Gå til innhold

Internett i RH


Anbefalte innlegg

Hei

har nettopp installert linux for første gang.

Jeg bruker RH 7.3 og vil koble meg opp mot internett.

Jeg har et sm56 motorola modem

og har en del spørsmål:

Hva er det jeg må gjøre for å koble meg opp?

Eventuelt installere modemet og etterpå da?

Hvilke programmer må jeg kjøre, jeg kan rett og slett ingenting.

 

Jeg har søkt mye på forumet men uten resultat.

 

Kan noen skrive en step by step forklaring kanskje, linker, bilder, noe som helst?

 

 

Takker så meget

 

Hilsen Fil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg er n00b på linux enda.

(har bare hatt det 1uke uten win :grin: )

Det du må vite er om kjernen i linuxen din er med støtte for det modemet du har ellers må du kompilere det inn.

Redhat.com er jo siden deres og det står endel der.

Eller så er google.com ganske mye brukt til å finne ut ting om linux.

En innebygd funksjon i linux er man, da skriver du man kommando, da får du opp informasjon om kommandoen du skal bruke. Ellers så er det å anbefale å lese en del om linux i bøker osv...biblioteket pleier å ha noen linux bøker :smile:

 

På irc @efnet på #linuxnorge er det en del linuxfolk som sikkert kan få hjulpet deg.

 

:grin: Lykke til med linuxen!

Lenke til kommentar

hmm, har kompilert en gang fant en guide, søk etter kernel compile eller no slik på redhat.com eller google.com

 

Du finner sikkert masse info, men du må innse at du må lese en del for å skjønne det :grin:

 

på redhat.com går du til din distro version (eks: 7.2) og da skal det være en liste over alle programmer og drivere som er støttet....Hvis ikke så har de vel en guide til kompilering :smile:

 

Får håpe du finner ut av det :wink:

Lenke til kommentar

Jeg grep fatt i teksten du skrev "sm56 motorola modem", åpnet http://www.google.com og limte det inn i søke vinduet, og vips, på toppen så fant jeg denne linken:

http://e-www.motorola.com/collateral/SM56_DRIVERS.html under tittelen "Download SM56 Drivers".

 

Dette er en meget enkel operasjon og utføre.

 

Nå leste jeg på siden her, og det ser ut som at driverene er gamle, og ikke testet på nyere distroer.

 

Nå hører det med til historien at sm56 er et såkallt "softmodem" (modem som bruker prosessoren for å modulere/demoduler signalene, også kjent som winmodem), så jeg vil anbefale deg å få tak i et ordentlig modem som gjør dette selv.

 

Håper dette hjelper.

 

 

Terje "BlueEAGLE" Monsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...