Gå til innhold

Hvordan lage en win xp boot cd


Anbefalte innlegg

Har lett litt rundt på nettet for å finne et svar på dette, men er fortsatt litt usikker.

 

Har lastet ned win xp med sp2 fra nettet for å innstallere på den bærbare maskinen min. Har serie nummer som kom med maskinen, så det er ikke snakk om noe ulovlig her.

 

Problemet er at når jeg brenner det jeg lastet ned på en cd, så vil det ikke boote når jeg starter maskinen på nytt. (Det kom i en bin fil som jeg pakket opp med winrar)

 

Det som ligger i root området er autorun, setup, noen html docs og noen win51 filer.

 

Har lest litt og funnet ut at jeg må ha en liten image fil som heter microsoft corporation.img eller noe sånt, men den har altså ikke vært med i pakken jeg fikk fra nettet.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal få brent en cd som vil boote ?

 

Har nero som brenneprogram.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lett litt rundt på nettet for å finne et svar på dette, men er fortsatt litt usikker.

 

Har lastet ned win xp med sp2 fra nettet for å innstallere på den bærbare maskinen min. Har serie nummer som kom med maskinen, så det er ikke snakk om noe ulovlig her.

 

Problemet er at når jeg brenner det jeg lastet ned på en cd, så vil det ikke boote når jeg starter maskinen på nytt. (Det kom i en bin fil som jeg pakket opp med winrar)

 

Det som ligger i root området er autorun, setup, noen html docs og noen win51 filer.

 

Har lest litt og funnet ut at jeg må ha en liten image fil som heter microsoft corporation.img eller noe sånt, men den har altså ikke vært med i pakken jeg fikk fra nettet.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal få brent en cd som vil boote ?

 

Har nero som brenneprogram.

 

Takk

6690715[/snapback]

 

 

 

Bruk image valget i Nero, du trenger da sannsynligvis tilhørende cue-fil.

Du skal ikke pakke opp bin-filen, bruk den som den er.

 

Dersom du mangler cue-filen og har ett ISO-program som UltraIso, kan du opne bin filen i dette, og lagre den som en ISO-fil. Nero støtter dette formatet

Lenke til kommentar
Har lett litt rundt på nettet for å finne et svar på dette, men er fortsatt litt usikker.

 

Har lastet ned win xp med sp2 fra nettet for å innstallere på den bærbare maskinen min. Har serie nummer som kom med maskinen, så det er ikke snakk om noe ulovlig her.

 

Problemet er at når jeg brenner det jeg lastet ned på en cd, så vil det ikke boote når jeg starter maskinen på nytt. (Det kom i en bin fil som jeg pakket opp med winrar)

 

Det som ligger i root området er autorun, setup, noen html docs og noen win51 filer.

 

Har lest litt og funnet ut at jeg må ha en liten image fil som heter microsoft corporation.img eller noe sånt, men den har altså ikke vært med i pakken jeg fikk fra nettet.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal få brent en cd som vil boote ?

 

Har nero som brenneprogram.

 

Takk

6690715[/snapback]

 

 

 

Bruk image valget i Nero, du trenger da sannsynligvis tilhørende cue-fil.

Du skal ikke pakke opp bin-filen, bruk den som den er.

 

Dersom du mangler cue-filen og har ett ISO-program som UltraIso, kan du opne bin filen i dette, og lagre den som en ISO-fil. Nero støtter dette formatet

6690743[/snapback]

 

Så det vil gjøre den cd'en jeg brenner til en bootable cd ??

Lenke til kommentar
Hvis jeg prøver å brenne image filen i Nero (ved å velge .cue filen) så låser hele Nero seg når innholds-dialogen kommer opp. Den er forøvrig blank. Er det en måte jeg kan få brent .bin filen på ?

6692078[/snapback]

 

 

Hverken Nero ver 6 eller ver 7 kan brenne Bin-filer direkte, den krever en referansefilo (cue). Problemet ditt kan skyldes feil i cue-filen.

Du må da enten bruke ett brennerprogram som støtter dette formatet, eller konverte bin til et mer egnet format, som tidligere antydet kan du bruke et ISO-program.

Et raskt søk på Google henviste blant annet til denne siden

http://www.weethet.nl/english/cdrw_bintoiso.php.

Bin2iso er ett lite program som utfører denne jobben på en meget enkel måte.

Resultatet kan brennes med Nero, og under forutsetning at boot informasjonen ligger i kildefilen din vil dette gi en bootable Cd.

 

Jeg prøvde dette på en OS-Cd med vellykket resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...