Gå til innhold

mysql-søkefunksjon, ikke skille store og små tegn


Anbefalte innlegg

Har sitti å prøvd meg litt på mysql i dag/natt, begynt å få det ok til.

 

Problemet mitt er at jeg gjerne skulle ha laget søkefunksjonen slik at den ikke skiller mellom store og små bokstaver, slik at jeg kan søke på "hallo" men av like vell finne feltet som det står "HaLlO" som et eksempel.

 

Har brukt denne nå:

SELECT * FROM test WHERE tittel LIKE '%$ord%'

 

Noen som kunne hjelpe meg med å løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg

Når du bruker LIKE, så skiller ikke denne mellom store og små bokstaver som standard.

 

A.5.1. Case Sensitivity in Searches

 

By default, MySQL searches are not case sensitive (although there are some character sets that are never case insensitive, such as czech). This means that if you search with col_name LIKE 'a%', you get all column values that start with A or a. If you want to make this search case sensitive, make sure that one of the operands has a case sensitive or binary collation. For example, if you are comparing a column and a string that both have the latin1 character set, you can use the COLLATE operator to cause either operand to have the latin1_general_cs or latin1_bin collation.

Du kan lese hele regla her:

http://mysql.com/doc/refman/5.0/en/case-sensitivity.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...