Gå til innhold

Eksponeringskompensasjon på M instilling


Anbefalte innlegg

Hei, har eit Nikon d50 og lure på om den har eksponeringskompensasjon på M? Så vitt eg veit/eller har fått til klare eg bare å stilla lukketid og blender (pluss iso, lysmåling osv), men ikkje kompensasjon. Eg kan jo triksa med lukketid og blender for å få bilete mørkare/lysare, og kanskje det eg spør om er heilt dust.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I M er det jo du som har FULL kontroll. Så om du endrer på blenderen har du jo dermed også kompensert (eller lukker for den del). Hold alltid øye med lysmåleren. Viser den feil eksponering, må du kompensere for det. Enten med lukker, eller med blender.

 

(med forbehold om at M på D50 betyr noe annet enn manuell i ordets rette betydning og ikke noe halvautomatiske greier)

Lenke til kommentar

Har jeg faktisk aldri tenkt over, for på M bruker jeg lysmåleren som er i søker. Når du ikke har noen streker på siden av 0 er det rett eksponert. Jo flere streker mot høyre, jo mer overeksponerer du. Og motsatt mot venstre. Hver strek (ihvertfall på D70) er 1/3 blendertrinn.

Lenke til kommentar

Så framt du ikkje har stilt til 1/2?

 

Det som er det "raraste" for meg iallefall :p Er at ein kan jo velga ein funksjon som tar bileter på M instillinga, så tar den også eit overeksponert feks 1/3 og eit undereksponert 1/3, men dei stega kan du ikkje velga sjølv. Men eg har jo forsåvitt skjønt at det ikkje er så mykje å grina for.

Lenke til kommentar
I M er det jo du som har FULL kontroll.

6632495[/snapback]

 

For noen av oss er dette jevngodt med å ha NULL kontroll på hva en da oppnår.... :p Bruker stort sett blender eller lukker prioritet med mindre det er helt spesielle greier, og det er det heldigvis ikke for ofte...

Lenke til kommentar
I M er det jo du som har FULL kontroll.

6632495[/snapback]

 

For noen av oss er dette jevngodt med å ha NULL kontroll på hva en da oppnår.... :p Bruker stort sett blender eller lukker prioritet med mindre det er helt spesielle greier, og det er det heldigvis ikke for ofte...

6638354[/snapback]

 

Eg har då sett bileter som har vunne fotokonkuransar der dei hadde på blenderprioirtet, så det er ikkje bare for noobs :) Ellers så bør ein jo velga S om det dreie seg om ting som går fort, feks, ting med motor og hjul og slikt :p

Lenke til kommentar

Eg har då sett bileter som har vunne fotokonkuransar der dei hadde på blenderprioirtet, så det er ikkje bare for noobs :) Ellers så bør ein jo velga S om det dreie seg om ting som går fort, feks, ting med motor og hjul og slikt :p

6638458[/snapback]

 

Hehe..Nå må ikke du misforstå. Selvsagt er halvautomatiske funksjoner ofte bedre/like bra/jevnverdig med manuell. Og ofte er M i beste fall, veldig 'krøkkete' å bruke. Men når lyskilden er konstat (og lyset på motivet konstant) er M best å bruke. Uten tvil.

Det være seg i idrettshaller som på fjellet. Kontrastene i scena kan være store, men personen (eller landskapet) er mer eller mindre konstant.

Eks: Utendørs, midt på dagen, blå himmel og sol: Still kamera på ISO 100, f/16 og 1/125s og jeg garanterer rett eksponerte bilder. Vil anbefale alle å prøve seg frem med M. En kan risikere å lære mye ;)

Lenke til kommentar
Eks: Utendørs, midt på dagen, blå himmel og sol: Still kamera på ISO 100, f/16 og 1/125s og jeg garanterer rett eksponerte bilder.

6639097[/snapback]

 

Håhåhå, jeg beundrer ditt mot. Skal tro om det tar lang tid før noen flamer dette.

Men du har helt rett, de halvautomatiske modusene har livets rett i like høy grad som M til tider, spesielt blenderprioritet er nyttig synes jeg.

Ang. topic så er det vel slik at eksponeringskompensasjonen bare endrer lukkertid og blender slik at bildet blir lysere evnt. mørkere. Det hadde jo vært litt dumt om den skulle begynne å gjøre dette i M.. (Det er i alle fall slik mitt PowerShot gjør tingene sine)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for noen uker siden et D70s da jeg hadde et eldgammelt Nikon filmbasert speilrefleks med et stort utvalg av kvalitetsobjektiver til.

Alle disse objektivene er helt uten automatikk - og da er det kun M innstillingen som gjelder, men av det har jeg lært kjempemasse syns jeg.

Lenke til kommentar
Eks: Utendørs, midt på dagen, blå himmel og sol: Still kamera på ISO 100, f/16 og 1/125s og jeg garanterer rett eksponerte bilder.

6639097[/snapback]

Håhåhå, jeg beundrer ditt mot. Skal tro om det tar lang tid før noen flamer dette.

6640475[/snapback]

 

Hvis du setter ISO-verdi ~ lukkerhastighet vil f16 gi deg riktig eksponering om det innfallende lyset er åpent sollys, f11 med litt dis, f8 hvis overskyet og 5.6 med tunge skyer/regn osv.

Det en imidlertid må tenke på med digitalkamera med relativt lite dynamisk omfang, er å balansere de forskjellige flatene i bildet, noe en lett kan gjøre med M-modus og spotlysmåling hvis en kjenner til hvor mange blendertrinn overeksponering brikken tåler før en får klippede detaljer i høylys eller blokkerte skygger.

Den relativt flate fila med optimal informasjon i høylys og skygge er deretter klar for burn-/dodgeverktøyene og kontrast-/nivåkurver.

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Ai ai, det var litt for avansert for meg :D Det som er moro med kamera, alltid noko å læra :) Eg plar å bruka rundt f11 når eg er ute i sola og bare ta nedover til det går. WB satt til overskya også.

 

Eit spørsmål angåande eksponering, kanskje, når eg tar bilete av feks av ein dal med vindruer og ein himmel og himmelen bare blir heilt utbrent, kva gjer eg feil? Har matrix lysmåling og undereksponere 0,3-0,7. Raskare lukketid kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...