Gå til innhold

Backupløsninger i felt


Anbefalte innlegg

Finnes det noen gode løsninger for å ta backup (dvs tømme bildebrikken over på et annet annet medium) i felt?

 

Behovet er ca 20 GB.

 

Bærbar PC og kortleser er jo en mulighet, men noe litt mindre å drasse på hadde vært å foretrekke. Kanskje noe i iPod lignende størrelse med harddisk.

 

Alternativet er jo å kjøpe en hel haug med minnebrikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slettes ikke dum den der!

 

Forgjengeren hadde kun kopieringsfunksjon. Ser ut som denne har delete funksjon i tillegg så man slipper å fikle med dette i kameramenyene etter å ha overført bildene.

 

Koster jo ikke stort mer enn et 4GB minnekort, så økonomisk et bra valg.

 

Ulempe: tar 9 min pr GB i overføringstid, dvs 36 min på et 4GB kort. Ser for meg at at den krever litt batteri og oppladning for å overføre 20GB, og dermed ikke fullt så godt alternativ likevel?

 

Fra produsentens spec:

 

Rechargeable battery life:

10~ 9 times 1G CF copied ( 1G CF takes about 9minutes )

 

Litt usikker på hvordan dette kan tolkes...

Lenke til kommentar
Finnes det noen gode løsninger for å ta backup (dvs tømme bildebrikken over på et annet annet medium) i felt?

 

Behovet er ca 20 GB.

 

Bærbar PC og kortleser er jo en mulighet, men noe litt mindre å drasse på hadde vært å foretrekke. Kanskje noe i iPod lignende størrelse med harddisk.

 

Alternativet er jo å kjøpe en hel haug med minnebrikker.

6671422[/snapback]

 

Hva med Vosonic VP8360?

 

Den kan kjøpes med eller uten HD, funger VELDIG bra.

Netshop har den også mener jeg å huske.

 

Bruker den selv og er storfornøyd

Lenke til kommentar

Jeg må si en Epson P-2000 frister veldig(!).

 

 

 

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...es/P-2000.shtml

 

 

Forøvrig kommer det litt an på hvilke turer det er snakk om. Lengre turer er vel ofte en laptop å foretrekke siden du da kan jobbe bilde bildene på kveldstid eller når det enn passer. Da har jeg for min egen del, nok minnekort slik at det med god margin holder ut dagen (5GB tilsammen) for så å tømme de på pcen. Men så er det ikke alltid det passer seg med laptop da....

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Både Epson P-2000 og Vosonic VP8360 frister med skjerm og det hele, sistnevnte med egen harddisk kan jo bli meget interessant f.eks med en 120GB disk i.

 

Men forelskelsen er total når jeg har lest om Hyper

Drive'n. Virker som det er en fotograf som har designet den, akkurat for det nødvendigste bruken i felt, og topp spec på kapasitet, hastighet, driftsikkerhet osv.

 

Flott hvis noen kan hoste opp hvor mye HyperDrive'n koster og hvor den selges. En sånn SKAL jeg ha meg!

 

Link til en HyperDrive tråd her på forumet. :love:

 

Siste:

Etter å ha lest denne samlesiden for PSD-erfaringer (Portable Storage Device) er det HyperDrive kloningen CompactDrive PD70X, som drar skinnet av flest pølser hva batterikapasitet og hastighet gjelder. Ny referanse for meg! :love::love:

PD70x_top-w-batt_rev_PK.jpg

Endret av ivarhoff
Lenke til kommentar
Flott hvis noen kan hoste opp hvor mye HyperDrive'n koster og hvor den selges.
Den selges hos Hyperdrive.com og koster $149.00 uten harddisk og opp til $339.00 med 120Gb harddisk. Omregnet i norske kroner (dollarkurs 6,3) gir dette 1174NOK til 2670NOK med moms. Hyperdrive.com har 'FREE WORLDWIDE SHIPPING' via UPS og normalt så har jeg fått pakker fra US på 2 dager.

 

Videre så har Dustin home i Sverige disse til omtrent samme priser i NOK.

Lenke til kommentar
Både Epson P-2000 og Vosonic VP8360 frister med skjerm og det hele, sistnevnte med egen harddisk kan jo bli meget interessant f.eks med en 120GB disk i.

 

Men forelskelsen er total når jeg har lest om Hyper

Drive'n. Virker som det er en fotograf som har designet den, akkurat for det nødvendigste bruken i felt, og topp spec på kapasitet, hastighet, driftsikkerhet osv.

 

Flott hvis noen kan hoste opp hvor mye HyperDrive'n koster og hvor den selges. En sånn SKAL jeg ha meg!

 

Link til en HyperDrive tråd her på forumet.  :love:

 

Siste:

Etter å ha lest denne samlesiden for PSD-erfaringer (Portable Storage Device) er det HyperDrive kloningen CompactDrive PD70X, som drar skinnet av flest pølser hva batterikapasitet og hastighet gjelder. Ny referanse for meg!  :love:  :love:

6676227[/snapback]

 

 

Takk skaru ha Ivar. Denne har jeg ikke hørt om før, men overføringskapasiteten er jo FANTASTISK. Jeg har en gammel XDRIVE 2060 og med den går det én time pluss på å overføre et 2GB kort (batteriet rekker ikke, så den må ha strøm).

Denne er jo minst 20 ganger rasksre. Billig også :) Hmmmmmm

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en PD70X tidligere i sommer og er SVÆRT fornøyd med denne. Den viser ikke bilder, men er kjapp som et uvær og har god batterilevetid. I tillegg bruker den 4 vanlige AA-batterier, som lades via medfølgende strømadapter (kan brukes i Norge uten videre). Ladetid, litt avhengig av kapasitet på batteriene, ligger på rundt 2 timer. (Bruker den ofte hjemme som batterilader nr. 2).

 

Jeg kjøpte 80Gb-versjonen, og betalte ca. kr. 1.500,- for den.

 

Den ble kjøpt hos Eastgear, og levert med FedEx. Husker ikke nøyaktig leveringstid, men det var ikke mange dagene..

 

NB! Tre-fire uker etter levering fikk jeg regning fra FedEx på 3-400 kroner for moms, gebyrer o.l. så totalt kom den på ca. kr. 1.800,-.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en PD70X tidligere i sommer og er SVÆRT fornøyd med denne. Den viser ikke bilder, men er kjapp som et uvær og har god batterilevetid. I tillegg bruker den 4 vanlige AA-batterier, som lades via medfølgende strømadapter (kan brukes i Norge uten videre). Ladetid, litt avhengig av kapasitet på batteriene, ligger på rundt 2 timer. (Bruker den ofte hjemme som batterilader nr. 2).

 

Jeg kjøpte 80Gb-versjonen, og betalte ca. kr. 1.500,- for den.

 

Den ble kjøpt hos Eastgear, og levert med FedEx. Husker ikke nøyaktig leveringstid, men det var ikke mange dagene..

 

NB! Tre-fire uker etter levering fikk jeg regning fra FedEx på 3-400 kroner for moms, gebyrer o.l. så totalt kom den på ca. kr. 1.800,-.

6679324[/snapback]

 

Har du merket noe til at battriene tørker ut raskt dersom den ikke er i bruk (leste om at noen har hatt problem med det).

Synest du den batteridøra virker skjør? (sånn at du 'gruer' deg hver gang den skal åpnes)

Ble fristet av en sånn sak som dette, gitt.

 

80GB versjonen til 1500 (+300)? Koster ikke den $399 da (+ frakt)?

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Stiller meg i køen for interesserte kjøpere til CompactDrive (eller Hyperdrive).

Det virker som Hyperdrive har leveringsstans for tiden, og at kanskje CompactDrive har mer solid konstruksjon, men ellers stort sett like.

Har foreløbig funnet flere firma i Tyskland som leverer CompactDrive, og her er en interessant selger (PayPal) :

Klausbua

Lenke til kommentar
Har du merket noe til at battriene tørker ut raskt dersom den ikke er i bruk (leste om at noen har hatt problem med det).

Synest du den batteridøra virker skjør? (sånn at du 'gruer' deg hver gang den skal åpnes)

Ble fristet av en sånn sak som dette, gitt.

 

Nei, har ikke merket noe til det, men når den ikke er med på tur og bare ligger i hyllen, så åpner jeg batterilokket (sånn at batteriene like godt kunne ligget løst ved siden av). Har en kanskje merkelig tanke om at batteriene ikke tørker ut så fort hvis jeg gjør det? Har i alle fall ikke hatt slike problemer med den foreløpig.

 

Lukene til batterier og kort-slots (fælt ord, men du skjønner hva jeg mener) fås kjøpt som reservedeler for en billig penge. Kjøpte en av hver samtidig som jeg kjøpte selve lagringsenheten. Bare for sikkerhets skyld (og fordi tester rapporterte at disse lukene kunne være litt svake), men har ikke vært nødvendig å skifte dem ennå i alle fall. Jeg tror man skal være litt uheldig for å ødelegge dem. Behandler man dem noenlunde pent og forsiktig, samt oppbevarer hele dingsen i den medfølgende veska, så kan jeg ikke skjønne annet enn at den kan holde både vel og lenge.

 

80GB versjonen til 1500 (+300)? Koster ikke den $399 da (+ frakt)?

6679416[/snapback]

 

Beklager.. Glemte å si fra i forrige post, men du har nok sett på priser angitt i Singapore Dollar.. På venstre siden kan du velge myntenhet i en drop-down boks. Velger du US$, så ser prisen litt mer fristende ut med en gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...