Gå til innhold

TV antenne på taket


Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor sjeg skulle poste dette så jeg gjorde det her

 

Jeg skal montere en tv antenne på taket som skal gi signaler til tre kontaker. Lengste kabel blir vel maks 15m.

 

Noen spørsmål:

- Hva slags kvalitet på kabel bør jeg gå for?

- Jording for lynnedslag?

- Trenger jeg signal forsterker siden jeg skal ha tre antenne uttak?

- Hvilken antenne bør jeg gå for? Jeg har sett at ELFA har en del

- Jeg bor i Oslo, hvilke frekvenser er det snakk om? Dette påvirker vel antenne valget.

- En del meter av kabel vil gå på utsiden av huset. Påvirker dette kabelvalg?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk vanlig 75 ohms coax-kabel, med mindre TVen er fra begynnelsen av 70-tallet eller eldre, da bruker man to stk. 300ohms båndkabel (en VHF og en UHF). Antenne kan du nok kjøpe på Clas Ohlsson, de er sikkert billigere enn Elfa. Det optimale vil være å kjøpe to antenner, en for VHF (kanal 2-21) og en for UHF (kanal 21-69/99) og eventuelt en for FM hvis du skal koble til radio også, men det fungerer ofte fint med en kombinert VHF/UHF-antenne. Jeg regner med at det stort sett er rimelig gode signaler i Oslo, spesielt hvis du bor litt opp i høyden/utenfor sentrum. Du kan prøve uten forsterker først, også eventuelt sette inn en senere hvis det blir nødvendig. Det er nok ingen fornuftig måte å jorde en antenne på, så det beste er å trekke ut antennepluggen når det er uvær.

Lenke til kommentar

Jeg bor høyt ja, så jeg får inn NRK1, NRK2, TV2, TV Norge og TV Budstikka(kornete) med vanlig bordantenne, men er lei at å måtte justere. Har parabol med Canal Digital også, men er ikke keen på å ha dekodere på hver TV. Det holder med en.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
Bruk F6 kabel, og legg kontaktane i stjerne. Vist du bare skal ha eit apparat tilkobla om gongen, eller ikkje bryr deg så mykje om faren for å få reflekser, så kan du bruke 1db kontakter. (endekontakt)

6585620[/snapback]

 

Ok. Takk for svar

Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle legge opp kontaktene.

Så det er best å legge det opp som ethernet hvis det er det du mener med stjerne?

Hva er forskjellen på kontakter med forskjellige db verdi?

Tror du en signalforsterker er nødvendig med 2-3 uttak?

 

Det vil nok være to tver på samtidig innimellom. Disse refleksene du snakker om, er det synlig støy på skjemen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...