Gå til innhold

Ghost/Partition Magic > RAID 0 = Mulig?


Anbefalte innlegg

Har post en thread om at windows setup ikke klarer å formatere RAID 0 slik at jeg ikke kan installere Win XP rett på RAID disken min. Men så kommer jeg på et annet måte å få windows på RAID disken min. Litt tåpelig men i teoretisk set så er det mulig, men vil gjerne har noe råd før jeg prøver det ut.

 

1. Jeg tenkte å installere windows på IDE disken min siden jeg ikke klarer å installere det direkte på RAID. Så bruker jeg Partition Magic til å kopiere hele C partition over til ferdig formatert RAID gjennom partition magic det og. Deretter endrer jeg boot fra IDE til RAID og sletter C partition som er på IDE disken.

 

2. Samme prinsippet som 1. men med Ghost Backup.

 

som sagt i teoretisk set er dette mulig, siden begge programmer tar backup/kopiere hele partition. Men problemet er vel lese/skrive forskjell mellom RAID 0 og IDE, siden begge har forskjellige måte å lese/skrive på. Vil dette her går fint eller fører til kollisjon/skader o.l.?

 

Vil gjerne hører fra Dere experter ^^

 

/Discuss

Endret av Blandn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win XP på RAID 0 er fullt mulig, men krever hardware RAID, og at driver legges inn under inst av Windows. 1 og 2 fungerer ikke fordi in legger inn forskjellige filer avhengig av harddisk systemet som Win installeres på. Disse kan som regel ikke fikses på i etterkant (noen få unntak finnes, ikke spør - gjelder helt sikker ikke din config). MAO lag RAID i bios på maskin eller kontrollerkort, og inst Win XP direkte på RAID-volumet med driverdiskett fra leverandør.

 

 

Har post en thread om at windows setup ikke klarer å formatere RAID 0 slik at jeg ikke kan installere Win XP rett på RAID disken min. Men så kommer jeg på et annet måte å få windows på RAID disken min. Litt tåpelig men i teoretisk set så er det mulig, men vil gjerne har noe råd før jeg prøver det ut.

 

1. Jeg tenkte å installere windows på IDE disken min siden jeg ikke klarer å installere det direkte på RAID. Så bruker jeg Partition Magic til å kopiere hele C partition over til ferdig formatert RAID gjennom partition magic det og. Deretter endrer jeg boot fra IDE til RAID og sletter C partition som er på IDE disken.

 

2. Samme prinsippet som 1. men med Ghost Backup.

 

som sagt i teoretisk set er dette mulig, siden begge programmer tar backup/kopiere hele partition. Men problemet er vel lese/skrive forskjell mellom RAID 0 og IDE, siden begge har forskjellige måte å lese/skrive på. Vil dette her går fint eller fører til kollisjon/skader o.l.?

 

Vil gjerne hører fra Dere experter ^^

 

/Discuss

6603687[/snapback]

Lenke til kommentar

takk for svaret mn eg har tidligere lagt ut en tråd om at eg ikje fekk te å installere win xp direkt te RAID-volumet.. Vet kje ka som e problemet Windows Setup vil bare kje formatere RAID disker.. eg har enabled alle RAID funksjoner i BIOS og brukte Driver disc fra leverandør mn dn gidd bare kje formatere den.

 

Tenkte eg må nok flashe BIOS så prøva igjen.. mn feilmeldingen eg fekk e jo "format failed" når begge disker e nye og RAID e allerede lagt.. så eg vet alldeles kje ka så e problemet.. har du no peiling på d?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har ikke noen god løsning annet å kjøre RAID 1 i software RAID inne i Windows (om du har XP Pro). Ytelsen til Win blir nesten like god som med RAID 0 så lenge du har egene disker til lagring av filene du jobber med.

 

 

takk for svaret mn eg har tidligere lagt ut en tråd om at eg ikje fekk te å installere win xp direkt te RAID-volumet.. Vet kje ka som e problemet Windows Setup vil bare kje formatere RAID disker.. eg har enabled alle RAID funksjoner i BIOS og brukte Driver disc fra leverandør mn dn gidd bare kje formatere den.

 

Tenkte eg må nok flashe BIOS så prøva igjen.. mn feilmeldingen eg fekk e jo "format failed" når begge disker e nye og RAID e allerede lagt.. så eg vet alldeles kje ka så e problemet.. har du no peiling på d?

6604793[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...