Gå til innhold

Grub bootloader - Error 18


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har instalert debian, men når jeg skal boote så får jeg en error med grub bootloader som heter Error 18, har søkt på google, og der står det at jeg må legge instalasjonen innenfor de første 1024 sektorene på disken, men hvordan gjør jeg dette?

 

Tror kanskje jeg trenger en ganske detaljert forklaring, i og med at jeg ikke er blandt de mest drevene på linux

 

På forhånd takk!

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS

 

This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB on others.). In more practical terms this means the BIOS is unable to start executing the kernel because the kernel is not located within the block it can access at boot up time.

 

This can be circumvented by creating a boot partition at the beginning of the disk that is completely within the first 1023 cylinders of the harddrive. This partition will contain the kernel.

 

The kernel it self does not suffer from the same limitations as the BIOS so after the BIOS has loaded the kernel the kernel will have no problem accessing the whole harddrive. Newer BIOSes will automatically translate the harddrives size in a way that it can be completely contained within the first 1023 cylinders and hence modern computers do not suffer from this problem.

The same error can happen when the BIOS detects a disk in a different way as Linux does. This can happen when changing motherboards or when moving a GRUB-bootable disk from one computer to another. If this happens, just boot with a GRUB floppy, read the C/H/S numbers from the existing partition table and manually edit the BIOS numbers to match. If using a SUSE linux and installing on VM Ware this problem is solved by creating a small partition at the very beginning of the harddisc, and mounting it as /boot.

 

Gammal maskin? Kva disk er det, og korleis ser partisjonstabellen din ut? Prøv å oppdatèr biosen din til nyaste versjon, og/eller prøv å flytt bootpartisjonen heilt fremst.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Ja, det er en gammel maskin med et no-name hovedkort, dvs at updatering av bios kan bli vanskelig... Det er en 250GB maxtor disk som sitter i...

 

Sånn som jeg har skjønt det så må jeg lage en egen boot partisjon på de 1024 første sektorene på disken for at systemet skal boote... men hvordan bestemmer jeg hvor på disken os'et skal legge seg når jeg instalerer?

Lenke til kommentar

Du vel det ved å velge sektorar sjølv. Mindre tal er lenger fram i rekka osv. Om ein partisjon er fra 100-200 og ein anna fra 200-300 vil 100-200 legge seg lengst fram, sjølvsagt.

Har du sett etter at biosen din klarer så store harddiskar? Gamle hovudkort kan vere kresne på diskar over 8GB osv.

Lenke til kommentar

hmm, var 13 gig harddisk på den før, så regner med at den takler over 8gb... det er en 600mhz, med 128mb ram...

 

For å få en partisjon på de første sektorene, er det da bare å lage denne partisjonen først i debian setupen, blir den lagt først da? eller må man gjøre noe spessielt?

Lenke til kommentar
For å få en partisjon på de første sektorene, er det da bare å lage denne partisjonen først i debian setupen, blir den lagt først da? eller må man gjøre noe spessielt?

6816706[/snapback]

 

Reknar med det ja. Du installerte bootloaderen på /root no eller? Prøv å formater heile harddisken, lag dine partisjonar, /, /usr, /swap, /whatever, og prøv å legg bootloaderen på MBR. Berre velg MBR (dei første 512-byta på disken din) om det er mulig når du velger bootloaderlokasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...