Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ta backup via nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

først må jeg si at Cobian er et glimrende backup program. Bruker det her hjemme til daglig inkrementell / ukentlig full backup av flere hundre GB.

 

Når du oppretter den delte mappen må du dele ut rettigheter slik at din bruker / eller enhver har skriverettigheter til denne mappen.

 

Så må du enten koble denne mappen til din bærbare som en nettverksdiskstasjon, eller bruke den fulle stien til denne delte mappen (eks. \\dinstasjonærepc\deltmappe).

 

Du beskriver uheldigvis ikke hva som ikke fungerer (opprette mappe med riktige rettigheter, kopieringen, oppsett av sti), derfor er det alt av løsning som kan tilbys foreløpig.

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar
Takk for svar

Jeg har bare opprettet en mappe som jeg deler med at nettverksbrukere kan endre filene mine.

Hvordan oppretter jeg en nettverksdiskstasjon?

6761324[/snapback]

 

Del mappen. Gå til den andre datamaskinen og klikk start også kjør.

 

Skriv \\navne på datamaskinen du delte mappen på

 

Høyreklikk på mappen og klikk koble til nettverksstasjon.

Lenke til kommentar

29.08.2006 17:01:41 **** Backup for "Backup 1" started ****

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Outlook Express" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Outlook Express"

29.08.2006 17:02:05 The directory "C:\Documents and Settings\Linda Johansen\Lokale innstillinger\Programdata\Identities\{C4D436A0-3994-403B-88F4-6B20C0F9F46D}\Microsoft\Outlook Express" was copied to "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Outlook Express". 0 file(s) were processed

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Address Book" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Address Book"

29.08.2006 17:02:05 The directory "C:\Documents and Settings\Linda Johansen\Programdata\Microsoft\Address Book" was copied to "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Address Book". 0 file(s) were processed

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Favoritter" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Favoritter"

29.08.2006 17:02:05 The directory "C:\Documents and Settings\Linda Johansen\Favoritter" was copied to "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Favoritter". 0 file(s) were processed

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Mine bilder" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Mine bilder"

29.08.2006 17:02:05 The directory "C:\Documents and Settings\Linda Johansen\Mine dokumenter\Mine bilder" was copied to "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Mine bilder". 0 file(s) were processed

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Skole" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Skole"

29.08.2006 17:02:05 The directory "C:\Documents and Settings\Linda Johansen\Mine dokumenter\Skole" was copied to "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Skole". 0 file(s) were processed

29.08.2006 17:02:05 **** Backup for "Backup 1" ended. 0 file(s) were backed up (21 seconds elapsed) ****

ERR 29.08.2006 17:02:06 The backup contains 5 error(s)

 

 

 

Er det denne du mener?

Endret av kjeterik
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

meget bra jobbet - det er nøyaktig det vi trenger.

 

Når du leser loggen ser du at følgende melding gjentas for hver mappe som skulle kopieres:

 

29.08.2006 17:02:05 The destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Outlook Express" doesn't exist. Trying to create it

ERR 29.08.2006 17:02:05 Cannot create the destination directory "\\KJETIL-PAOL60D7\BACKUP LINDA\Outlook Express"

 

Cobian Backup oppfatter åpenbart at den mappen den skal kopiere til ikke eksisterer - det er korrekt oppførsel.

Så skal Cobian lage en ny mappe - og der er problemet. Din bruker på den bærbare maskinen har ikke rettigheter til å opprette mapper, kopiere eller skrive filer til denne mappen.

 

Derfor må du gi fulle skriverettigheter til "everyone" - da vil Cobian kunne skrive på den andre maskinen

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

her "Slik konfigurerer du fildeling i Windows XP" finner du en beskrivelse av hvordan fildeling i Windows fungerer (jeg antar at du kjører Win XP Home) - les beskrivelsen komplett, men jeg tror du skal til Alternativ 5:

 

Nivå 5: Delt på nettverket (lese- og skrivetilgang)

Dette nivået er det mest åpne, og det er også det minst sikre tilgangsnivået. Alle brukere (lokale eller eksterne) kan lese, skrive, endre eller slette en fil eller mappe som er delt med dette tilgangsnivået. Microsoft anbefaler at dette nivået bare brukes for et lukket nettverk med en konfigurert brannmur. Alle lokale brukere, inkludert gjestekontoen, kan også lese og endre filene.

 

Følg fremgangsmåten nedenfor for å konfigurere en mappe og alle filene i mappen, som nivå 5:1. Høyreklikk mappen, og klikk deretter Deling og sikkerhet.

2. Merk av for Del denne mappen på nettverket, og klikk deretter OK.

Lokale NTFS-tillatelser: • Eier: Full kontroll

• Administratorer: Full kontroll

• System: Full kontroll

• Alle: Endre

Tillatelser for Delt nettverksressurs: • Alle: Full kontroll

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har prøvd å forandre navn til et sammenhengende mappenavn

Jeg kan flytte filer over å slette dem uten problemer men cobian backup klarer ikke å opprette mapper selv.

Jeg har forresten xp pro.

Kan d være noe sikkerhetsinnstillinger jeg har oversedd?

Jeg har prøvd å deaktivere windows brannmur.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

har du nå endelig sjekket rettighetene og satt dem til "alle" på skriverettigheter?

Har du fulgt instruksen for fildeling?

 

Cobian Backup bruker ikke ditt brukernavn / passord for å authentisere seg men en systemkonto og det er usansynlig at det finnes rettigheter for det på den andre maskinen.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...