Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Til noen som gidd hjelpe.. ikke for utålmodige


Anbefalte innlegg

Altså, eg mener eg har gjort dette etter reglene eller boken, neesten.

 

Eg har en winxp maskin som har ADSL, som eg har 2nettverkskort i. Det ene er til switch, og det andre er til adsl-modemet.

 

Propeties på det nettverkskortet som går til ADSL:

-KUN PPP over ethernet er avkrysset. Resten har eg tatt vekk.

 

Propeties på det nettverkskort som går til switch:

- Client for microsoft network

- File and printer sharing for ms network

- NWLink IPXSPX/Netbios compatible Transport protok.

- Internet protokol (TCP/IP)

 

På det nettverkskortet som HAR ADSL tilkoblet til seg, så tok eg på internett connection sharing. Haket av i både:

- Allow other network to connect trough this computers Internet (forkortet)

- Allow other network users to control or disable the shared internet connection

 

Eg må si at eg tok AV Internet firewall. Trodde den kanskje skapte noe kluss. har vell prøvd mye frem og tilbake og har vell kanskje vært uheldig med oppsettet mitt.

Eg fikk etter å ha satt igang ICS'et, en IP til det nettverkskortet som går til switch. 192.168.0.1 osv.

 

 

På den andre maskinen som kjører win98se, har eg satt TCP til obtain automaticly. Regner med at den får ip av XP. Det har eg hørt :grin:

 

Eg må og si at vi fungerer begge i nettverket. Han finner meg og kobler seg inn og kan laste ned ting fra meg og vi kan fint spille ilag.

 

Men det eg og lurer på er, skal vi ha noe netbios osv? eller kordan er det der. vi har vell litt av hvert og har prøvd uten og alt. Har gjort det på den måten og at eg har fått winxp'en min fått lov til å sette dette opp ved hjelp av wizzard og då lagde den en diskett som eg skulle kjøre på den andre maskinen. Dette gjorde eg, men eg fikk feilmelding om at den ikke klarte å gjøre det på den andre maskinen. Fant ikke software eller noe sånt til nettverkskortet. Men dette er jo et såpass gammelt nettverkskort at win98 klarte fint å installere sjøl. Dessuten har en annen xp maskin vært her på lan, og han har såpass rask maskin at då får han lov å være server. Då klarer jo den win98 maskinen fint å connecte seg til. Det er mest sannsynlig noe med min maskin.

 

Beklager alt mas..

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Grisegutt på 2002-10-21 18:42 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-22 09:57, skrev klure:

Nei nei.. ikke bridge connections... Prøv å sett fast ip på win98 maskina di du, og på gateway skriver du ip til maskina di med adsl.



 

Ka med DNS og dette rare greiene som eg ikke vet ka eg skal skrive i Host og domain då? men eg skal ihvertfall prøve på det du sa..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 15:53, skrev PsyDe:

Nå har jeg da ikke lest innlegget, men for å koble en win98 maskin og en win2k(winxp?) maskin sammen i ett nettverk, må du definere noe med WINS-adresser...




 

Og ka mener du med dette? ka er wins-adresser og kor og hvor gjør eg det? har winxp som er server. Eller den har ADSL med 2nettverkskort osv... så går det ene til switch som skal dele. Vi finner hverandre på nettverket og kan fint spille sammen, men han får bare ikke internett til enda eg har delt det og alt..

Lenke til kommentar

Okey, no prøver eg å få til DNS og siden det tydeligvis ikke var nok med bare gateway og egen ip adresse.. Eg tok på subnet mask til: 255.255.255.0

Håper eg ikke gjorde noe alvorlig gale der.

 

Men dette med DNS. Den er tydeligvis NØDT å ha Domain og Host. Ka som skal stå der aner eg ikke. Noen som har en ide? eg har skrevet inn IP'en. Satt den inn rett under Host og Domain

Lenke til kommentar

Hmmm... Tror dere kanskje vinkler dette litt feil...

 

Sett Windows 98 maskinen til å motta IP.

Deretter, på XP maskinen må du passe på hvilket nettverkskort du bruker for ICS. Standard er dette samme nettverkskort som du bruker for å koble på nettet med. Altså, for ditt vedkommede, feil kort(!)

 

Dette sjekker du ved å gå på properties for ADSL tilkoblingen din, gå på "Advanced" og passe på at riktig tilkobling/kort er valgt under "Home Networking Connection"

Hvis NIC 1 er tilkoblet modemet, og NIC 2 er til LAN, skal altså denne boksen referere til NIC 2. Det kortet du bruker på LAN med andre ord.

Lenke til kommentar

* Begge pc`er fast IP! f.eks. 192.168.123.10/15 osv

* Begge pc`er samme workgroupe!

 

*Win98 maskin setter opp Gateway via WinXp maskin (IP fra nettkortet som kjører mot router) og DNS adresser som er levert av ADSL leverandør.

 

Og ha internet connection sharing enablet - pling --> Online :smile:

 

Sånn grovt, mener det var sånn jeg gjorde det selv tideligere.. før Win2000 serveren tok over med DHCP :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 16:44, skrev WebWarrior:

Hmmm... Tror dere kanskje vinkler dette litt feil...


Sett Windows 98 maskinen til å motta IP.

Deretter, på XP maskinen må du passe på hvilket nettverkskort du bruker for ICS. Standard er dette samme nettverkskort som du bruker for å koble på nettet med. Altså, for ditt vedkommede, feil kort(!)


Dette sjekker du ved å gå på properties for ADSL tilkoblingen din, gå på "Advanced" og passe på at riktig tilkobling/kort er valgt under "Home Networking Connection"

Hvis NIC 1 er tilkoblet modemet, og NIC 2 er til LAN, skal altså denne boksen referere til NIC 2. Det kortet du bruker på LAN med andre ord.


 

Altså, eg skrev vell at eg gjorde det nesten sånn. Det stod i den lange teksten at det nettverkskortet som har ADSL, det har ICS på. Det går jo ikke an å sitte det på noen andre steder. Men hvilken propeties var det du mente? det finst desverre ørten tusen av de. Eg har jafall sett på de eg kom på når det gjelder adsl tilkobling og fant egentlig ingenting som var det du nevnte.

Dette VAR så enkelt engang, helt til EG skulle dele dette. Gjorde det på en annen sin maskin, og vips, online. Men med min var dette helt umulig virker det som. Det er EN eller annen teit ting som ødelegger. har virket på meg før, men eg ville ikke ha det siden det kom et sånt merkelig lagg hvert 2.sekund i CS f.eks.

Hadde eg bare hatt XP på cd no. FORMAT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...