Gå til innhold

"pakke" sammen filer

ramma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Har fått tilsendt noen filmer til min pc,som er oppdelt i mange små filer. Skjønner da at jeg kan "pakke" de sammen til en fil og brenne på dvd etterpå.

Har prøvd å prøvd men skjønner ikke stort..kvinnfolk å data vet dere:P

Filene er rar og r08 osv.....har Powerarchiver hvis det hjelper men skjønner ikke stort....er det noen som kan hjelpe å forklare meg litt, evnt forklare, det må altså inn med t-skje.....:)

Håper noen vil ta seg tid å prøve å forklare meg det...:)

:cry:

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119
Skrevet

Mitt favorittpakkeprogram heter IzArc, og det finner du på denne linken:

http://www.izarc.org/download2.html

Last ned programmet og innstaller det.

Høyreklikk deretter på .rar filen (ikke r08 eller de andre), velg izarc og velg pakk ut.

Skrevet
Mitt favorittpakkeprogram heter IzArc, og det finner du på denne linken:

http://www.izarc.org/download2.html

Last ned programmet og innstaller det.

Høyreklikk deretter på .rar filen (ikke r08 eller de andre), velg izarc og velg pakk ut.

6569296[/snapback]

og da skal de bli samlet til en fil, så den kan brennes over til dvd??

Hva med de r08 filene og de med r og tall bak da?

*tusen takk forresten* :)

Gjest medlem-82119
Skrevet (endret)

Hvis alt er bare tomme filmapper uten innhold, så har den som pakket ned pakket ned tomme kataloger.

Rar er et komprimeringsformat tilsvarende blandt annet zip og arj.

Når ting komprimeres kan man velge å komprimere til en stor fil eller flere mindre filer.

Velger man å komprimere til flere filer, får resten av filene et tall etter seg fra 01, 02, 03 osv.

Det er kun startfilen du trenger å pakke ut, resten går automatisk.

Startfilen slutter på .rar, .zip, .arj eller tilsvarende.

Hvis du åpner izarc, velger "innstillinger", så "konfigurasjon" får man et vindu man kan velge "filtyper" i.

Her vil du se en liste med komprimeringsformat izarc støtter, et av det er ditt .rar format.

Det er også mer og mer vanlig å lage imagefiler. De ender for eksempel på .iso, .bin og .cue

For å åpne imagefiler, må du enten brenne dem over på en cd/dvd eller åpne dem i imageprogrammer som for eksempel ultraiso.

Imagefiler er et veldig ømtålig tema på de fleste forumsidene fordi de brukes veldig mye til piratkopiering og siden det er forbudt og de fleste spørsmål er i forbindelse med piratkopiering så blir ofte slike innlegg stoppet.

Endret av medlem-82119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...