Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MIMO,DraftN,Laptop og hva som fungerer i praksis?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny trådløs router og ser på forskjellige muligheter der i gården. Jeg har klart å finne ut SÅPASS at DraftN ikke er en standard "standard" og ikke vil bli det før 2008 i beste fall. Men jeg er nysgjerrig selv om Tomshardware mener "KJØP DRAFTN!" med en kraftig porsjon ironi... (http://www.tomsnetworking.com/2006/05/09/buy_draft_11n/)

 

SÅ, jeg har noen spørsmål til de som er litt mer nerdete enn meg selv:

 

a) er det riktig at hvis man har et innebygget a/b/g kort i laptopen, vil ikke MIMO ha noen effekt på 1) hastighet 2) rekkevidde 3) sendestyrke?

 

b) hvis naboen kjøper DraftN/MIMO så vil dette muligens forstyrre min b/g router og påvirke kontakten mellom pc/laptop?

 

c) Hvilken router vil dere anbefale, uansett pris. Hva er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

jeg skal prøve å svar uten alt for mye synsing:

 

a) det er korrekt at et kort av type a/b/g ikke vil kunne utnytte MIMO teknologien. MIMO er en spesiell antenneteknologi som må støttes både av aksesspunktet og nettverkskort.

 

For nærmere forklaring les her: MIMO

 

b) Trådløse nett benytter seg av 2.4GHz frekvensbånd - dette er et uregulert bånd, dvs. man kan nesten gjøre hva man vil innenfor dette frekvensområde. Det innebærer også at utstyr kan forstyrre hverandre - rent radiomessig altså - ikke nettverksmessig.

Men det samme kan skje med annet trådløs utstyr som mus / tastatur, trådløs telefon osv..

 

Min anbefaling av router (velmerket ikke 802.11N) for hjemmebruk er:

WRT54GL fra Linksys

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...