Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Arrangere LAN. 250+ pers. n00b på nettverk. Tips?


Anbefalte innlegg

Vel, om ikke topicen var utdypende nok, så får jeg skrive litt da.

 

Som mange kanskje har merket seg, så har skoleåret 2006/2007 nettopp startet. Jeg har selv begynt på ny skole, og allerede oppdaget at det er en god del datainteresserte elever der.

 

Det er da jeg har lyst å arrangere et LAN i skolens gymsal, men dessverre så har jeg ingen kompetanse med nettverk, bortsett fra å koble ethernet-kabelen i maskina og å sette opp et "hjemme-LAN" til ca. 4 pers.

 

Jeg tenkte at jeg kanskje kunne poste en tråd her, og spørre hva for utstyr som er nødvendig om en skal arrangere et LAN for ca. 250 personer. Som sagt, jeg har -INGEN- peiling på hva som skal til. Så jeg må ha tips til ting som backbone, switch og linjestørrelse.

 

Det kan forøvrig nevnes at det er blitt arrangert LAN der tidligere, så det skal gå an.

 

Noen av dere har kanskje hørt om LAN-et "Zargate" som arrangeres på Vestnes to ganger i året. De låner faktisk ut utstyret sitt, og de av dere som har litt peiling kan kanskje fortelle meg om dette duger: http://www.zargate.org/?id=501.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet med dataparty er faktisk nok STRØM :cry:

250 PC'er trenger ca. 300Ah, og det er ganske mye. Er du heldig er det nok strøm i hallen, ellers må e-verket trå til med ekstra uttak til dere. Å spre 300Ah rundt til brukerene er også en stor sak i seg selv. Du trenger hjelp fra elektriker e.l. til strømopplegget.

Lenke til kommentar
Det største problemet med dataparty er faktisk nok STRØM  :cry:

250 PC'er trenger ca. 300Ah, og det er ganske mye. Er du heldig er det nok strøm i hallen, ellers må e-verket trå til med ekstra uttak til dere. Å spre 300Ah rundt til brukerene er også en stor sak i seg selv. Du trenger hjelp fra elektriker e.l. til strømopplegget.

6698870[/snapback]

Bra at jeg går på elektro da :D

Lenke til kommentar
Det største problemet med dataparty er faktisk nok STRØM  :cry:

250 PC'er trenger ca. 300Ah, og det er ganske mye. Er du heldig er det nok strøm i hallen, ellers må e-verket trå til med ekstra uttak til dere. Å spre 300Ah rundt til brukerene er også en stor sak i seg selv. Du trenger hjelp fra elektriker e.l. til strømopplegget.

6698870[/snapback]

Bra at jeg går på elektro da :D

6699044[/snapback]

 

Nå er det sånn at du har ikke lov til å koble sånn strøm :tease:

 

Siden dere må bruke 3fase (byggstrøm) å det må man være faglært elekriker for å koble.

 

Men er ikke noe problem å gjøre selv, har gjort det når jeg har arrangert lan, men blir vanskelig på en skole da siden dem vil nok at alt skal gå rikktig for seg.

og er ikke så morro om hele greia tar fyr.

Lenke til kommentar
Det største problemet med dataparty er faktisk nok STRØM  :cry:

250 PC'er trenger ca. 300Ah, og det er ganske mye. Er du heldig er det nok strøm i hallen, ellers må e-verket trå til med ekstra uttak til dere. Å spre 300Ah rundt til brukerene er også en stor sak i seg selv. Du trenger hjelp fra elektriker e.l. til strømopplegget.

6698870[/snapback]

Bra at jeg går på elektro da :D

6699044[/snapback]

 

Nå er det sånn at du har ikke lov til å koble sånn strøm :tease:

 

Siden dere må bruke 3fase (byggstrøm) å det må man være faglært elekriker for å koble.

 

Men er ikke noe problem å gjøre selv, har gjort det når jeg har arrangert lan, men blir vanskelig på en skole da siden dem vil nok at alt skal gå rikktig for seg.

og er ikke så morro om hele greia tar fyr.

6699093[/snapback]

Hadde forøvrig ikke planer om å gjøre det selv, men jeg regner med at det er mange flinke lærere som har peiling.

Lenke til kommentar

Internett er som regel ikke så alt for stort problem når det er på en skole, da de fleste har fått ganske greie internett-tilkoblinger, eneste problemet at det er mye tjenester som er stengt på de.

Sett opp en bra ruter, med andre ord Linux/FreeBSD box.

 

For å få tak i nok slik fordelingsskap så er det å kontakte de lokel eletrikeren og entrepinørene.

Men et større problem er å få tak i nok padder og skjøyteledninger.

Utenom at det er en eletriker som kobler det opp så må flere av crewet kunne så mye med strømen at de kan få strømmen opp igjen om strømen går under lanet.

Lenke til kommentar

så er det viktig å gå rundt å snakke med lokale bedrifter, om sponsing, er overraskande mykje du kan faktisk dra inn i sponsor penger og ting og tang =)

 

lokale nettleverandører (strøm) er ofte med og dekker strøm utgiftene.

skuler har ofte SDSL, med fin kabel inn til skulen, og har ofte fine spredenett, ta kontakt med IKT ansvarlig, og ta kontakt med leverandør av internett, og prøv å få ordna ei saftig linje =)

 

eg fikk sponsa 100mbit fiber linje gratis til eit lan eg arrangerte. morro =)

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Internett er som regel ikke så alt for stort problem når det er på en skole, da de fleste har fått ganske greie internett-tilkoblinger, eneste problemet at det er mye tjenester som er stengt på de.

Sett opp en bra ruter, med andre ord Linux/FreeBSD box.

 

For å få tak i nok slik fordelingsskap så er det å kontakte de lokel eletrikeren og entrepinørene.

Men et større problem er å få tak i nok padder og skjøyteledninger.

Utenom at det er en eletriker som kobler det opp så må flere av crewet kunne så mye med strømen at de kan få strømmen opp igjen om strømen går under lanet.

6703144[/snapback]

 

en bra router, samt en god proxy vil gjere det lettare å få fin linje. proxy er vertfall ganske viktig å ha, med tanke på at det sitter X antal personer, og trykker refresh x antal ganger på blink og slikt :p

 

ang strøm,

 

visst du finner 4x64A kurser, og lange kabler, til 4 store fordelingsskap, med 32A kurser til mindre skap, og 16A til mindre skap som kan ligge under bord og slikt..

 

vi har tidligere lånt endel skap + kabel med Bautas

 

 

Bladswitcher(4 stk): HP ProCurve 2626 <--har god erfaring med dei =)

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Jeg tror nokk det største problemet vil være å ordne strømm til 250stk.

 

Er selv admin i et lan der vi har i overkant av 200stk, og vi har måttet kjøpt strømutstyr for bortimot 100 000kr.

 

Vi klarer nå å kjøre nokk strøm til ca 270stk uten problem.

 

Men helt ærlig. vist du skal arrangere et lan til såpass mange folk so ville jeg fått med meg folk som har gjort dette før. erfaring er bedre en utdanning, uten tvil.

 

mitt tips er:

få med folk som har peiling på nettverk, strøm, og som eventuelt har litt kontakter her og der for å anskaffe litt utstyr/premier/sponsorer

 

uansett om nettverksansvarlig for tg (bare et eksempel) kommer på forumet her og gir deg tips så vil ikke det funke like bra som om du skaffer en som har litt erfaring og som har gjort dette før. Kansje dette er et dårlig eksempel, men blir nesten som om jeg skal undervise i tysk, uten å kunne et eneste ord :)

 

goodluck :)

Endret av inSain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...