Gå til innhold

Nytt kamera, 2000-3000? Ixus 60/65?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Les gjerne litt tester.

Er ute etter Ixus 65, og selv om den bruker mer strøm så vil jeg heller ha den pga. skjermen. Tror den holder seg bedre.

 

Ankepunkt må heller være bildekvaliteten, men jeg tror størrelsen og formen (og ikkeminst aluminiumen) gjør opp for det. Å holde et Ixuskamera er å holde kvalitet.

Lenke til kommentar
Er ute etter Ixus 65, og selv om den bruker mer strøm så vil jeg heller ha den pga. skjermen. Tror den holder seg bedre.
Hva mener du med holder seg bedre? En stor skjerm er mer utsatt for skader.

 

Jeg ville valgt Ixus 60 fremfor 65, fordi den bruker mindre strøm, og du har optisk søker. En fordel i sterkt sollys eller du kan slå av skjermen for å spare strøm.

 

P3/P4 er også meget gode kamera, med bedre bildekvalitet og mye bedre funksjoner. Blant annet har disse optisk bildestabilisator, bedre optikk, bedre bildesensor (ikke bare pga. megapixler), bedre signalbehandling osv. Egentlig er det et kamera i en klasse over Ixus 60/65. Batteriet er også større, så det kan bety at kapasiteten er bedre (teoretisk sett skal den være det). Men den mangler optisk søker da...

Lenke til kommentar

Man kan ikke kun bruke størrelsen på skjermen som eneste mål på skarphet. Oppløsningen på skjermen er minst like viktig. Skjermene har for tiden alt fra litt over 100 000 punkter til 235 000 eller mer. To skjermer som er like store men med svært forskjellig oppløsning vil dermed ha høyst forskjellig skarphet. Desverre har de største skjemene altfor ofte for liten oppløsning. Flere 2.5" har f.eks. godt under 200 000 punkter. Samsungs enorme 3.5" på Pro815 har 235 000 punkter, men det har også mitt FZ30 på "bare" 2". Det sier seg selv at en skjermflate som er nesten 4x større da ikke kan være like skarp.

Så hvis skarp LCD opptar deg, ville jeg lest litt spesifikasjoner på kandidatene du plukker ut og se på forholder størrelse/oppløsning. Har du et kamera uten optisk søker er det jo enda viktigere å kunne fastslå skarphet ved fokusering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...