Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med å finne andre maskiner på LAN...


Anbefalte innlegg

Har problemer med å finne de andre maskinene i LAN'et på studhybelen min.

 

Når jeg søker etter andre maskiner, finner den ingen. Naboen hadde det samme problemet hos seg, men løste dette ved å skrive inn navnene på de enkelte maskinene, for så å søke på disse. Da fant han maskinene, og fikk tilgang på deres ressurser. Men dette funker ikke hos meg.

 

Kan en brannmur jeg kjører være årsaken?

Eller det faktum at jeg kjører W95? (gammel maskin)

 

Noen forslag?

 

Kris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Deling av filer" knappen under nettverksegenskaper gjør at andre kan se filene dine som du velger og dele.

"Klient for microsoft nettverk" (eller noe slikt) gjør at du igjen kan se filer andre deler.

 

Så begge disse tingene må være på plass, burde virke bedre da.

Hvis ikke så slett allt som har med nettverk og gjøre og legg nettverksdriverene inn på nytt. Enkelte ganger har disse driverene en merkelig tendens til å bli ustabile.

Men sjekk dette med "klient for windows nettverk", burde fikse problemet ditt.

 

Kjelli

Lenke til kommentar

du kan alternativt prøve dette:

 

slett alt av protokoller og nettverkskort.

start maskinen på nytt og installer alt på nytt.

og velg startup som client for microsoft nettverk..

 

Men finner du deg selv på nettverket da?

hvis ikke så kan det være noe feil med nettverkskortet.. eventuellt så kan det være så enkelt som at du ikke har delt ut noen filer heller..

 

kanskje litt dumt forklart, men dette har funket for meg flere ganger..

(alternativt kan du oxo legge inne et helt nytt os.. det er egentlig å foretrekke...)

 

ZanZel

Lenke til kommentar

Hovedhensikten med hosts fila er å unngå navnesøk via en "navneserver" (DNS/WINS) om den i hele tatt finnes. Det hele forutsetter at maskinene i LAN har en fast IP adresse og ikke får denne tildelt av en "server" ved oppstart.

 

Windows sjekker alltid om IP adressen finnes i c:/windows/hosts.sam fila før den går ut til DNS/WINS for å lete etter navnet på maskinen (hostname/NetBIOS navn).

 

I store nettverk finner man navnene til en maskin ved å spørre en WINS server, men i mindre LAN trenger man ikke en slik server fordi NetBIOS navnet til maskinene vil bli tilgjengelig via "broadcastmeldinger" som alle maskiner kan "lese" på nettverket.

 

Mest sannsynlig kjører dere ikke en WINS server på nettverket og windows er avhengig av broadcastmeldinger fra alle maskinene for å samle inn info (IP <-> NetBIOS navn) om maskinene som befinner seg på nettverket. Dette kan ta tid.

 

Sjekk om du har denne fila, du burde finne den i windowsversjoner tilogmed WinMe (aner ikke om den virkelig finnes i de nyeste versjonene av windows.

 

---------------------------------

# Ikke fjern første linje

127.0.0.1 localhost

 

# Du kan legge til ip adresser og hostname til maskiner i ditt LAN

 

192.168.1.2 tom.lokalnet.no

192.168.1.3 jerry.lokalnet.no

192.168.1.4 warner.lokalnet.no

 

 

--------------

Tror det vil bli lettere å unngå "timeouts" og unødvendige feilmeldinger ved søk etter maskiner i det lokale nettverket på denne måten. Det skader i alle fall ikke å legge til noen av de maskinene du bruker mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...