C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Heihei, Jeg fant en gammel bestefarsklokke liggende her i kottet. Den funker ikke og jeg har utrolig nok nesten fått lov av foreldrene mine til å bygge PC i den Den er nesten perfekt, i et materiele som er lett å modde, med dør og vindu og akkurat pless til et Mini-ITX hovedkort. Det første som slo meg var HTPC. Da blir det nok en lavytelseshtpc, men fortsatt en HTPC. VIA er visst de eneste som lager Mini-ITX hovedkort (så vidt jeg forstod det var det visst de som fant opp både ITX og Mini-ITX også). Dette skal være billig. EIPA M10000 Var det første som slo meg etter at jeg fikk orientert meg på markedet. Det ser greit ut med tanke på enkel multimedia, men jeg er bekymret når det gjelder den integrerte grafikken. Det er selvfølgelig ikke AGP eller PCIe på det siden det er Mini-ITX, og det er bare en PCI, men en riser bør gå greit. Jeg mekker jo kabinett selg, så så få det til å pesse bør gå greit. Hvis det skal være HTPC er det klart at jeg trenger et TV-kort. Hvilket? Det må bruke PCI, bortsett fra det har jeg ingen spesielle krav. Vi skal kjøpe ny TV snart også, så samkjøre de to tingene går sikekrt glatt. TV-kortet tar den ene PCIen. Hva skal ta den neste? Det er få skjermkort for PCI, men et GeForce FX5200 må da være bedre enn det integrerte greiene? Den skal ikke spilles på overhodet, men mediaytelse er viktig. Eller skal jeg heller bruke PCI nummer 2 på et lydkort? Lyden er selvfølgelig også viktig. Hva tror dere jeg bør satse på? Jeg er litt "lost" her når det gjelder akkurat det. Når det gjelder RAM er det ikke mye jeg har å velge på. Hovedkortet på ma DDR(1), og støtter opp til 266MHz, hvis jeg ikke husker feil, men hvis jeg fortsatt ikke husker feil går det også greit med minne med høyere frekvens enn det hovedkortet vil kjøre det på. Stemmer det? Og bør jeg ha 1GB eller 512MB? 512 holder vel? Det bør helst bli riktog på første forsøk, for hvis ikke sitter jeg igjen med en modul jeg ikke kan bruke til noe. På harddiskfronten støtter HK bare PATA, men det går nok greit. Tar jeg runde kabler kan jeg få stua det vekk ett eller annet sted. PATA-disker jeg jo ganske billige også. Når vi snakker om PATA, går det å ha forskjellige typer enhet på samme kabel (feks DVD-brenner slave og HDD master)? Mener å ha hørt at det ikke går, men har også hørt rykter om det motsatte. Jeg kestet meg inn i PCbyggevberdenen i det øyeblikk SATA tok over for PATA, og har av den grunn ikke befattet meg med PATA i praksis. Ellers er jeg sikker på at jeg så et Mini-ITX med SATA-kontroller, men jeg klarer ikke finne det igjen Hva tror dere? Lar det seg gjøre? Ert det noen som har noen kreative ideer? Klokka skal selvfølgelig også casemoddes, jeg kan for eksempel lyse opp pendelen med LED-spotlights og montere inn et LCD. -GG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå