Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelige småproblemer med pc


Anbefalte innlegg

Formaterte pcen for ikke så lenge siden og når er det kommet noen problemer igjen som jeg ikke skjønner meg på. Pcen bruker ca. 10 minutter på å starte. Den henger først (skjermen er helt svart) rett etter windows xp loaderen, så henger den igjen ca 4-5 minutter etter oppstartslyden (bare bakgrunnen, før ikonene kommer). Har også problemer med at redigeringsprogrammet Avid Liquid henger i oppstarten en god stund den og (stopper på 63% en stund). Vet ikke om disse to har noe med hverandre å gjøre.

 

Om dette er feil i windows, hardware feil eller virus/spyware e.l. vet jeg ikke. Har søkt etter badware flere ganger med fulloppdatert Mcafee, adaware og spybot search and destroy uten å finne noe unormalt. Det er ingenting som tyder på at det er noe spyware på pcen heller.

 

Er det noe diagnosteringsprogrammer jeg kan kjøre for å feilsøke litt her?

 

Her er hw specs i alle fall:

 

Asus P5LD2 s775 HK

P4 3,4 ghz

2gb ddr ram

x800gto 256mb skjermkort

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Beklager sent svar. Nå har jeg oppdatert drivere og windows update, men jeg trur det er noe skumlere saker som ligger bak. Pcen har blitt værre uten at jeg har gjort noe som helst! Er som om den sakte men sikkert blir slukt av noe stort og ekkelt, men mitt fulloppdaterte Mcafee antivirus fant ingenting. Nå vet jeg at jeg har en del spyware på pcen, men jeg tviler litt på om det er problemet. Jeg prøvde, i et forsøk på å feilsøke hardwaret mitt, å innstallere xp på en annen partisjon, men så langt kom jeg ikke. XP henger hele veien (før det står "trykk enter for å innstallere windows xp bl.a.) og når jeg først kom til partisjons behandlingen var det bare to disker (sikkert de to harddiskene mine), men ingen partisjoner. Den ene var bare på 130 gb (er egentlig 250).

 

Biosflash hjalp forresten ingenting. Det eneste som skjedde var at logoen til hovedkortet nå henger i 10-20 sekunder før pcen starter igjen.

 

Ellers så henger pcen fryktelig mye, harddisken knaker og sliter mye av tiden (bare jeg gjør små operasjoner), og det er et rent helvete.

Hvis jeg kjører igjennom Ultimate Boot Disc (hvilke diagnosterings programmer skal jeg forresten kjøre), hva er sjansene for at den finner en evt. hw feil? Og er det forresten et program som sier om det er noe galt med windowsen min? Mener å ha lest at dette finnes...

Lenke til kommentar

Gammel windows xp, uten sp. Det er ikke cden det er noe feil med, testa med 2 stykker og jeg vet at begge fungerer.

 

Pcen skrudde seg forresten av av seg selv nå nettop... plugget i en flashdrive så svartna den helt. Kan det være et virus av den virkelige slemme sorten? Eller ville mcaffee funnet det?

Lenke til kommentar
Gammel windows xp, uten sp. Det er ikke cden det er noe feil med, testa med 2 stykker og jeg vet at begge fungerer.

 

Pcen skrudde seg forresten av av seg selv nå nettop... plugget i en flashdrive så svartna den helt. Kan det være et virus av den virkelige slemme sorten? Eller ville mcaffee funnet det?

6953913[/snapback]

Den gamle Windows XP støtter vel bare rundt 130GB harddisker i utgangspunktet.

 

Forsøk nye drivere til hovedkortet(brikkesettet).

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Logg? Men altså, disse diagnosterings programmene på ultimate bood cd? Vil de finne en evt feil på hd og minne?

 

Reparering av windows fungerte heller ikke. Dette vinduet med tidligere installerte windows versoner kom aldri opp, den gikk bare rett til partisjonsbehandlingen. Kan være det at windows klarer ikke lese så mye av discen at den ser den gamle installasjoner. Burde få tak i en sp2 cd... :roll:

Lenke til kommentar

Feilsøking av error og poste dem her.

 

Høyreklikk på min datamaskin.velg egenskaper.velg avansert i mappene.I startup and recovery trykker du på settings.Her inne huker du av automatisk restart.

 

og..

 

velg start-kjør.skriv eventvwr

Kikk inne i der og se på feilene.dobbelklikk på eventuell error for å få mere opplysninger.

 

sitat:

If your system hangs about 2 or 3 minutes at startup, where you can't access the Start button or the Taskbar, it may be due to one specific service (Background Intelligent Transfer) running in the background. Microsoft put out a patch for this but it didn't work for me. Here's what you do:

 

1. Click on Start/Run, type 'msconfig', then click 'OK'.

2. Go to the 'Services' tab, find the 'Background Intelligent Transfer' service, disable it, apply the changes & reboot.

 

This problem with the Background Intelligent Transfer Service should have been corrected in Windows update Q 314862, part of Service Pack 1.

http://www.tweakxp.com/article36992.aspx

Endret av Sunni
Lenke til kommentar

Søkt etter feil på minnet med Memtest 86+ i litt over en time, men den fant ingenting.

 

Det er en del feil under eventvwr ja. Skal jeg poste alle sammen? For det er ganske mange. Eller er det denne loggen jeg kan lagre under handling - lagre loggfil som, som du er ute etter? Den ligger i alle fall her :roll:

 

Forresten; dette med harddisk feil. Jeg har en seagate og en western disc. Western discen er litt over 2mnd gammel og det er der windows ligger, den andre er en del eldre, men jeg kjørte et grundig diagnosterings program fra seagate på den uten å finne noe feil pga. tidligere harddisk problemer (viste seg at det var en tredje harddisk som jeg nå har fjernet). Har også to vifter som blåser på discene så de burde jo hadde ganske kjølig og godt der inne...

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Søkt etter feil på minnet med Memtest 86+ i litt over en time, men den fant ingenting.

 

Det er en del feil under eventvwr ja. Skal jeg poste alle sammen? For det er ganske mange. Eller er det denne loggen jeg kan lagre under handling - lagre loggfil som, som du er ute etter? Den ligger i alle fall her  :roll:

 

Forresten; dette med harddisk feil. Jeg har en seagate og en western disc. Western discen er litt over 2mnd gammel og det er der windows ligger, den andre er en del eldre, men jeg kjørte et grundig diagnosterings program fra seagate på den uten å finne noe feil pga. tidligere harddisk problemer (viste seg at det var en tredje harddisk som jeg nå har fjernet). Har også to vifter som blåser på discene så de burde jo hadde ganske kjølig og godt der inne...

6956911[/snapback]

Hvis du har en gammel xp installcd og ikke får alle G kan du..

Høyreklikke på my computer-velg fjerde alterativ ovenifra(manage)-storage-diskmanagment

Herifra fixer du det som mangler.

Lenke til kommentar

sitat..

Also, chkdsk doesn't work well from within windows. Boot from the CD and run it from the first repair prompt. Use chkdsk /p if you suspect only small problems and chkdsk /r if you think the disk may need something more.

 

http://www.microsoft.com/resources/documen...k.mspx?mfr=true

 

I don't remember the specifics, but there sometimes can be an issue if your

network card is configured to use DHCP but when the system is booting up,

the network card is having a hard time getting a response from the DHCP

server on the network and it keeps trying for some time before the boot

process continues.

 

http://www.motherboardpoint.com/t24161-slo...-in-win-xp.html

 

Du kan også prøve..

Triks for å erstatte ødelagte og tapte filer..i xp

Sett i xp cd start-run-skriv..sfc /scannow

vil tro at du også kan gjøre det fra boot(nevnt ovenfor)

 

Har her gått utifra at du har et program problem.

Lenke til kommentar
oppdater med SP2 og du vil oppdage at plutselig finner AV'n masse virus og spyware...

 

Det finnes ingen grunn til å ikke oppdatere til SP2, oppdatere gjør du via windows update eller microsoft.com.

 

Nei, altså jeg har oppdatert windowsen jeg har nå, det er bare cden som ikke har sp2. Det er derfor et problem å installere windows på en annen partisjon fordi den ikke finner alle gbene. Nå vet jeg ikke helt hvordan det fungerer, om det må være sp2 på selve cden for at dette skal fungere eller om at det holder at sp2 er innstallert på harddisken. Jeg har i alle fall sp2 innstallert og prøver å innstallere igjen med en cd som ikke har sp2 ;)

 

I don't remember the specifics, but there sometimes can be an issue if your

network card is configured to use DHCP but when the system is booting up,

the network card is having a hard time getting a response from the DHCP

server on the network and it keeps trying for some time before the boot

process continues.

 

Den der hørtes veldig interesant ut. Jeg har hatt nettverksproblemer en stund og konkludert med at det var telenor som hadde skylden. Nå er jo det delvis tilfellet, men etter å ha brukt en annen pc en stund nå ser jeg at problemene er langt mindre på den enn på min pc. "Begrenset eller ingen forbindelse" er ofte tilfellet :p Er noen ganger msn fungerer, men ikke IE også :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...