Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny cpu og hovedkort; fryser sporadisk.


Anbefalte innlegg

Hallo,

Først her er systemet mitt:

 

Core 2 Duo E6600

ASRock 775Dual -VSTA

Corsair xms3200 [1*1024MB]

xfx GeForce 6800 128MB

Antect NEOpower 480W

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

MS Windows XP pro SP2 [alle oppdateringer]

 

Det som er nyinnkjøpt her er hovedkortet og cpu'en.

Har formatert hardisken, installert windows og all oppdateringer.

Problemet er rett og slett at maskinen fryser veldig ofte.

Gjerne når jeg åpner ett program, åpner en internett side, vad avlutting av program/spill, ved avslutting eller pålogging av windows.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette skjer. Jeg har sjekket temperaturene på både hovedkort, cpu og chassis, men alt ligger langt unna hva som er uforsvarlig, cpu under 50c og hovedkort under 40c. Det skjer ikke hver gang jeg åpner programmer eller internett, men veldig ofte. De ganger den fryser så er det no den gjør, enten ved avlutting av noe eller ved oppstart, ihvertfall ved at den jobber. Har ikke vært vitne til at den fryser uten av jeg har startet noe, altså ikke ved idle. Siden jeg fikk cpu'e for 3 dager siden har maskinen fryst ca. 30 ganger og dette begynner å bli temmelig latterlig. Jeg har satt samme en god del maskiner i mitt liv, men aldri har jeg hatt slike problemer, selv ikke med gode gamle windows 98. Ikke det at jeg er ny til xp, men -98 var jo ikke verdens mest stabile OS, bare for en sammenligning.

Min første tanke var at det kunne være hovedkortet, siden det er ganske billig, men grunner for at jeg nettopp valgte dette var pga. støtte til DDR, DDR2 og AGP og PCIe.

Noe som også bør nevnes er at jeg opprinnelig hadde 2 stk minne brikker [samme modell og størrelse] men den ene ble aldri funnet i BIOS. Etter noe feilsøking viser det seg at den er defekt. Den lar seg ihverfall ikke finne i BIOS.

Har også stress testet den blikken jeg har i nå ved kjøring av memtest. Har latt den få kjøre i ca 2-3 timer 950% uten å finne noen feil, så jeg tror denne er helt ok.

 

Som sagt begynner dette å utvikle seg til en farsje og jeg kan ikke fatte og begripe hva som kan være feil.

 

Noen som har god erfaring på dette området og kanskje kan komme med noen tips?

 

All tilbakemelding er høyst velkommen.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å spikke på flisa, men det er vel Antec du mener? Går ut ifra at du har denne? https://prisguiden.no/product.php?p...696&view=images

Ville prøvd å bytta minne og strømforsyning og eliminert ut mulighetene derfra. Vær klar over at systemet ditt drar en del strøm selv om det ikke fortoner seg slik på idle. Kjenn på chipsetkjøleribber og rundt på kabinettveggene etter varme felter. Du har et HK med ganske kompakt formfaktor, det kan være at tempen tar av selv om det ikke måles via HK/CPU/GPU. Hovedkort har som oftest ikke mer enn ett målepunkt for temp, noe som sier lite om luftstrømmen i kabinettet. Everest er et program som kan brukes for å konstatere hva slags konfig/spenning/temp du har på de forskjellige komponenter, evt prøv Ultimate Boot CD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...