Gå til innhold

Ønsker bilder som dere har tatt.


Anbefalte innlegg

Jeg skrev for noen år tilbake et fotokompendium, og leste nylig gjennom det (noe jeg ikke har gjort på noen år). Jeg ser at det kanskje trenger en oppfriskning. Språket må fikses litt på, samt at hele greia virker svært tørt.

 

I pdf-format:

http://snotpope.com/po/fotokompendie.pdf

 

Kompendiet finnes opprinnelig i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Hvis noen har lyst til å ha seg et prosjekt så ønsker jeg hjelp fra dere. Jeg ønsker meg bilder som kan erstatte alle disse tørre word-strektegningene. Jeg vil tro at dette kan være svært lærerikt for den som hiver seg på jobben (spesielt den delen som omhandler komposisjon).

 

Jeg stiller ingen krav til kvalitet, men jeg har noen forutsetninger:

- Jeg står fritt til å velge hvilke bidrag jeg benytter meg av.

- Jeg får bruke bildene gratis.

- Jeg får gi bildene en runde gjennom photoshop hvis jeg ønsker (da med godkjennelse av resulatet).

- Fotografen blir kreditert i kompendiumet.

- Jeg skal ikke under noen omstendigheter tjene penger på disse bildene (salg av kompendium etc.)

- Bildene bør i størst mulig grad illustrere det det er ment til, og minst mulig annet.

 

Svar gjerne i denne tråden hvis du har eller tar bilder du tror vil passe inn i kompendiet. Fortell meg også hvor du hadde tenkt å ha bildet.

 

Epostsdressen min er: perotto(alfakrøll)mittet.no. Skriv fotokompendie eller noe sånt i subject så jeg ikke tar det for spam og sletter det.

 

Håper noen tar utfordringen og hiver seg på.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg bladde såvidt over kompendiet for å kikke på figurene dine, og jeg synes absolutt ikke de er noe å skamme seg over (teknisk). Figurer skal være enkle og illustrative, og det ser de ut til å være, og de er ikke i bitmap-format som er en vanlig feil med slike figurer.

 

Hvis du skal gjøre visuelle forbedringer på kompendiet ditt, ville jeg gjort for eksempel følgende:

 

1. Kast MS Comic Sans (fonten du har valgt på forsida) på dynga. Den er en vederstyggelighet og passer til nøds på bursdagsinvitasjoner. Hold deg til fonten du har brukt i resten av dokumentet, dvs. Helvetica eller Times.

 

2. Øk fontstørrelsen litt. Det ser ut som 10pkt, og det gjør at det kommer litt for mange ord pr. linje og minker lesbarhet.

 

3. Jeg er ikke glad i standard Word-layout, men vet dessverre ikke hvordan du gjør den bedre. Jeg er bortskjemt med den nydelige layouten som LaTeX produserer som standard.

 

Du har sagt du skal rette opp i skrivefeil og lignende, så jeg sier ikke noe spesielt om det, annet enn at du aldri bør gjenta et utropstegn. Det ser ikke pent ut.

 

Ellers glimrende tiltak!

Endret av berland
Lenke til kommentar

Erelend:

Du kan jo velge selv hva du vil ta bilde av, er det noe av det som er skrevet som du føler deg inspirert til å prøve? Redigerineg tar jeg meg av.

 

ragamuffin:

Supert.

 

Berland:

Gode tips du kommer med der. Comic skal bort, og utropstegnene skal bort. Har et personlig mål om benytte utropstegn minst mulig, der er jo tross alt roping. I dagligdags tale roper jeg skjeldent, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det her heller. Kan kanskje ta vare på noen av strekmennene, men kombinere dem med bilder?

 

Og når du først er inne på det, må jo ha ei fet forside. Noen må lage noe her og.

Lenke til kommentar

Hvordan tenkte du deg dette gjort, Per-Otto? Vi sender bilder til deg i 'for web' format. Dvs bilder som er gjort presantable og skalert. Hvilken oppløsning holder for dokumentet (bildene skal jo bare vises i relativt lite format, ikke sant?). Vil du at vi sender deg bilder med et filnavn (eller en annen form for beskrivelse) hentet fra dokumentet ditt, slik at du med en gang ser hvor det er tenkt?

Som f.eks 'eksempel på froskeperspektiv.jpg' ?

Lenke til kommentar

Ja, navn som stordybdeskarphet.jpg, telelinse.jpg osv er fint.

Kan gjerne sende bildene litt store, da kan jeg skalere etter behov under redigeringen.

 

Epostsdressen min er: perotto(alfakrøll)mittet.no. Skriv fotokompendie eller noe sånt i subject så jeg ikke tar det for spam og sletter det.

 

Tror dette kan bli ei bra greie, har hatt ca 4000 nedlastinger siden jeg la det ut her på forumet.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Jeg sendte han en PM angående et gratis bildearkiv jeg kom over som vil kunne dekke de aller fleste situasjoner i dokumentet vil jeg tro.

 

Kan jo like gjerne publisere meldingen:

Nå kom jeg over et nettsted som tilbyr i bøtter og spann det du trenger for kompendiet ditt.

 

http://www.sxc.hu/index.phtml

 

Eksempel på arkiv:

http://www.sxc.hu/category/9000

 

Gratis å regisrere seg og en får mulighet til å laste ned gratis høyoppløsnings bilder fra et stort kategorisert arkiv (registrerte meg seg nå i sted for å teste). Så lenge det ikke er noe en skal tjene penger på kan du bruke bildene fritt ettersom jeg kjapt kunne forstå.

 

Her er det jo bare å velge å vrake og jeg tror de fleste situasjoner du trenger vil bli dekket. Om ikke, kan en jo fikse det.

Lenke til kommentar

Hei, takk for ivrige svar.

 

Jeg kan sette op ei liste over ønskede bilder.

 

- Virkning av brennvidde (side 9 i kompendiet). To bilder med helt likt motiv, men tatt med forskjellig brennvidde slik at bakgrunnen blir forskjellig.

 

- Dybdeskarphet (side 14). To like bilder tatt med forskjellig blender slik at dybdeskarpheten blir forskjellig.

 

- Lukkertid (side 16). To bilder av noe i bevegelse (vann?). Ett med kort og ett med lang lukketrtid.

 

- ISO (side 17). To like bilder med forskjellig ISO (lav og høy).

 

- Polarisasjonfilter (side 23). Bilde med og uten. Andre filtre. Poenget er å se at filteret faktisk har en effekt.

 

- Hardt/bløtt ys (side 24). Flere helt like bilder tatt av samme motiv, men med forskjellig lyssetting. Her må kamera stå på et stativ over lenger tid. Overskyet, sterk sol, kveldssol, , blitz... Poenget er at lys har mye å si, og gir store forskjeller på bildene.

 

Komposisjoneregler:

- "Det sentrale punkt": et rent portrett kanskje?

- 3D-inndeling: et bilde med stor dybde.

- Format. Et bilde i portrett og et i landskapeformat (dette kan jo bare beskjæres fra et bilde)

- Close-up. Et portrett tatt fra avstand med kjedelig bakgrunn (slik veldig mange bille ha knipset et bilde), og det samme portrettet tatt mye nærmere. Her skal det komme frem at nærbilder er mye bedre.

- Forsyrrende element. Et bilde med et forstyrrende element. Gjerne med skrikende farge. Og det samme bildet uten dette elementet, kanskje tatt fra en bedre vinkel?

- Tredelings-regelen: Kanskje tre bilder av en horisont, hvor horisontlinja er plassert i midten, og i øvre og nedre tredel.

- Perspektiv: tre bilder tatt slik figurene viser i kompendiet.

- Diagonaler. Bilder med masse diagonaler. Man kan gjerne bevise at det er mulig å skape diagonaler i de fleste motiv.

- Dybde. Et eller annet tatt med en kraftig vidvinkel hvor et element er kloss inntil linsen, og gjentas langt bak i bildet.

- Rammer: et bilde med en kvist eller lignende hengende rundt som en ramme.

 

Helt til slutt kan det kanskje tas med noen bilder som inneholder flere komposisjonsregler. Disse bildene kan så analyseres, forklare hva som gjør bildet verdt å se på.

 

 

Husk at alle bildene skal være for å illustrere en teknikk, og at å vise denne teknikken er viktigere enn at det er et bra bildet.

 

Håper noen finner dette inspirerende nok til å knipse litt bilder, eller lete litt i arkivet sitt.

 

 

Ragamuffin: jeg så PM-en din, men føler at det ikke er like morsomt å hente vilkårlige bilder funnet en plass på nettet. Morsommere med bilder tatt av folk her på forumet.

Lenke til kommentar

CWalkens bilde er også et eksempel på selektiv fokus, som blir mer effektiv jo raskere objektiv man har. Dette er jeg temmelig sikker på er tatt på f/2.8-f/3.2 v/200mm. Hadde ikke blitt like bra på 5.6 siden de to personene rundt han i midten da ville blitt for tydlige. (mener forresten jeg har sett han fyren før engang....)

Flott bilde.

Lenke til kommentar

Takk for det. Jeg er ikke helt sikker på hvem de var, men det var himla mye oppstyr rundt dem iallefall.

 

Fant eksponeringsdataene forresten. f/2.8, 1/100s, ~100mm på D70 (x1.5 cropfaktor). Blanding av TV-lys, naturlig lys og bouncet blitz, antageligvis ISO1600.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Takk for det. Jeg er ikke helt sikker på hvem de var, men det var himla mye oppstyr rundt dem iallefall.

 

Fant eksponeringsdataene forresten. f/2.8, 1/100s, ~100mm på D70 (x1.5 cropfaktor). Blanding av TV-lys, naturlig lys og bouncet blitz, antageligvis ISO1600.

6800616[/snapback]

 

Flott bilde. Her er Exif komplett:

 

[Camera]

Exposure Time = 1/100"

F Number = F2.8

Exposure Program = Aperture priority

Exif Version = Version 2.2

Date Time Original = 2005-10-12 18:36:33

Date Time Digitized = 2005-10-12 18:36:33

Exposure Bias Value = ±0EV

Max Aperture Value = F2.83

Metering Mode = Pattern

Light Source = unknown

Flash = Flash fired, auto mode, return light detected

Focal Length = 92mm

User Comment =

Subsec Time = 0.90"

Subsec Time Original = 0.90"

Subsec Time Digitized = 0.90"

Flashpix Version = Version 1.0

Color Space = sRGB

Exif Image Width = 550

Exif Image Height = 367

Sensing Method = One-chip color area sensor

File Source = DSC

Scene Type = A directly photographed image

CFA Pattern = [b,G],\r\n[G,R]

Endret av SFJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...