Gå til innhold

Hvilket Polariserfilter skal jeg vælge?


Anbefalte innlegg

Hej

Jeg skal en tur til New York hvor jeg havde tænkt mig at købe et Polariser filter til mit 17-40 objektiv.

Hos B&H Photo Video har de en del forskellige Pol filtre variende fra $105 til $225.

Er der nogen som kan forklare mig forskellen på følgende Polfiltre?

 

77 mm Circular Polarizer Pro 1 Digital Multicoated Glass Filter $225 (Mfr #019516)

77 mm Circular Polarizer/UV Haze Multicoated Glass Filter $172 (Mfr #017727)

77 mm Polarizer / Conversion Glass Filter $105 (Mfr #012562)

77 mm (Moose) Warm Circular Polarizer Filter $119 (Mfr #110102)

 

Umiddelbart så kan jeg ikke forstå hvorfor der er $120 til forskel?

Er der et af dem som i kan anbefale til at skyde landskabsbilleder med?

 

Med venlig hilsen

Marcelo :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du ikke har fått svar så jeg skal prøve å hjelpe deg, selv om jeg kan svært lite om polariseringsfiltere.

 

Det anbefales alltid å kjøpe multicoated. Jeg vet dessverre ikke hvorfor, men det skal være verdt prisen.

Circular Polarizer/UV Haze er ett av alternativene, men UV skal være unødvendig, fordi det allerede er filtre for dette foran bildebrikken på DSLR.

 

Jeg vet ikke hva de to nederste alternativene du har listet opp er for noe, men jeg vet at det finnes polariseringsfiltre som endrer fargebalansen og jeg tror "Warm Polarizer" gjør nettopp dette.

 

Jeg har sett at både Hoya 77mm Circular Polarizer/UV Haze (HMC) Multi-Coated Glass Filter - Ultra Thin og Hoya 77mm Circular Polarizing Pro 1 Digital Multi-Coated (Super HMC ) Glass Filter har blitt anbefalt på forskjellige forum.

 

Umiddelbart så kan jeg ikke forstå hvorfor der er $120 til forskel?

Det er nok som alltid ellers i fotoverdenen at du får det du betaler for. Sitat fra Morguefile.com

One note - all polarizers are not created equal. I've bought cheap ones in the past thinking that a polarizer is just a polarizer and any one would do. A good polarizer will be more expensive, but it will be well worth it.

 

Er der et af dem som i kan anbefale til at skyde landskabsbilleder med?

De to jeg linket til vet jeg blir brukt mye til dette.

 

Håper dette hjalp noe, og at det kommer noen med mer peiling som kan forklare oss hva disse variantene er for noe.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Ville vurdert disse:

Hoya 77mm Circular Polarizer (S-HMC) Super Multi-Coated Glass Filter - Thin $ 172.50

Hoya 77mm Circular Polarizer/UV Haze (HMC) Multi-Coated Glass Filter - Ultra Thin $ 172.50

Hoya 77mm Circular Polarizer (HMC) Multi-Coated Glass Filter $ 155.95

Hoya 77mm Circular Polarizing Pro 1 $ 194.95 / $ 224.95

 

De to første er ekstra tynne (5mm) og du kan derfor ikke sette linsedekslet utenpå filteret. Det tredje er tykkere og du kan sette linsedekselet utenpå dette. Regner med at Pro 1 filterne også er tynne.

 

Hvorfor tynne filter? Hvis du skal ha din 17-40 mm på et analogt kamerahus eller en fullformat digital speilrefleks så har den så mye vidvinkel at filteret kan synes i hjørnene på bildet (vignettering). Hvis du kun skal bruke den på 350D (evt 20D / 30D) så funker det tykkere filteret.

 

UV egenskaper kan være kjekt på landskapsbilder. Det demper noe av det blåstikket du får på ting som er langt unna.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til polafilter, men bruker bare Hoya super HMC pro1 UV. Dette er tynt, men har riller så man kan bruke linsedeksel. Ultra tynn har ikke riller og det følger med eget linsedeksel. Dette detter fort av om du drar det opp fra baggen.

 

Vil du kjøpe billig anbefaller jeg www.ebay.com. Køpt noen fra kina. koster 8$ i frakt og mye billigere filtre. Hoya blir produsert i Japan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...