Gå til innhold

Nytt DSLR- Noen anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke forestille meg at Nikon vil levere et kit-objektiv som ikke holder minst samme klasse som 18-70mm deres. Må huske at både 18-70 og 18-200VR har fått gode kritikker, og 18-135 skulle ikke by på noen utfordringer i så måte. Nikon vil både overraske og skuffe svært mange i kundegruppen sin dersom det ikke holder mål, også siden 18-135 også kommer til å bli kjøpt av mange som har/vil ha D200... Så selv om vi ikke vet noe, vet vi nesten helt sikkert at det ikke er dårlig.

 

Det er mye lettere å lage en normalzoom som 18-70, enn en zoom som dekker et enda større område. Da må man ha flere linseelementer, samt inngå flere kompromisser. Dette driver prisen i været, og da må man ta det igjen en plass. Som f.eks. plastfeste. Selvfølgelig er Nikkor 18-200VR og den nye 18-135 gode objektiver - men neppe bedre enn 18-70 i dens område.

 

Ingen har hevdet at 18-200VR er Guds gave til kamerafolket, bortsett fra en gjøk ingen bryr seg om uansett. Men alle kompromissene tatt i betraktning, så er det et meget godt valg hvis du trenger et objektiv som dekker et så stort område.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Kameraene/optikken er nøye tilpasset hverandre, slik at objektivets bildesirkel nøyaktig dekker bildebrikken (canon/nikon opererer med crop-factorer, hvor hele objektivets lys ikke benyttes, og som gir "mørke bildekanter".

Veldig, veldig misforstått. Vignetting kommer av at linsen tegner et for lite bilde ved stor blenderåpning. Dette problemet så godt som forsvinner når man bruker objektiver som er lagd for 35mm film på mindre sensorer, men kommer luskende tilbake når objektivene plutselig blir designet for de mindre sensorne. Jeg sier ikke at jeg regner vignetting som et reelt problem på DX-linser, men at de tegner mindre bilder er iallefall ikke løsningen.

- "Utrolig-serien", 7-14mm, 14-35mm, 35-100mm, 90-250mm, 150mm fast, 300mm fast. Fast blender 2.0 på zoom-objektivene (foruten 90-250mm med fast. 2.8, og 7-14 med fast f4.0). Ekstrem byggekvalitet. Danker ut det mest av Canons L-serie og Nikkor ;) Prisklasse; *host-host* 15000-65000

Jøss. I så fall er det rart at jeg ikke har sett Oly-utstyr blitt brukt i profesjonell sammenheng når det er slik klasseforskjell.

- Det som også er kjekt med olympus' standard er at brennvidden ganges med 2x istedenfor henholdsvis 1.5x/1.6x fra canon/nikon. Dette gjør at olympusobjektivene kan dekke samme brennvidde med "mindre" (størrelsesmessig) objektiver. Dette gjør at man med 7-14, 14-54 og 50-200mm faktisk dekker 14-400mm på tre objektiver! :)

Og det er den eneste fordelen også. Vidvinkeloptikk blir vanskelig og dyrt, søkeren blir patetisk (jeg har selv bare sett på E-500), det blir vanskeligere å få til gode støyegenskaper (selv om jeg ikke vet noe om hvordan dette er i praktisk bruk) og dybdeskarpheten øker. Nei, det er ingen fordel med overdreven og ukontrollerbar dybdeskarphet med mindre alt man tar er feriesnapshots.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
- Kameraene/optikken er nøye tilpasset hverandre, slik at objektivets bildesirkel nøyaktig dekker bildebrikken (canon/nikon opererer med crop-factorer, hvor hele objektivets lys ikke benyttes, og som gir "mørke bildekanter".

Veldig, veldig misforstått. Vignetting kommer av at linsen tegner et for lite bilde ved stor blenderåpning. Dette problemet så godt som forsvinner når man bruker objektiver som er lagd for 35mm film på mindre sensorer, men kommer luskende tilbake når objektivene plutselig blir designet for de mindre sensorne. Jeg sier ikke at jeg regner vignetting som et reelt problem på DX-linser, men at de tegner mindre bilder er iallefall ikke løsningen.

 

- "Utrolig-serien", 7-14mm, 14-35mm, 35-100mm, 90-250mm, 150mm fast, 300mm fast. Fast blender 2.0 på zoom-objektivene (foruten 90-250mm med fast. 2.8, og 7-14 med fast f4.0). Ekstrem byggekvalitet. Danker ut det mest av Canons L-serie og Nikkor ;) Prisklasse; *host-host* 15000-65000

Jøss. I så fall er det rart at jeg ikke har sett Oly-utstyr blitt brukt i profesjonell sammenheng når det er slik klasseforskjell.

 

- Det som også er kjekt med olympus' standard er at brennvidden ganges med 2x istedenfor henholdsvis 1.5x/1.6x fra canon/nikon. Dette gjør at olympusobjektivene kan dekke samme brennvidde med "mindre" (størrelsesmessig) objektiver. Dette gjør at man med 7-14, 14-54 og 50-200mm faktisk dekker 14-400mm på tre objektiver! :)

Og det er den eneste fordelen også. Vidvinkeloptikk blir vanskelig og dyrt, søkeren blir patetisk (jeg har selv bare sett på E-500), det blir vanskeligere å få til gode støyegenskaper (selv om jeg ikke vet noe om hvordan dette er i praktisk bruk) og dybdeskarpheten øker. Nei, det er ingen fordel med overdreven og ukontrollerbar dybdeskarphet med mindre alt man tar er feriesnapshots.

6665674[/snapback]

 

Vignettering på Nikon/Canon-kameraer med 35mm-optikk forekommer bl.a. fordi lyset ikke treffer sensorbrønnene med 90 graders vinkel ut mot kantene av brikken.

 

35mm optikk på digitalkameraer:

DSLR_Adv_FT_03corr.jpg

 

Telesentrisk optikk beregnet på digitale sensorer:

DSLR_Adv_FT_05.jpg

 

 

Olympus blir brukt av mange profesjonelle, men er ikke spesielt utbredt i norge. En av årsakene til dette er jo at mange profesionelle allerede har mye optikk og merkespesifisikt utstyr, hvorpå det ikke vil lønne seg å skifte system.

 

Oly "DOF"en er ikke ukontrollerbar, den er bare dypere/større.

 

Når det kommer til E-1s viewfinder referer jeg til dcviews.com: "The huge optical viewfinder covers close to 100% of the image area."

 

På vidvinkelfronten gjør Olys 4/3-standard det mye bedre enn andre produsenter som opererer med 35mm-objektiver, jf.:

 

"Whoever has used lenses designed for 35mm film with digital camera backs incorporating sensors smaller than film knows the potential problem: a loss of wide-angle capability. FourThirds solves this phenomenon. As the lens is always fully optimised to suit the sensor, you don’t have to contend with expensive wide-angle lenses that do not attain their intended specification – the angle of view you expect is the angle of view you get. "

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å kaste meg på fanboyismen rundt E1, men jeg regner med at de fleste mener at det er et glimrende kamera. Synes bare det er for dyrt i Norge, når Digital Depot i England kan selge det for 499 GBP med vertikalgrep. Ellers har Oly sine sterke og svake sider som alle andre. At den britiske prisen er den som gir mest byggkvalitet for pengene er det dog ingen tvil om. Desverre (eller kanskje heldigvis) bor vi i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Jeg ønsker ikke å kaste meg på fanboyismen rundt E1, men jeg regner med at de fleste mener at det er et glimrende kamera. Synes bare det er for dyrt i Norge, når Digital Depot i England kan selge det for 499 GBP med vertikalgrep. Ellers har Oly sine sterke og svake sider som alle andre. At den britiske prisen er den som gir mest byggkvalitet for pengene er det dog ingen tvil om. Desverre (eller kanskje heldigvis) bor vi i Norge.

6666520[/snapback]

 

;)

 

Tenkte at jeg skulle smøre litt tykt på, med tanke på at diskusjonen frem til nå har vært forferdelig canon/nikon-orientert.

 

Japanfoto i Oslo snakket om at listeprisen for E-1 i Noreg nå skulle være nede på rundt 6000.-

 

499GBP tilsvarer 5700, så er ikke "såå gærnt" ;=) Dette er jo dog uten vertikalgrepet.

 

Kjøpte selv mitt E-1 i februar i år, og betalte 12500.- for E-1, 14-54 og Fl-36 blitzen.

 

14-54 går p.d.d. for 4300, og FL-36 for 1700, noe som vil si at huset kostet meg omtrent 6000. Dette var jo somsagt for ganske lenge siden, så man bør være kapabel til å skaffe pakken for rundt 10.000 i dag, noe som gir en E-1 pris på 4000.

 

Kjøpte mitt på fotovideo.no, hvor jeg også var innom en tur i går - disse har ennå denne pakken liggende på lager. :)

 

Kan også nenve at de hadde et pressebrukt D1H til 6500! Dette hadde de visstnok hatt stående i 2-3 år... Relativt høy pris om jeg må få si det selv; faderen kjøpte nettop et brukt av bergenstidene for 2500.-

 

Jaja.. :)

TH

Lenke til kommentar
"Whoever has used lenses designed for 35mm film with digital camera backs incorporating sensors smaller than film knows the potential problem: a loss of wide-angle capability. FourThirds solves this phenomenon. As the lens is always fully optimised to suit the sensor, you don’t have to contend with expensive wide-angle lenses that do not attain their intended specification – the angle of view you expect is the angle of view you get. "

6666497[/snapback]

Er det ikke litt feil å skryte av fourthirds på bakgrunn av dette? Både Nikon og Canon lager en rekke objektiver beregnet på digitalsensorer også, men i tillegg så KAN du bruke gamle objektiver om du ønsker. Dette kan du ikke på Olympus sitt fourthirds system. Synes derfor argumentet over taler MOT fourthirds om man ser det slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
"Whoever has used lenses designed for 35mm film with digital camera backs incorporating sensors smaller than film knows the potential problem: a loss of wide-angle capability. FourThirds solves this phenomenon. As the lens is always fully optimised to suit the sensor, you don’t have to contend with expensive wide-angle lenses that do not attain their intended specification – the angle of view you expect is the angle of view you get. "

6666497[/snapback]

Er det ikke litt feil å skryte av fourthirds på bakgrunn av dette? Både Nikon og Canon lager en rekke objektiver beregnet på digitalsensorer også, men i tillegg så KAN du bruke gamle objektiver om du ønsker. Dette kan du ikke på Olympus sitt fourthirds system. Synes derfor argumentet over taler MOT fourthirds om man ser det slik.

6666783[/snapback]

 

Det kan man fint med 4/3 -> OM adapter. Jeg fikk min fritt tilsendt fra Olympus etter henvendelse via mail.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Vignettering på Nikon/Canon-kameraer med 35mm-optikk forekommer bl.a. fordi lyset ikke treffer sensorbrønnene med 90 graders vinkel ut mot kantene av brikken.

Jeg har sett dette fenomenet nevnt før, men kun i sammenheng med full frame. Om jeg ikke husker feil så hintet Nikon om at en eventuell fremtidig FF-modell fra den kanten vil ikke være helt plan, men formet slik at lyset ut mot kantene vil treffe rettere på. Jeg tror man må drive med en litt spesiell form for fotografi hvis man skal kunne bli plaget av dette fenomenet med en sensor med 1.5/1.6-crop. Jeg har ikke en eneste gang lagt merke til vignetting i virkelige bilder i løpet av ~35k eksponeringer med 1.5-brikke.

 

Olympus blir brukt av mange profesjonelle, men er ikke spesielt utbredt i norge. En av årsakene til dette er jo at mange profesionelle allerede har mye optikk og merkespesifisikt utstyr, hvorpå det ikke vil lønne seg å skifte system.

Jeg sier på ingen måte ikke at Oly ikke kan eller blir brukt i profesjonell sammenheng, men om det hadde vært en slik klasseforskjell på optikken slik du hevder så hadde Olympus åpenbart vært mer utbredt blandt de mest kresne.

Oly "DOF"en er ikke ukontrollerbar, den er bare dypere/større.

Den blir ukontrollerbar i form at man får valget mellom mye og mer. Jeg har ikke prøvd og sammenlignet DOF med en 2x-sensor selv, men lavere dybdeskarphet er en av de virkelige fristelsene med full frame.

Når det kommer til E-1s viewfinder referer jeg til dcviews.com: "The huge optical viewfinder covers close to 100% of the image area."

Jeg har som sagt aldri sett noe annet enn E-500 i levende live, og har åpenbart ikke sammenlignet E-1 med noen konkurrenter med større sensor. Det er likevel engang slik at mindre sensorer gir enten mindre eller mørkere søkere (av samme kvalitet ellers). Det er en grunn til at FF-søkere er langt større enn DX-søkere.

På vidvinkelfronten gjør Olys 4/3-standard det mye bedre enn andre produsenter som opererer med 35mm-objektiver, jf.:

 

"Whoever has used lenses designed for 35mm film with digital camera backs incorporating sensors smaller than film knows the potential problem: a loss of wide-angle capability. FourThirds solves this phenomenon. As the lens is always fully optimised to suit the sensor, you don’t have to contend with expensive wide-angle lenses that do not attain their intended specification – the angle of view you expect is the angle of view you get. "

6666497[/snapback]

Det der er markedsføringsfjas. Vidvinkelobjektiver som tegner i DX-størrelse (f.eks de mange 12-24mm eller 10-2*mm-linsene) var tilgjengelig lenge før 4/3 kom på banen, og det er ingen problemer med å kombinere slike linser med vanlig FF-optikk. 4/3 gjorde ikke noe nytt eller unikt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Det kan man fint med 4/3 -> OM adapter. Jeg fikk min fritt tilsendt fra Olympus etter henvendelse via mail.

 

Mvh.

TH

6666885[/snapback]

Men vil man ikke få samme "problem" her som med Canon og Nikon sine full-frame objektiver? Er fortsatt ikke noe argument spesielt FOR fourthirds systemet det sitatet du gjenga tidligere.

 

Jeg er i det kverulerende hjørnet i dag merker jeg ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Vignettering på Nikon/Canon-kameraer med 35mm-optikk forekommer bl.a. fordi lyset ikke treffer sensorbrønnene med 90 graders vinkel ut mot kantene av brikken.

Jeg har sett dette fenomenet nevnt før, men kun i sammenheng med full frame. Om jeg ikke husker feil så hintet Nikon om at en eventuell fremtidig FF-modell fra den kanten vil ikke være helt plan, men formet slik at lyset ut mot kantene vil treffe rettere på. Jeg tror man må drive med en litt spesiell form for fotografi hvis man skal kunne bli plaget av dette fenomenet med en sensor med 1.5/1.6-crop. Jeg har ikke en eneste gang lagt merke til vignetting i virkelige bilder i løpet av ~35k eksponeringer med 1.5-brikke.

 

Olympus blir brukt av mange profesjonelle, men er ikke spesielt utbredt i norge. En av årsakene til dette er jo at mange profesionelle allerede har mye optikk og merkespesifisikt utstyr, hvorpå det ikke vil lønne seg å skifte system.

Jeg sier på ingen måte ikke at Oly ikke kan eller blir brukt i profesjonell sammenheng, men om det hadde vært en slik klasseforskjell på optikken slik du hevder så hadde Olympus åpenbart vært mer utbredt blandt de mest kresne.

Oly "DOF"en er ikke ukontrollerbar, den er bare dypere/større.

Den blir ukontrollerbar i form at man får valget mellom mye og mer. Jeg har ikke prøvd og sammenlignet DOF med en 2x-sensor selv, men lavere dybdeskarphet er en av de virkelige fristelsene med full frame.

Når det kommer til E-1s viewfinder referer jeg til dcviews.com: "The huge optical viewfinder covers close to 100% of the image area."

Jeg har som sagt aldri sett noe annet enn E-500 i levende live, og har åpenbart ikke sammenlignet E-1 med noen konkurrenter med større sensor. Det er likevel engang slik at mindre sensorer gir enten mindre eller mørkere søkere (av samme kvalitet ellers). Det er en grunn til at FF-søkere er langt større enn DX-søkere.

På vidvinkelfronten gjør Olys 4/3-standard det mye bedre enn andre produsenter som opererer med 35mm-objektiver, jf.:

 

"Whoever has used lenses designed for 35mm film with digital camera backs incorporating sensors smaller than film knows the potential problem: a loss of wide-angle capability. FourThirds solves this phenomenon. As the lens is always fully optimised to suit the sensor, you don’t have to contend with expensive wide-angle lenses that do not attain their intended specification – the angle of view you expect is the angle of view you get. "

6666497[/snapback]

Det der er markedsføringsfjas. Vidvinkelobjektiver som tegner i DX-størrelse (f.eks de mange 12-24mm eller 10-2*mm-linsene) var tilgjengelig lenge før 4/3 kom på banen, og det er ingen problemer med å kombinere slike linser med vanlig FF-optikk. 4/3 gjorde ikke noe nytt eller unikt i denne sammenhengen.

6667007[/snapback]

 

Vel; Olympus 7-14 har en angle-of-view på 114 grader. 8mm har 180 grader diagonalt.

 

Nikon DSLR-kameraer m/ deres 12-24mm har 88 grader. Nikon 14mm har 79.

Lenke til kommentar

Dette blir som å anbefale nye kjøpere av digitalkamera å kjøpe D1 som var Nikon's første proffkamera. Selvfølgelig er det billig. Selvfølgelig er det også godt sikret mot regn. Har selv hatt mitt gamle Nikon F2 under vann (ferskvann) og det fungerte 100 % etterpå. Ikke å anbefale uansett. Fotografering i regn, tja de fleste kameraer klarer det godt nok, bare profesjonelle får utnyttet potensialet til skikkelige gjennombløyter.

Olympus var deres første digitale speilrefleks for 4/3 standarden, og bildekvaliteten har ikke vist seg å være overbevisende selv om den henger med. Som pressekamera, reisekamera, reportasje o.l. vil den holde mål og kan være et veldig bra alternativ for noen av disse områdene, men å anbefale til en førstegangskjøper som ikke har noen av disse behovene, vil det være nermest å føre vedkommende bak lyset. Bildekvaliteten og oppløsningen på nyere kamera er langt bedre, og de fleste har ikke bruk for å fotografere i dusjen eller ute i pøsregn.

Når det gjelder de påståtte fordelene med optikken, kan det være en fordel i teleområdet, men Olympus tar tilsvarende høye priser for sin 300mm, og de påståtte reduksjonene i vekt og størrelse er nesten utjevnet i den optiske optimaliseringen som har vært nødvendig. Olympus har god optikk, men ikke noe overtak over andre, og deres vidvinkler blir alt for kompliserte til å ha gode optiske ytelser.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Takker for gode råd.

Er vel kommet fram til at D70 og D80 er robuste nok for vanlig/røft bruk med visse forhåndsregler. Hva gjelder den tekniske kvaliteten er de (D70/D80) nok sikkert litt "overkill" for en nybegynner, men det er jo ok å ha noe å vokse i. Har på ingen måte noe hast å få tak i nytt kamera. Kan derfor lett vente til september(??) med å lette lommeboka. Når det er sagt så ønsker jeg veldig gjerne å få fingrene i kameraet tidligst mulig, slik at en kan benytte det til å ta flotte høstbilder.

Synes det nye D80 kameraet virker veldig spennende, også siden det tar mindre plass samt veier litt mindre i sekken. Tror derfor jeg skal ta sjangsen på å legge inn en forhåndsordre. Med fare for å gjenta tidligere tråder; noen nettbutikker i Norge som dere vil anbefale, både hva gjelder pris og pålitlighet? Ser at YaTack selger huset for 8650,-....

Lenke til kommentar

Jeg selv ville nok vurdert www.fotovideo.no av nettbutikkene blandt annet fordi de har fotobutikk også, tror det er Oslo, Bergen og Trondheim, men jeg har ingen erfaring med nettbutikker i Norge når det gjelder foto. Ser at de allerede har satt opp Nikon D80 som mulig levering allerede tidlig i September.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hvis du skal handle på nettet vil jeg anbefale fotovideo.no eller japanfoto.

 

Førstnevnte gir utrolig bra kundeservice, og mye prisreduksjon hvis du kjøper "en del stash i slengen" (fikk 3500 i avslag på 22000).

 

Japanfoto vil jeg påstå er veldig rimelige på en del områder. Kjøpte et 4gb Sandisk extreme 3 av JF for 1500.- på lørdag.

 

Fotoknudsen skulle ha 2600(!), og fotovideo skulle ha 2200 for samme kortet, samme dagen.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

ups. Da var kameraet bestilt. Det ble helomveding på opløpssiden og det hele endte med Canon 30D hus, Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 samt 1 Gb minne. Dette ble total budsjettsprekk :cry: . Valget ble gjort etter anbefalinger fra fotografkompiser som mente metall hus er verd de ekstra kronene. Særlig ettersom de kjenner meg og mitt bruksområde. Da er det bare å vente på posten. Gleder meg som en liten unge nå. Pakken kommer nok til helgen. Så da starter læringsprosessen.

Er det noen bøker dere kan anbefale untatt "Digital fotografi i praksis"? Den har jeg fra før.

Lenke til kommentar
ups. Da var kameraet bestilt. Det ble helomveding på opløpssiden og det hele endte med Canon 30D hus, Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 samt 1 Gb minne. Dette ble total budsjettsprekk :cry: . Valget ble gjort etter anbefalinger fra fotografkompiser som mente metall hus er verd de ekstra kronene. Særlig ettersom de kjenner meg og mitt bruksområde. Da er det bare å vente på posten. Gleder meg som en liten unge nå. Pakken kommer nok til helgen. Så da starter læringsprosessen.

Er det noen bøker dere kan anbefale untatt "Digital fotografi i praksis"? Den har jeg fra før.

6679846[/snapback]

Bra valg på alt vil jeg si!

Og ser at du har tatt en titt på forumet om objektiv, og at 17-50 objektivet er et bra valg!

Støtter også valget om minnekort, for det er smartere med feks to 1gb enn hva en 2gb brikke.

Tror nok du kommer til å like ditt fotoutstyr!

Lenke til kommentar
Bra valg på alt vil jeg si!

Og ser at du har tatt en titt på forumet om objektiv, og at 17-50 objektivet er et bra valg!

Støtter også valget om minnekort, for det er smartere med feks to 1gb enn hva en 2gb brikke.

Tror nok du kommer til å like ditt fotoutstyr!

6680327[/snapback]

 

Bra å høre at jeg har gjort noen riktige valg.

Stemmer at jeg har studert anbefalinger på forumet. Nyttig å kunne benytte seg av dere med mer erfaring.

Blir nok sikkert noen dumme spølrsmål fra denne kanten etter hvert som jeg starter på veien til å bli en bedre hobby-fotograf.

Lenke til kommentar
ups. Da var kameraet bestilt. Det ble helomveding på opløpssiden og det hele endte med Canon 30D hus, Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 samt 1 Gb minne. Dette ble total budsjettsprekk :cry: . Valget ble gjort etter anbefalinger fra fotografkompiser som mente metall hus er verd de ekstra kronene. Særlig ettersom de kjenner meg og mitt bruksområde. Da er det bare å vente på posten. Gleder meg som en liten unge nå. Pakken kommer nok til helgen. Så da starter læringsprosessen.

Er det noen bøker dere kan anbefale untatt "Digital fotografi i praksis"? Den har jeg fra før.

6679846[/snapback]

 

 

Neeeeeei din apekatt, jeg hadde planlagt å bestille samme kamera og linse i dag men det gidder jeg ikke nå som du har samme utstyr... :!: :p

 

Neida jeg bare tuller...;)

Jeg tror det er et meget bra valg av kamera og linse, jeg har drevet å lest litt rundt på nettet om linser og kamera i et par uker nå og jeg kom til at 30D og 17-50 linsa var det som passet meg best.

Vil også nevne at kamerahuset ikke er i metall, det består av en ramme i magnesiumlegering med plast utenpå.

Lenke til kommentar
Vil også nevne at kamerahuset ikke er i metall, det består av en ramme i magnesiumlegering med plast utenpå.

6680772[/snapback]

 

Trodde bestemt at den bestod av magnesium. Ser på bildet fra dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page3.asp

6680980[/snapback]

 

Hmmm :hmm:

Jeg leste et sted at den bestod av magnesium ramme med plasttikk utenpå, men det er mulig jeg blander med et annet kamera...

Men uansett så er det et bra og solid kamera så det tåler nok din bruk også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...