Gå til innhold

Ny pc, maks 13000


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vet det finnes rundt 1249 slike post'er, men ingen av de jeg leste, var ute etter det samme som meg! Uansett, som emnetittelen viser til, er det snakk om en ny pc til maks 13000! Den skal brukes for det meste til gaming...

 

Det som jeg har funnet ut, er at det er vanskelig og finne en pc til denne prisen med de kriteriene jeg stiller: (ivertfall drømmer om :thumbup:)

 

- 20" Lcd skjerm (vet ikke helt om det er best med widescreen eller vanlig :hmm:)

- Et bar lydkort, tenkte på Creative SB music etellerannet til rundt 700-1000

- Skjermkort er jeg usikker på, har egentlig skrekkelig lyst på Nvidia 7950GX! :p Dette er sikkert litt unødvendig, men jeg vil ha et skjermkort som takler spillene på maks nå, og helst en god stund framover!

- 2GB ram

 

Skal jeg velge AMD eller intel? Tenkte på Amd am2 4600x2, er dette en bra prossesor iforhold til intel sine i samme prisklasse? (Må innrømme at jeg alltid har kjøpt AMD prossesorer... :love:)

 

Hvilket hovedkort burde jeg ha?

 

Trenger bare en harddisk på 250GB (samsung spinpoint eller noe i den duren) siden jeg har en annen liggende! Er også en av de som er fan av plexi kabinetter, noen som vet om et bra?

 

Et siste spørsmål; Hvor mange watt's strømforsyng burde jeg ha? Har sett en del tøffe med 500w, noe som muligens burde holde...(?)

 

Beklager at dere nok en gang blir bedt om hjelp til "Gaming pc til maks 13000" :p

 

Mvh. Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Sindra.

 

Du vil som meg og alle andre ha MYE for LITE

 

Jeg har også brukt AMD de siste 6 årene.

Desverre for AMD så er Core 2 Duo brikken fra Intel helt overlegent det beste valget denne gangen.

 

Her har du ett forslag fra komplett.

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...37-CB7BE4ECBD92

 

Jeg har akkurat satt sammen en PC med noen små forskjeller.

2ms 19 tommer skjerm - l320GB HD - Chiftec kabinett, prisen er omtrent den samme.

For en 1 time siden OC jeg CPU med ett tastetrykk til 2.9ghz hvilket tilsvarer topp moddelen til Intel og som koster 7795. Det er ikke så vanskelig som du tror. Asus har ett program som hjelper deg.

Jeg gjorde det bare for å teste. Jeg har ikke brukt for den hastigheten enda fordi skjermkortet uansett blir en flaskehals. Spiller ingen rolle om det er flagskipet til Nvidia eller ATI. Klokket ned 400mhz og fikk 10 grader mindre på CPU.

kjører stabilt på 49 grader nå.

 

Du syns kanskje skjermkortet virker litt pinglete. Vel det er ikke det.

Jeg kjører moderne spill som feks. Americas Army, Red Orchestra m.m

på 1280 - 1024 oppløsning med alt av eye candy på.

Ser konge ut med snitt på 70fps. Det svinger litt naturligvis men sjeldent under 60, ofte ligger fps over 80.

 

Dette kortet gir deg mest for pengen ifølge tester hos bla Anadtec.

Etter å ha testet det selv må jeg si meg enig. Du får masse for pengene her.

 

Ett annet poeng som var viktig for meg er att når ATI og Nvidia lanserer sine DX10 skjermkort. Kommer jeg til å kjøpe nytt. Prisen på de dyreste kortene i dag vil bli dumpet. Det er ikke så lenge til det skjer.

Så bruk heller 1500 spenn nå og 2000 når DX10 kommer.

 

Det er en forskjell på evnt, ditt & mitt system. Jeg kan med 19T skjerm ikke kjøre høyere oppløsning enn 1280-1024 "Din" skjerm klarer 1600 - 1200 så skjermkortet jeg har valgt passer meget godt til meg men det vil ikke klare å dra 1600-1200 med alt eye candy på din maskin.

 

Valget er ditt. Men du gjør lurt i kjøpe E6300 Core 2 Duo.

 

PS. Du har 99kr igjen. Frakt blir ca 350kr tror jeg.

 

Lykke til. :thumbup:

Endret av Papyboy
Lenke til kommentar

Denne skjermen burde vel fungere greit? (Selv om ikke oppløsningen er det aller beste)

 

Har sett på det samme kabinettet som du (paperboy) annbefalte, syns det er rå tøft :thumbup: Hmm... Men skal jeg vente til nvidia sine DX10 kort kommer ut? Hvilket hovedkort vil du annbefale? Så har jeg sett på disse prosessorene: Intel Core 2 Duo E6400 eller AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2 :hmm: , hva er best? 14000 er maks inkludert frakt... :)

Endret av Sindra
Lenke til kommentar

Hvilken Skjerm?

 

Jeg hadde lyst på 20T til Samsung selv men valgte å holde meg til budsjettet ;-)

Er veldig fornøyd med 19T fra samme produsent, kun 2ms respons tid.

 

DX10 kort vil sannsynligvis komme rundt juletider, inntil da syns jeg det er tull å bruke masse penger på skjermkort. Du vil som alle andre ønske å kjøpe ett.

Nvidia 7600GT drar "alle" spill på markedet i dag strøkent opp til 1280 - 1024.

Du kan sikkert leve med det i noen mnd kan du ikke ;)

 

Intel's Core 2 Duo prosessorer overklokker sinnsykt bra.

Anbefaler E6300 siden forskjellen opp til 6400 er marginal.

 

Selv på default hastighet er C2D E6300 utrolig rask. Ikke tro dette er en pingle CPU.

Den er raskere en det meste AMD har på markedet og som sagt med feks programvaren til Asus Ai Booster er det latterlig lett å OC til ytelse som koster 8000kr i butikken.

 

Asus PB5 som jeg kjøpte er stabilt og bra, er veldig fornøyd med det.

Det finnes flere andre, men de koster litt mer.

 

Jeg leste mye før jeg gikk til innkjøp.

Anandtec er en av de beste hardware sidene på nett.

 

Her kan du leste litt om PB5 som har fått en Bios oppgradering.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2822

 

Her er en artikkel om E6300 og E6400.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802

 

Jeg har satt min E6300 til 2.4Ghz som er klokke hastigheten til E6600.

maskinen er stabil og tempen lav. Min CPU koster 1440,- E6600 koster 2850,-

 

Skjermkort og CPU oppgraderes langt oftere en annen hardware.

Vist du skal bruke litt mer penger så hadde jeg brukt det på mer Minne og evnt bedre hovedkort med feks innbygd trådløst nettverk. Større HD etc.

Ting som varer lenger.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...