Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn, nå har jeg hatt en stressende dag så tenkte slappe av litt før jeg skal i gang med kabinettet..

Noen som har noen idé/tips om hvordan man best mulig kutter plexiplater så de ikke smelter og sånt?..

 

- en ide jeg har fått men usikker på om funker, noen som veit sånn ca tepraturen som blir inni et kabinett av liten str? (sånn ca grader)?..

post-97216-1157207396_thumb.jpg

post-97216-1157207425_thumb.jpg

Endret av Denniz84
Lenke til kommentar

hva med å lage en modell av pyramiden i sketchup (http://sketchup.google.com/)?

 

når det gjelder varme ville jeg ha hatt en rekk med mindere hull øverst i pyramiden og visfter som blåser inn kald luft under..

 

foresten vill jeg ha brukt litt tykere plexsiplater... de ser litt tynne ut

 

kuttingen ville jeg antageligvis bruke stikksag, og kansje bruke ett eller anet tilå holde plxsien kald med (kansje vann) men så har ikke jeg jobbet mye med plaxsi da... :whistle:

Lenke til kommentar
hva med å lage en modell av pyramiden i sketchup (http://sketchup.google.com/)?

 

når det gjelder varme ville jeg ha hatt en rekk med mindere hull øverst i pyramiden og visfter som blåser inn kald luft under..

 

foresten vill jeg ha brukt litt tykere plexsiplater... de ser litt tynne ut

 

kuttingen ville jeg antageligvis bruke stikksag, og kansje bruke ett eller anet tilå holde plxsien kald med (kansje vann) men så har ikke jeg jobbet mye med plaxsi da... :whistle:

6791035[/snapback]

 

Prøvde å tegne en modell forige kabinett idé i sketchup, men det gikk dårlig, jeg og sketchup kommuniserer ikke veldig godt tror jeg, er vant til microstation og de fordelene man har der, så vanskelig med nytt programm ;)

 

Jeg har/hadde en plan om å midt på den ene siden ha et ca 10cm hull med en sylinder og en vifte som gør rett ned på hovedkortet, men plassen tillater meg ikke helt det :(

Grunnen til jeg lurer på varme er at jeg revurderer materialvalget mitt, veit om et matteriale som er veldig lett å klippe og lime i den fomen man vil det heter mosegumi (tror jeg) og er en slags skum gummi/plast. myk og fleksibel men kan lett limes, men veit ikke hvor mye varme den tar (den er brennbar hehe)

 

Plexien er 3mm tykk,

 

hmmm ja, mitt problem er at jeg har veldig lite plass til å jobbe på (ca 1,5x1,5m på gulvet) og ikke noe bord av noe slag som egner seg til saging :(

 

prøvde glassskjære metoden (ripe inn og knekke) funka flott, inntill jeg kutta inn i linjalen (klart har jeg ikke jernlinjal)

 

men ok, prøve å bli venn med sketchup :) (noen som veit åssen man stiller inn så man ser mm eller cm og ikke inch i målene på høyre siden i programmet?)

Lenke til kommentar
Hørt om google eller? :hmm:

 

http://images.google.no/images?hl=no&q=kap...B8k&sa=N&tab=wi

6793174[/snapback]

Hahah, jammen ehm hehe, hvor i all verden skal jeg plassere en sånn en her da :ermm:

 

var på clas ohlson og fant en sånn liten sak som ikke kosta så utrolig mye, den vurderer jeg å annskaffe meg, men da må jeg vente til i mårra :( jeg vil kutte plexi nå :(

 

Ingen som veit om hvor man kan få tak i flytende acryl/plast så jeg kan støpe selv? :dribble:

Lenke til kommentar

Har nå bestilt:

1 x SEAGATE MOMENTUS 40GB ATA100 2.5HH 10MS 5400RPM 2MB NS (ST94011A (2540) = NOK655.00

1 x Overgang fra 2,5" til IDE kabel (ovg25ide) = NOK78.00

1 x EPIA N 10000 (n10000) = NOK2,700.00

1 x Powersett for ITX byggere (2688/POWER) = NOK398.00

1 x Overgang IDE til slim CD (OVGSLIM) = NOK148.00

1 x Panasonic CW8124 Slotload Slimline Combo CDRW/DVD (CW8124B) = NOK798.00

 

Håper de gir meg en god rabatering av prisene på carputer.no

 

Noen som har erfaring med hvor mye rabatter de vanligvis gir?

Lenke til kommentar
Noen som har noen idé/tips om hvordan man best mulig kutter plexiplater så de ikke smelter og sånt?..

 

Go slow, bruk lav hastighet på multikutteren din, så går det bedre. Hvis det likevel smelter, slip av det overflødige med en valgfri slipedings.

 

So andre har nevnt, tror jeg 3mm plexi er nok litt tynt til å lage ytterveggene av.

 

Hvordan har du tenkt å sette sammen platene?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Noen som har noen idé/tips om hvordan man best mulig kutter plexiplater så de ikke smelter og sånt?..

 

Go slow, bruk lav hastighet på multikutteren din, så går det bedre. Hvis det likevel smelter, slip av det overflødige med en valgfri slipedings.

 

So andre har nevnt, tror jeg 3mm plexi er nok litt tynt til å lage ytterveggene av.

 

Hvordan har du tenkt å sette sammen platene?

 

Lykke til!

6801498[/snapback]

 

Ha I see, jeg tenkte jeg måtte ha skikkelig fres i den jeg så satte multikuttern på fult jeg :blush: ops..

hmm vel, jeg hadde tenkt å bruke 4 plater som er kappet likt og vinklet i hjørnene så de passer mot hverandre, så tenkte jeg å bruke et kraftig lim av no slag. prøvde å lime to sammen med noe jeg kjøpte på clas ohlson i går, men ehm ja det løsna gitt.. :(

 

Har i dag vært til innkjøp av noe som heter mosegummi, i tykkelsen 5mm, usikker på hva det er laget av men det er mykt og lett å skjære og klippe i.

Brukte mye det på interiør når vi bygde modeller av hus og sånt :)

Nettopp vært å kjøpt hurtigtørkende super lim *memo til meg, ikke få det på fingrene eller leppa lenger, for det er ekkelt*

 

Men nå står hvertfall en plexi trekant og limer seg til en mosegummi trekant så får vi se :)

 

testa ut mosegummi'n med varme, brukte en hårføner jeg holdt 1 cm fra på fult i ca 10 min og den var nesten ikke varm en gang :D wee *glede seg*

Lenke til kommentar

Takker :D

Gleder meg til det er ferdig :)

 

Skal vi se, hvor får man tak i blå isopropanol?..

(white sprit tenkte jeg litt på, men det ødelegger kanskje plexien?..)

 

Jeg er usikker på om jeg skal ha gravering faktisk, jeg vurderer å sette inn en klar/gjennomsiktig bit av logoen i fronten så man ser den og inn i kabinettet, jeg urderte å gravere inn noen snirkler/mønster men jober og med en annen idé i hodet ;)

Lenke til kommentar

Aha :D ser man det ;) hehe jammen da lærte jeg noe i dag og.. hehe

 

men må bygge nytt kabinett da, siden hunden tygde på det andre.. så tenkte en annen fremgangsmåte så kanskje jeg slipper :)

 

Men ja, når jeg skal kutte pleksi, kan jeg bruke elektrisk stikksag? (driver å pusser opp hos en kompis og han kjøpte seg det i dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...