Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, det er på tide å forberede seg da. :)

Fant det jeg trengte på VisibleDust

Det koster ingenting å gå gjennom de forskjellige instruksjonene i menylinjen under "instructions".

 

edit: Merk at det ikke alltid er nødvendig med våtrens for å bli kvitt støv, en "hurricane blower" eller lignenede kan være alt du trenger. Det beste er en rigg som Canon bruker til å suge ut støvet, men selv da kan det være nødvendig å rense sensoren. Det kan også være nyttig å rense hele området untatt speil og optikk med spesialrens.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Det er lurt å blåse litt bort med en blåsebelg. Ellers vil jeg anbefalle en tørr kost. Jeg har bestilt dette:

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=products

Brush on-the-Fly Kit. Trenger du mere er Ultimate "Euro" Kit å anbefalle. VisibleDust dust er svinedyrt.

 

Støv kommer om du vill eller ikke. Hørt det ikke har så mye å si om man bytter ofte objektiver. Et tips er å blåse av kamera og linsene før bytte. Hold kamera med linsa rett ned og bytt da.

 

Prøv å ta tøvtesten. Sett kamera på blender 22 ta bildet mot en blå immel eller grå, eller en ensfarget lys vegg. Bruk autolevel i photoshop eller et annet program. Alle små sorte prikker er støv.

http://web.mit.edu/cjoye/www/photo/Cleaning/

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
vet at det finnes flasker med trykkluft som er ment for kamerarens, har prøvd det selv, og det fungerte veldig bra. kan sikkert skaffes i en fotobutikk

6630458[/snapback]

 

For all del - ikke bruk trykkluft på boks. Den er flytende og kan holde ned mot -70°C. Det resulterer at sensoren kan krakkelere.

 

Det er skrevet metervis om dette emnet her på forumet - så bruk søkefunksjonen litt!

 

http://www.av-hardware.no/liste.lasso?cat=Rens%20av%20CCD

Lenke til kommentar
vet at det finnes flasker med trykkluft som er ment for kamerarens, har prøvd det selv, og det fungerte veldig bra. kan sikkert skaffes i en fotobutikk

6630458[/snapback]

 

For all del - ikke bruk trykkluft på boks. Den er flytende og kan holde ned mot -70°C. Det resulterer at sensoren kan krakkelere.

 

Det er skrevet metervis om dette emnet her på forumet - så bruk søkefunksjonen litt!

 

http://www.av-hardware.no/liste.lasso?cat=Rens%20av%20CCD

6631240[/snapback]

 

Å herregud! Takk for den opplysningen. Hadde tatt med en flaske "kontorttrykkluft" fra jobben, og skulle bare drikke opp kaffekoppen min mens jeg surfet litt på nettet før jeg renset D70s'en min. Da blir ikke den brukt nei!

 

Kan jeg bruke en stor engangssprøyte? Dra luft inn i den og blåse på sensoren? Geg har nemlig tilgang på noen i "dyrlegestørrelse"?

Lenke til kommentar

En haug med folk bruker trykkluft (Kenair heter vel boksen) med godt resultat. Men den må brukes med forsiktighet! Kun korte støt av gangen, og det første etter at flaska har stått litt, må ikke i kamrea.

 

Selv har jeg i dag faktisk, brukt noe som heter SensorSwab og renseveske Eclipse på en brikke som ikke lot seg blåse ren. Resultatet ble absolutt bra etter en 4-5 runder.

Lenke til kommentar

Har jeg skjønt rett hvis jeg sier at man kan få støv på sensoren uten å skifte objektiv? Støv kommer seg vel stort sett inn der det vil? Spesiellt på low-end kamera som D50 og EOS 350D som ikke er "beskyttet" mot støv... Jeg har til og med opplevd å få støv på innsiden av lcdskjermen :hmm: Men jeg vil tro at en slik blåsebelg skulle gjøre susen, støvet er jo ikke akkurat inngrodd!!

Lenke til kommentar

Støv trenger inn i mer eller mindre grad uansett, Antarctica, billig som dyrt hus. Rensing av brikke for en dSLR eier bør være like selvsagt som pussing av tenner for de som har det.

Regelmessig (helst hver gang du har brukt kameraet) bruk av blåsebelg er veldig smart siden det hindre partikler i å gro fast. Det er en veldig billig løsning en kommer langt med. Børster og swabs (våtrens) må til når en ikke får fjernet rusket med blåsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...