte via Remote Desktop i Windows, fordel er at alle Windows XP maskiner har Microsoft Terminal Service Client, så du kan logge på med nesten "alle" maskiner og se skjermen din som om du satt der selv. Evt kan du se på TightVNC som kjører et par andre tjenester, f.eks en HTTP tjeneste som lar eksterne brukere se skrivebordet ditt mens du sitter der osv. Remote desktop gir deg automatisk admin rettigheter (kun server versjoner som kan bestemme om bruker ikke er admin, men det krever igjen lisenser). Liker MS Remote Desktop godt jeg.

Som kunde hos NextGenTel er jeg vel satt opp med det som heter dynamisk-ekstern IP addresse e.l. Stort sett kul-umulig å holde kontroll på...

Vet det er noe som heter no-ip, som oppdaterer den eksterne IP addressen hver gang den skifter, og at maskinen så kan nås fra ekstern PC ved å benytte no-ip-domene-navnet. Men fikk ikke dette til å funke... hverken fra kompis eller jobb.

www.dyndns.org

Link til program

Spm. 3:

Kan det være brannmur (BM) som ikke slipper no-ip inn på maskinen min? Må jeg være innenfor BM for at det skal funke? Hvordan slipper jeg evt. gjennom?

Hvis du kjører firewall software på maskinen, må disse tillate porter til å være åpne slik at eksterne maskiner kan få kontakt. Web services kjører på port 80 (HTTP) som default. Windows remote desktop er vel port 3389, ellers bruker du bare Google og søker på programmet og port som du lurer på den bruker, så kommer det meste frem. Router firewall tar jeg under i spm4.

SPm. 4:

Hvorledes holder no-ip orden (och reda..) på min interne IP adresse (slik at man ikke havner hos sønn i huset eller leieboer'n som begge er på samme trådløse nett...)

Du må logge på routeren og gjøre 2 ting. Først må du åpne portene i brannmur delen, akkurat som under spm 3. Deretter må du konfigurere port forwarding, og det er lettest hvis du setter din maskin til en statisk IP (f.eks via DHCP oppsetningen og sett en fast IP til din MAC adresse/din maskin). F.eks så skal port 80 pakker sendes videre til din IP:port 80.

Spm. 5:

Hvordan begrenser man ømrådetilgang for den som logger på hjemmePC'en utenfra? Ønsker kanskje ikek at de skal se alle bilder og rote rundt i alle arkiver?

Dette kan begrenses med IP begresninger, men egentlig lettest hvis ditt galleri, filer er delt inn i soner. Enten via links som er .htaccess baskyttet (hvis du bruker apache webserver) eller du bruker et eller annet hjemmeside script for visning av filer osv. Remote desktop krever jo uansett username/pass.

Spm. 6:

Er det noen måte å bruke no-ip adresse ved å gå utenom jobbens 'filtre'? (Får Access Denied... = bannlyst domene/adresse..)

Hvis du har en proxy server på jobben, som ikke tillater surfing på hva som helst (er vel få som har?) kan du f.eks gå via en annen proxy server, men jeg oppfordrer ikke til det.

Med andre ord... noen som kan dele litt tips og tricks på dette området?

6847817[/snapback]

Til ditt brukt, så er det vel kanskje like greit å kjøpe minste webhotell på one.com (gamle b-one.com)www.one.com, og bruke et vanlig php script for bildegalleri, og directory listing script for fil kataloger bak passordbeskyttet mapper for deling av filer.

Bildegalleri eksempel med Coppermine Photo Gallery (kan også evt kjøres på din egen maskin hvis du har en HTTP server).

Bra script til dir listing (syns jeg da) her!

Til de ting som ikke krever annet enn webhosting, syns jeg det er greit å kjøpe tjenesten (med mindre jeg bruker en dedikert maskin til det), ettersom sikkerhet/krasj ikke skal nedprioriteres på min arbeidsstasjon. Til mine bittorrent løsninger, kjøpte jeg Synology DS106e som laster ned direkte uten bruk av PC (jo PC setter igang download). Den er litt feig mht share ratio, så det ordner jeg opp i når jeg kommer jeg og skrur på maskinen min og deler fra den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...