Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54GL eller WRT54GS?


Anbefalte innlegg

Har bestilt meg bærbar Dell Inspirion 9400, og skal anskaffe meg trådløs router.

 

Jeg har kikket litt på tester og kommentarer om routere og Linksys WRT54GL og WRT54GS kommer godt ut. Hva er forskjellen på disse (fordeler/ulemper), hvilken bør jeg velge?

 

Jeg er ingen avansert bruker, men ønsker en enkel router med bra hastighet og godt dekningsområde.

 

Kan noen gi meg noen anbefalinger vedr. dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GS har boost funksjon (=>mer minne)

 

GL (L`en står for Linux, har mulighet for 3 parts firmware :) )

6737793[/snapback]

 

Feil, WRT54GS har like mye minne som WRT54GL har.

 

Dessuten har WRT54GS mindre flashminne enn WRT54GL.

WRT54GS hadde dog før versjon 4 mer minne enn de andre, men det er det blitt en slutt på.

 

Gå for en WRT54GL du, så er du sikker på at den er stabil og god! :thumbup:

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Heisann,

 

WRT54G - serien (finnes både som WRT54G, WRT54GS og WRT54GL) har vært utrolig bra (unntatt HW versjon 5 av WRT54G).

 

GS versjonen bruker en proprietær (ikke industristandard) teknologi for å øke rekkeviden (signalkvaliteten på lengere avstander) til routeren og egner seg dermed for å dekke større arealer.

Dette gjelder selvfølgelig likevel ikke når du har beton eller murstein vegger - radiobølger har en tendens til å ikke gå gjennom disse.

 

Videre kan du bare benytte deg av denne teknologien med trådløse nettverkskort fra linksys utstyrt med samme teknologi.

 

Som for eksempel - WMP54GS for stasjonære pc'er eller WPC54GS for bærbare.

 

For noen som deg, som skal anskaffe seg bærbar PC med innebygget trådløs nettverkskort er det ikke interessant å kjøpe denne routeren.

 

Begge versjoner av routeren kjører forresten Linux som operativsystem - dette er dog bare interessant fordi det finnes alternative linux baserte operativsystemer som er mulig å laste inn i routeren i steden for originalen.

 

GS routeren har ingen fordeler overfor GL versjonen når det kommer til rekkevidde / signalstyrke så lenge du ikke bruker kompatible nettverkskort.

GL versjonen ble lansert etter Linksys byttet operativsystemet til VxWorks på WRT54G - noe som gjorde at man kan kunne spare minne i routeren - men som førte til at man ikke lenger kunne tredjeparts operativsystemer.

 

Så WRT54GL er egentlig en WRT54G i versjon 4 på en stabil Linux operativsystem.

 

Hvis du vil sikre deg fremtidig kompatibilitet skal du kjøpe en router med MIMO eller 802.11N standard - dette hjelper deg dog lite med din nye Dell PC - også her trenger du MIMO kompatibel router og nettverkskort (finnes også fra Linksys).

 

Det beste kjøpet er nok WRT54GL - meget bra rekkevidde og signalstyrke som du faktisk kan benytte deg av med din bærbare pc.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar
GS har boost funksjon (=>mer minne)

 

GL (L`en står for Linux, har mulighet for 3 parts firmware :) )

6737793[/snapback]

 

Feil, WRT54GS har like mye minne som WRT54GL har.

 

Dessuten har WRT54GS mindre flashminne enn WRT54GL.

WRT54GS hadde dog før versjon 4 mer minne enn de andre, men det er det blitt en slutt på.

6737864[/snapback]

 

Takker for tilbakemeldingene, men kan dere konkludere med hvilken som er å foretrekke?

Lenke til kommentar
Nå skal det være sagt at med WRT54GL og en tredjeparts programvare kan man få GS-hastigheter da de benytter seg av det samme brikkesettet.

6737886[/snapback]

 

Jepp, dette er mulig! HyperWRT + thibor støtter vel dette. Har ikke sett DD-WRT med det enda (?).

 

Jacko: Gå for en WRT54GL du, og last opp DD-WRT på den (om du vil ha litt ekstra funksjoner). :)

 

WRT54GL er hvertfall verdt alle penga! :thumbup:

 

Har selv en WRT54GL som jeg bruker nå, og en gammel WRT54GS 1.1 stående :p

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...