Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Passord på mappe (ftp-område)


Anbefalte innlegg

Jeg har et FTP-område som jeg legger ut en del filer nå og da på....og noen ganger legger jeg ut filer som jeg vil at andre også skal ha tak i....men så er det jo noen ganger som jeg legger ut filer som jeg vil at bare et fåtall av personer skal ha tilgang til...og da tenkte æ at det greieste måte være å ha passord på den mappa/område.....men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det :dontgetit:

 

Det må vel gå an å legge inn et script eller no....ikke det at jeg har så mye peiling men :p

 

Non som har noen forslag?? :innocent:

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste vil være å lage en mappe for filer for alle, og lage en annen mappe for de filene du bare vil noen skal ha. Så setter du opp brukerkontoer på FTP-serveren som gir rettigheter til de korrekte mappene. F.eks. en som heter "alle", denne brukeren har kun tilgang til fellesmappen. Så kan du lage en annen som heter "noen", og la denne få tilgang til den mindre offentlige mappen, og eventuelt også fellesmappen.

 

Hva slags programvare bruker du for å kjøre FTP-serveren?

Lenke til kommentar
Det enkleste vil være å lage en mappe for filer for alle, og lage en annen mappe for de filene du bare vil noen skal ha. Så setter du opp brukerkontoer på FTP-serveren som gir rettigheter til de korrekte mappene. F.eks. en som heter "alle", denne brukeren har kun tilgang til fellesmappen. Så kan du lage en annen som heter "noen", og la denne få tilgang til den mindre offentlige mappen, og eventuelt også fellesmappen.

 

Hva slags programvare bruker du for å kjøre FTP-serveren?

6742184[/snapback]

har bare et ftp-område hos b-one. har for det meste brukt å bare gå inn via nettleseren for å komme te ftp-området mitt. Har vel brukt et program ett par ganger men bruker mest nettleseren. æ burde kanskje bruke et ftp-program?!

vet ikke åssen æ oppretter grupper heller.... :hmm:

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve med htaccess, som antakelig er den vanligste måten å gjøre det på.

 

Htaccess er en fil (.htaccess) som du laster opp, med brukernavn og passord, som er påkrevd for å komme inn i en mappe.

Les tutorial her:

http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess3.shtml

6742224[/snapback]

Dette virker som løsningen for meg, men jeg forstår ikke helt veiviseren (sikkert fordi jeg er så dårlig i engelsk :( )

Skal jeg opprette ei fil som for eksempel hete Medlemmer.htaccess og plassere denne koden i den?:

 

AuthUserFile /usr/local/you/safedir/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require user wsabstract

 

Og skal jeg opprette ei annen fil som for eksempel heter Medlemmer.htpasswd og plassere denne koden i den (der robin er brukernavnet og hjemme er passordet?:

 

robin:hjemme

 

Og disse filene skal ligge i den mappa som bare de har passord skal ha tilgang til?

 

Jeg er veldig dårlig på dette! Det trenger jeg vel ikke å nevne engang.... :ermm:

Hadde håpet på at du kunne ha laget ei test-fil til meg :roll: , der domenet var test.no og brukeren robin, nils, og stian skulle ha tilgang til mappa Medlemmer.

Så kunne jeg iallefall sett hvordan scriptet skulle sett ut.... :yes:

 

Jeg vil bare ha det så enkelt som mulig. Det er ikke akkurat statshemmeligheter jeg skal ha liggende der, så.... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...