Gå til innhold

æ, ø, å, innkludering automatisk


Anbefalte innlegg

(Jeg var ikke så kreativ til å finne en passende Emnetittel til denne tråden, så om noen ikke liker den, så blir jeg glad om noen sier ifra før moderatene gjør det)

 

 

Hallo..

 

Jeg er vel en hiffig bruker av vårt norsker språk, så det går vel en del setninger med våre særegende bokstaver æ, ø, å.

 

Jeg har vel egentlig forlengst gått lei på å måtte skrive ø å osv i hver setning for å ikke få de fine Question Mark tegnene (?) som erstatter våre fine norske bokstaver.

Jeg har prøvd å søke litt rundt på forumet, siden det burde være godt tenkelig at det er flere enn meg som har irritert seg over dette problemet, men har desverre ikke funnet noen tråder :whistle:

Mitt spørsmaal lyder som følger:

Hvordan inkludere Ø for Ø (osv) automatisk, med et script?

Jeg er fortsatt debutant i php, så jeg er ikke så kreativ enda :!:

 

Håper her med Open Arms på et svar fra noen genieer (eller noen andre) der ute som har et svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm vis du mener at du feks har et system der du kan poste nyheter på din personlige hjemmeside og vil slippe å bruke asci koder, så kan du jo ta en

 

<?php

str_replace("ø", "Ø", $dintekststring);

?>

Vet ikke helt om jeg besvarte problemet ditt, men med en litt gjennomtenkt bruk av str_replace skal idèen være god:) Håper det hjalp deg litt på vei:)

 

Du kan forøvrig lese litt mer om funksjonen "str_replace" på http://www.php.net/str_replace ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
hmm vis du mener at du feks har et system der du kan poste nyheter på din personlige hjemmeside og vil slippe å bruke asci koder, så kan du jo ta en

 

<?php

str_replace("ø", "Ø", $dintekststring);

?>

Vet ikke helt om jeg besvarte problemet ditt, men med en litt gjennomtenkt bruk av str_replace skal idèen være god:) Håper det hjalp deg litt på vei:)

 

Du kan forøvrig lese litt mer om funksjonen "str_replace" på http://www.php.net/str_replace ;)

6611535[/snapback]

du mener vel

str_replace("ø", "ø", $dintekststring);

- for liten ø,

str_replace("Ø", "Ø", $dintekststring);

- for stor Ø...

Lenke til kommentar

Riktig som gozzer sier. Hvis du lagrer filene dine i UTF-8, så vil du slippe unna hele problemet. Som jeg skrev i webkaféen i WDS-delen:

Jess, UTF-8 inneholder mange flere tegn enn ASCII, som kun inneholder 2^8 = 256 tegn. UTF-8 (eller Unicode) inneholder vel nå i teorien 1048676 tegn, men "kun" 96382 er faktiske tegn. Dette er jo noe som ASCII ikke har noen sjanse til å konkurrere med, så det er vel derfor de fleste nå krever at filene lagres i UTF-8 for å unngå problemer med at tegnene blir feil :)

 

Info er hentet fra Robert Bringhursts "The Elements of Typographic Style".

Lenke til kommentar

Eller så kan du legge til dette helt i toppen:

 

<?php
function replace_outside_tags($search, $replace, $txt){
   $strlen = strlen($txt);
   $inTag = false;
   for($i = 0; $i < $strlen; $i++){
       if(!$inTag && $txt[$i] == '<') $inTag = !$inTag;
       if(($inTag && ($txt[$i]=='>'))){
           $inTag = !$inTag;
       }
       if(!$inTag){
           if(substr($txt, $i, strlen($search)) == $search){
               $txt = substr($txt, 0, $i).$replace.substr($txt, $i+strlen($search));
               $strlen = strlen($txt);
           }
       }else continue;
   }
   return $txt;
}
?> 

 

Og dette helt nederst:

 

<?php
$txt = ob_get_clean();
$search = array("æ", "ø", "å");
$replace = array("æ", "ø", "å");

if(is_array($search) && is_array($replace) && count($search) == count($replace)){
   $n = count($search);
   
   for($i = 0; $i < $n; $i++)
   $txt = replace_outside_tags($search[$i], $replace[$i], $txt);
}else $txt = replace_outside_tags($search, $replace, $txt);

echo $txt;

?>

 

Da skal alle æ, ø og å bli omgjort til æ, ø og å automatisk..

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Windows Notepad har jo støtter UTF-8 siden Windows 2000 tror jeg.

 

Jeg bruker til daglig Notepad++ (fra SourceForge <3) som har støtte for Unicode (UTF-8, UTF-16), Windows, Unix og Mac linjeendelser og masse mer godsaker.

 

Har selv sluttet med html entities for en stund siden. W3c har ikke problemer med æøå tegn i HTML koden så da kan du jo likegreit skrive dem rett ut. Forøvrig holder jeg meg til ISO-8859-1 (latin 1) tegnsettet.

 

Pass på å inkludere dette i HEAD delen av ditt XHTML dokument:

 

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<meta http-equiv="content-language" content="no" />

Lenke til kommentar
Windows Notepad har jo støtter UTF-8 siden Windows 2000 tror jeg.

 

Jeg bruker til daglig Notepad++ (fra SourceForge <3) som har støtte for Unicode (UTF-8, UTF-16), Windows, Unix og Mac linjeendelser og masse mer godsaker.

 

Har selv sluttet med html entities for en stund siden. W3c har ikke problemer med æøå tegn i HTML koden så da kan du jo likegreit skrive dem rett ut. Forøvrig holder jeg meg til ISO-8859-1 (latin 1) tegnsettet.

 

Pass på å inkludere dette i HEAD delen av ditt XHTML dokument:

 

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<meta http-equiv="content-language" content="no" />

6615227[/snapback]

 

Jeg oppdaget med min forskrekkelse at det hadde havnet en liten skriveleif i meta taggen :D

Jeg skal rette opp denne og se om problemet hjelper.

Takk for svar alle sammen :)

 

Edit: Noen steder ble det rettet opp, mens andre steder har fortsatt et spørsmåltegn som erstatting for de norske bokstavene. Det mest irriterende er at det også virker som at selve html'en har byttet ut alle de norske bokstavene (æ, ø, å) med spørsmåltegn. :mad:

Makan...! Det ser vel ut som om jeg må ta meg i nakkeskinnet å bytte ut de tusentallige spørsmåltegnene å se om det vil hjelpe med riktig meta..

Endret av jfw69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...