Gå til innhold

hjelp til kjøp av ny kamera: Canon eller Lumix?


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg en ny digitalkamera snarest.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en Canon Ixus s65 eller liknende men begynte å lure på om det kanskje lønner seg å investere 2000 ekstra og gå for en Powershot eller en god Panasonic Lumix istendenfor?

 

Håper veldig på å få hjelp fordi at jeg vet for lite om hva som anbefales....

 

Kameraet skal ikke være for stor (men jeg tåler å ha 400 gr i vesken :cool: ).

Det skal helst ha bildestabilisator.

Det skal ha ordentlig zoom.

Det er mest viktig at det lager gode bilder - og er lett å bruke.

 

Tusen takk på forhånd :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det svarer seg stort sett å gå opp i pris, men det beste er å kjøpe det du føler at du har råd til. Lumix og Powershot finner du også i samme prisklasse. Det svarer seg i hvertfall å gå litt ned i pris, faktisk. Nå får du nemlig Ixus 750 til samme pris som Ixus 65, selv om det er en dyrere modell i utgangspunktet. Det er fordi de selger ut lagerbestanden på grunn av at en ny modell har avløst den. De fleste anbefaler også å kjøpe Ixus 60 i steden for 65, fordi de er identiske sett bort fra at sistnevnte har optisk søker i tillegg. Skjermen er større på 65, men har samme oppløsning, så vinningen går opp i spinningen.

Min favoritt i klassen kommer hverken fra Canon eller Panasonic. Det er uten tvil Fuji F11, selv om den desverre bare har skjerm som søker.

Lenke til kommentar

Disse to fra Panasonic er vel da gode kandidater:

 

TZ1

dmctz1bb-im04-120x80.jpg

 

FZ7

i_114680-120x80.jpg

 

Det ene i lommestørrelse, det andre i litt mer lubben utførelse, men begge med IS og kraftig zoom. HAr selv storebror FZ30 og er særdeles fornøyd. Det eneste som trekker litt ned er støy ved høy ISO, men det klarer jeg iallfall å leve med ved å kjøre ned ISO. De har begge fått god kritikk, og har en hyggelig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...