Gå til innhold

Første ekte Forza 2 bilder.

Staal

Anbefalte innlegg

Skrevet

staal åssen kan du påstå at grafikken blir bedre når det er 60fps en 30.. vet du hva fps er? det er bilder i sekundet.. om du spiller quake hl2 med alt på high og skriver max_fps 30 eller max_fps 60 så er grafikken akkurat like fin. men siden xbox'en ikke hadde vært krafig nokk til og kjøre den fine grafikken på 60 fps satte de den til 30.. du får kanskje litt mer fartsfølelse når det er 60 fps.. men grafikken er fortsatt like fin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tv sendinger derimot f.eks er 60fps, sport osv...alt som er videokamera materiale.

Nope.

6786074[/snapback]

Jo, de er det. Eller 50fps her i Europa. Jeg gidder ikke ta en framerate diskusjon men dette kan jeg.

Tv sendinger er 50fps interlaced i PAL eller 60fps interlaced i NTSC. 60fps er 60fps enten man regner fields eller frames.

Skal love deg hvis sport sendinger ikke var 50/60fps men 25/30fps så ville man sliti med å se puck og tennis ball pga hakkingen man da ville hatt.

6786110[/snapback]

Tv sending er ikke på 50-60 fps.. det at tven støtter 50 - 60 hz betyr ikke at det blir sendt tv i 50-60 fps eller bilder i sekundet

Skrevet
staal åssen kan du påstå at grafikken blir bedre når det er 60fps en 30.. vet du hva fps er? det er bilder i sekundet.. om du spiller quake hl2 med alt på high og skriver max_fps 30 eller max_fps 60 så er grafikken akkurat like fin. men siden xbox'en ikke hadde vært krafig nokk til og kjøre den fine grafikken på 60 fps satte de den til 30.. du får kanskje litt mer fartsfølelse når det er 60 fps.. men grafikken er fortsatt like fin.

6786120[/snapback]

Nei, fordi 30fps "hakker", noe som gjør at bildet blir uskarpt i bevegelse. Detaljer forsvinner. Ved 60fps derimot er det silkeglatt så man ser grafikk og detlajer mye tydeligere og alt ser generelt mye skarpere ut.

Skrevet
Motion Blur er framtiden. Nesten det beste med next-gen er muligheten for halvgod motion blur  :thumbup:

6786116[/snapback]

Lost planet har råbra motionblur! :thumbup:

Skrevet
Tv sendinger derimot f.eks er 60fps, sport osv...alt som er videokamera materiale.

Nope.

6786074[/snapback]

Jo, de er det. Eller 50fps her i Europa. Jeg gidder ikke ta en framerate diskusjon men dette kan jeg.

Tv sendinger er 50fps interlaced i PAL eller 60fps interlaced i NTSC. 60fps er 60fps enten man regner fields eller frames.

Skal love deg hvis sport sendinger ikke var 50/60fps men 25/30fps så ville man sliti med å se puck og tennis ball pga hakkingen man da ville hatt.

6786110[/snapback]

Tv sending er ikke på 50-60 fps.. det at tven støtter 50 - 60 hz betyr ikke at det blir sendt tv i 50-60 fps eller bilder i sekundet

6786142[/snapback]

Jo. Det betyr 50 interlaced fps per sekund. La meg slippe å dra frem linker til bevis.

Skrevet

6786120[/snapback]

Nei, fordi 30fps "hakker", noe som gjør at bildet blir uskarpt i bevegelse. Detaljer forsvinner. Ved 60fps derimot er det silkeglatt så man ser grafikk og detlajer mye tydeligere og alt ser generelt mye skarpere ut.

6786165[/snapback]

Jeg føler ikke at 30fps hakker. men si jeg fortsetter og spille hl2.. og setter max_fps 1 bildet beholder skarpheten og alle detaljer er der som før. eneste som skjer da når jeg går frem over er at plutselig er jeg et helt annet sted nesten som og lese tegne film.. får ikke noe flyt i spillet.. men alike vel bildet er like skarpt og alle detaljer er der som før

Skrevet

Nope.

6786074[/snapback]

6786110[/snapback]

6786142[/snapback]

Jo. Det betyr 50 interlaced fps per sekund. La meg slippe å dra frem linker til bevis.

6786177[/snapback]

Ja. Men det betyr alikevel ikke at sendingene som du får inn på din tv blir sendt i 50 hz.. men det betyr at TV'en din oppdaterer bildet 50 ganger i sekundet..

Skrevet

6786120[/snapback]

6786165[/snapback]

Jeg føler ikke at 30fps hakker. men si jeg fortsetter og spille hl2.. og setter max_fps 1 bildet beholder skarpheten og alle detaljer er der som før. eneste som skjer da når jeg går frem over er at plutselig er jeg et helt annet sted nesten som og lese tegne film.. får ikke noe flyt i spillet.. men alike vel bildet er like skarpt og alle detaljer er der som før

6786200[/snapback]

Sett det på 30fps og gå fremover, titt på bakke teksturene og du ser at de blir uskarpe. Prøv så med 60fps (hvis maskinen din klarer det da og du har en skjerm som kjører 60hz som også er ganske viktig) og gjør det samme. Da går det silkeglatt og detaljene blir ikke uskarpe.

Dette er jo logisk. Jo fler bilder per sekund jo mer informasjon får hjernen. Dette er også grunnen til at tv`er ble interlaced, så de kunne kjøre mer enn 25/30fps, som hakket for mye til en del tv sendinger. Særlig sport som jo har mye bevegelse.

Skrevet
Staal les her du så kanskje du lærer noe

http://www.hjemmekino.no/guide/progressive.asp

6786249[/snapback]

Og hva skulle jeg lære der ? Snakker jeg om progressive scan ?

Eneste forskjellen på det er at man kan få 60 frames fremfor 60 fields. I praksis så er det det samme når det gjelder flyt, som er hva framerate dreier seg om.

uff som jeg hater disse framerate diskusjonene. Jeg kan alt om det, men det er alltid noen som ikke vet helt hva de snakker om og det er frustrerende.

Enkelt og greit. Ta en titt på Gran Turismo 1. Så en titt på Gran turismo 3. HDTV eller ikke, forskjellen er synlig for alle og enhver. GT kjører 30fps, Gt3 kjører 60fps. 60fps ser mye bedre ut og er det beste en tv kan vise.

Skrevet (endret)
Jeg ser ingen forskjell på detaljene jeg.. eneste er at jeg føler at spillet får litt mer fart.

6786296[/snapback]

hvis du beveger deg sidelengs i nærheten av en vegg f.eks da? Legger du ikke da merke til at man ser detaljene mye bedre i 60fps heller ?

Endret av Staal
Skrevet (endret)
Staal les her du så kanskje du lærer noe

http://www.hjemmekino.no/guide/progressive.asp

6786249[/snapback]

Og hva skulle jeg lære der ? Snakker jeg om progressive scan ?

Eneste forskjellen på det er at man kan få 60 frames fremfor 60 fields. I praksis så er det det samme når det gjelder flyt, som er hva framerate dreier seg om.

uff som jeg hater disse framerate diskusjonene. Jeg kan alt om det, men det er alltid noen som ikke vet helt hva de snakker om og det er frustrerende.

Enkelt og greit. Ta en titt på Gran Turismo 1. Så en titt på Gran turismo 3. HDTV eller ikke, forskjellen er synlig for alle og enhver. GT kjører 30fps, Gt3 kjører 60fps. 60fps ser mye bedre ut og er det beste en tv kan vise.

6786328[/snapback]

Vil jo regne med at de har fåt med flere detaljer på GT3 en GT1 så det er nok mer foskjell en 30 vs 60 fps.. men orker ikke mer fps diskusjon og vi har spora helt av tråden..

Endret av Handl3vogn
Skrevet
Nei du snakker om Interlace... et bilde forklarer mer en tusen ord..

post-64750-1157148713_thumb.jpg

6786349[/snapback]

Ja, og pga interlacing har vi 60fps og ikke bare 30.

Skrevet

6786349[/snapback]

6786369[/snapback]

men med interlacing skal det 2 bilder til for og få et helt skjermbilde dermed sitter vi igjen med 25/30 Hele bilder i sekundet som fps står for

Skrevet

6786349[/snapback]

6786369[/snapback]

men med interlacing skal det 2 bilder til for og få et helt skjermbilde dermed sitter vi igjen med 25/30 Hele bilder i sekundet som fps står for

6786382[/snapback]

Nei, fordi hvert halvbilde viser en ny bevegelse/bilde når det er 60fps. Ved 30fps gjør det ikke det.

Hadde den ikke gjort det, hadde man ikke hatt bruk for interlacing.

Det er hva interlacing er.

Skrevet (endret)

Med 2 interlacing bilder har du 1 fps..

post-64750-1157149884_thumb.gif

Men det kan egentlig være sammen.. for i Forza2 er det Progressive scan som gjelder.. og alle andre 360 titler

Endret av Handl3vogn
Skrevet
Med 2 interlacing bilder har du 1 fps..

post-64750-1157149884_thumb.gif

Men det kan egentlig være sammen.. for i Forza2 er det Progressive scan som gjelder..

6786486[/snapback]

*sukk*

ved 30fps ja. Da tegner den opp det samme bildet 2 ganger. Ved 60fps så gjør den ikke det, da kjører det på med et nytt bilde i hvert eneste field. Noe som gjør at ting altså beveger seg dobbelt så glatt.

Skrevet

Men det kan egentlig være sammen.. for i Forza2 er det Progressive scan som gjelder.. og alle andre 360 titler

6786486[/snapback]

Et spill er 30fps eller 60fps uansett om det er progressiv scan eller ikke. Forza 2 vil være 60fps på både vanlige tv`er og HDTV`er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...