Gå til innhold

Hvorfor så mange handler fra utlandet..


Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden vært på leting etter ett lite blitzanlegg.

Har sett på endel kit med to lamper og div. utstyr. Lest mange gode kritikker.

Så bestemte jeg meg for å undersøke to av kitene jeg hadde lest om litt nærmere.

Jeg satte meg ned forrige tirsdag og skrev en mail der jeg listet opp spørsmålene jeg ønsket svar på.

Denne mailen ble så sendt til 11 norske forhandlere av disse to kitene.

 

Samme dag sendte jeg samme spørsmål til seks butikker i USA som forhandler samme kitene.

 

I dag sitter jeg med svar fra alle de seks amerikanske butikkene.

Hyggelige og utfyllende svar fra samtllige.

 

Hvor mange av de norske butikkene har jeg fått svar fra? INGEN.

 

Er det rart at vi handler fra f.eks B&H i New York?

Disse karene svarer på mail, pakker, sender og leverer varene på døren hjemme hos oss,

før de norske "konkurentene" har tatt seg bryet med å svare på noen få enkle spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke norske forhandlere var dette? Kan være interessant å vite. Jeg forventer svar i løpet av neste virkedag, kanskje fordi jeg ser det som en selvfølge å svare få fort der jeg jobber. Hvis vi må bruke litt tid på å finne svaret, så sender jeg en e-post med beskjed om dette.

 

Men det er nok mye dårlige norske forhandlere. Et siste eksempel var UPC, der det gjerne tar en måned før du får svar på e-post (ikke at de har noe med foto å gjøre, riktignok).

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å henge ut noen forhandlere. Posten er bare ment som en observasjon.

Jeg tror dette er grunnen til at endel velger å handle fra utlandet.

 

Jeg sendte mail til flere forhandlere den dagen jeg skev første posten her, og fikk kjappt svar fra to forhandlere.

Disse to var FotoVideo.no og Exposervice. De svarte kjappt og ryddig og la med ekstra informasjon samt brosjyrer i svarmailen.

Endret av L.Arve
Lenke til kommentar

Tror nok de fleste seriøse sender svar innen et døgn eller to. Grunnen til at du opplevde flere svar fra USA kan være at det kun er de mest seriøse som gjør seg bemerket i utlandet. Mange av de norske du skrev til, er nok mindre seriøse aktører som ikke ville klart å gjøre særlig stor suksess utenfor USA om de var stasjonert der.

 

Bruker man en seriøs aktør, får man like gode svar og like god service/oppfølging, som om man kjøper fra USA. Med de gode norske forbrukerrettighetene og at du har en forhandler nærmere enn USA (og kanskje til og med over disk), veier ofte opp for den noe høyere prisen.

Lenke til kommentar

Amerikanerne er kjent for god kundeservice, de har en litt annen kultur på slike ting enn det vi har. Stort sett. Men norske forhandlere burde bli bedre på slike ting, det er det liten tvil om. Der jeg jobber er det ikke meg som svarer på mail, men jeg tror det skjer så raskt som mulig.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Jeg sparer rundt 30% på å hanlde fra utlandet. Kommer til å fortsette med det.

6787355[/snapback]

Om man er villig til å kaste bort fem års reklamasjonsrett og nærhet til forhandler, support og "goodwill" fra importør, norsk bruksanvisning og sikkerhet med tanke på ekstradeler og ekstrautstyr, så kan man spare litt på å handle fra utlandet. Men stort sett så sparer man ikke så mye når man må legge til moms, synes nå jeg, til at jeg ville tatt risken på det.

 

I tillegg så støtter du norsk næringsliv og fotobutikken som du plutselig kan trenge den dagen du mangler noe du må ha der og da, om du kjøper i Norge. For fotobutikker blir det fort færre av.

Lenke til kommentar
Jeg sparer rundt 30% på å hanlde fra utlandet. Kommer til å fortsette med det.

6787355[/snapback]

Om man er villig til å kaste bort fem års reklamasjonsrett og nærhet til forhandler, support og "goodwill" fra importør, norsk bruksanvisning og sikkerhet med tanke på ekstradeler og ekstrautstyr, så kan man spare litt på å handle fra utlandet. Men stort sett så sparer man ikke så mye når man må legge til moms, synes nå jeg, til at jeg ville tatt risken på det.

 

I tillegg så støtter du norsk næringsliv og fotobutikken som du plutselig kan trenge den dagen du mangler noe du må ha der og da, om du kjøper i Norge. For fotobutikker blir det fort færre av.

6798233[/snapback]

 

Det er dessverre for få som tenker som oss, Afseth.

Lenke til kommentar

Kunden er alltid ute etter å gjøre det beste kjøpet, face it. Dette er nok dere som jobber i / driver fotobutikker klar over, så da er det opp til dere å få kundene til å komme, samt få de til å komme tilbake. Gjennomsnittskunden tenker ikke på at norske butikker lider når man handler fra utlandet, og det er heller ikke kundens jobb å ha dårlig samvittighet for det. Det er en evig og brutal kamp, butikken vil selge dyrt, og kunden vil kjøpe billig.

Lenke til kommentar
Om man er villig til å kaste bort fem års reklamasjonsrett og nærhet til forhandler, support og "goodwill" fra importør, norsk bruksanvisning og sikkerhet med tanke på ekstradeler og ekstrautstyr, så kan man spare litt på å handle fra utlandet. Men stort sett så sparer man ikke så mye når man må legge til moms, synes nå jeg, til at jeg ville tatt risken på det.

 

I tillegg så støtter du norsk næringsliv og fotobutikken som du plutselig kan trenge den dagen du mangler noe du må ha der og da, om du kjøper i Norge. For fotobutikker blir det fort færre av.

6798233[/snapback]

Dersom dere vet at kundemassen deres er villig til å ta den sjansen fordi dere er for dyre i kundens øyne, hvorfor ikke hvertfall prøve å ta opp konkuransen?

Det virker som om de fleste norske fotobutikker priser seg bort.

Eksempel:

Hvorfor skal jeg kjøpe en 70-200 f/2.8 IS hos deg til nesten 18.000,-,

når jeg får den ferdig levert hjemme på døra for 12.000,- fra B&H. (inkl- fralt og moms)

Og ang. deler/reklamasjonsrett. Hvor mange 70-200 f/2.8 IS objektiver vet du om som har feilet? Jeg har aldri hørt om ett eneste ett.

Hadde det kostet 13-14.000,- her så kunne jeg kansje vurdert det, men jeg betaler ikke 6000,- for fem års reklamasjonsrett.

 

Kan jeg foresten spørre hvor du jobber, Afseth? Ikke at det har noe med diskusjonen å gjøre, jeg er bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Jeg sparer rundt 30% på å hanlde fra utlandet. Kommer til å fortsette med det.

6787355[/snapback]

Om man er villig til å kaste bort fem års reklamasjonsrett og nærhet til forhandler, support og "goodwill" fra importør, norsk bruksanvisning og sikkerhet med tanke på ekstradeler og ekstrautstyr, så kan man spare litt på å handle fra utlandet. Men stort sett så sparer man ikke så mye når man må legge til moms, synes nå jeg, til at jeg ville tatt risken på det.

 

I tillegg så støtter du norsk næringsliv og fotobutikken som du plutselig kan trenge den dagen du mangler noe du må ha der og da, om du kjøper i Norge. For fotobutikker blir det fort færre av.

6798233[/snapback]

 

Greit nok det du skriver her, men jeg feks har de siste 5 årene kjøpt fotoutstyr fra utlandet, og spart mye på det. Selv om et par av kjøpene hadde måttet gått til reparasjon, så hadde jeg fortsatt tjent på det. Hittil har ingen ting hverken feil-fokusert eller gått i stykker. Dessuten kan man gjøre mange kjøp på ebay hvor internasjonal garanti fra produsent (som oftest 1 år) er inkludert i prisen. Dette gjelder feks Sigma optikk fra selgeren HKdirekt som mange nordmenn bruker (har jeg fått inntrykk av). Da kan jeg ved fokusfeil levere objektivet fra meg hos fotovideo i Oslo glad og fornøyd, og mottakeren må smile akk så mye uansett. Slike feil bruker man ikke 2 år på å finne.

 

En annen ting uten om de dyre som objektiver og blitz osv er filter. Hvorfor betale 1600 for et polafilter i Norge, når jeg får det fra Ebay for 400kr?

 

Jeg skjønner godt at du prøver å holde liv i fysiske butikker, har jobbet flere år i fotobutikk jeg og. Men når ebay-forhandlere eller BHPhoto i USA klarer å skaffe meg deler raskere enn fysiske butikker, så faller poenget bort med å handle i en slik butikk særlig om besparelsen er stor.

Lenke til kommentar

Føyer meg på i rekken av utenlandshandlere. Kamerahus ville jeg nok tenkt meg to ganger om før jeg bestillte (selv om jeg kjøpte 20D'en på ebay), men optikk og spesiellt ekstrautstyr har jeg ingen problem med å anbefale.

Et annet rått eksempel er renseveske til sensorer, Eclipse. Mens den på BHPhoto koster $7.50 skal fotovideo ha 300 kroner for samme flaska, eller over 600% mer, om man vil.

Lenke til kommentar

Det er et dårlig eksempel Ragamuffin. Eclipse er ikke lov til å sende med fly (som oftest går interkontinental post a.la. Fedex via fly) siden det inneholder stoffer som meget lett kan brenne. :tease:

 

 

Det er mye å spare på objektiv, filtere og sånt. Kamerahus kunne jeg aldri i verden tenkt meg å kjøpe i HK. Vet bare ikke hvorfor.

 

På ebay (tysk forhandler) hadde de en pakke med D2X, AF-S 12-24 F/4, AF-S 17-35 F/2.8, AF-S 28-70 F/2.8, AF-S 70-200 F/2.8 VR med filtere m.m. til €8000. Prisen er helt rå, men så er det garantien og samvittigheten man sitter igjen med etter kjøpet.

Lenke til kommentar
Dersom dere vet at kundemassen deres er villig til å ta den sjansen fordi dere er for dyre i kundens øyne, hvorfor ikke hvertfall prøve å ta opp konkuransen?

Det virker som om de fleste norske fotobutikker priser seg bort.

Problemet er at det ikke er mye mer å gjøre med prisen, så for dyre er vi ikke, selv om noen kunder kanskje synes det om de ser på utenlandske priser. Det er så høy konkurranse i Norge, spesielt i Oslo-området og store byer, at man må legge seg på et absolutt bunnivå av fortjeneste. Dette gjelder spesielt kamerahus, men også optikk er kommet i "skuddet" etter stort salg av speilrefleks, så konkurransen også her har tatt seg kraftig opp. Det er bra for forbrukerne, selvklart, men poenget er at prisene i Norge allerede er for lave til at man kan skru de særlig mye mer ned. Man skal jo tjene litt penger, slik at man overlever, og for mange (inkludert der jeg jobber) må man skru prisene opp på ekstrautstyr, nettopp fordi enkelte kamera faktisk må selges med tap for å i det hele tatt få de ut fra lageret.

 

Tror heller det er importørene som tjener mest, men også de hevder at de ikke kan gi rabatter til butikkene ut over det de allerede gir. Blant annet så koster fem års reklamasjonsrett forbrukerne dyrt... et sted må jo tapet tas inn. Men så mener jeg at det er en ekstra trygghet som er verdt en del også.

 

En ting å tenke på, er at vi faktisk betaler mye mindre for fotoutstyret vårt enn en amerikaner, for eksempel, hvis vi ser lønn i betraktning. Men desto billigere blir det jo for oss å kjøpe derfra. Personlig mener jeg ulempene er for store, spesielt når det gjelder selve kamerahusene, men det må være en personlig sak.

Lenke til kommentar
En ting å tenke på, er at vi faktisk betaler mye mindre for fotoutstyret vårt enn en amerikaner, for eksempel, hvis vi ser lønn i betraktning. Men desto billigere blir det jo for oss å kjøpe derfra. Personlig mener jeg ulempene er for store, spesielt når det gjelder selve kamerahusene, men det må være en personlig sak.

6818291[/snapback]

 

Dette er bare tull dessverre. Gjennomsnittlig kjøpekraft for en amerikaner er faktisk en del høyere enn for en nordmann.

 

Selv om vi er rike i Norge så er myten om at vi er 'verdens rikeste land' nettopp det, en myte.

 

Det er jo det som gjør det så fortærandes at vi må betale så mye for fotoutstyret vårt ;)

 

Men antagelig er det produsent/importøren/distributør som stikker av med fortjenesten her og ikke i så stor grad forhandleren.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...