Gå til innhold

Hvilket program til overklokking av skjermkort?


Ronny M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde meg litt med Coolbits og fant fort ut at kortet ikke er særlig overklokkings vennlig. Nå står minne/klokke frekvensene på 270/560MHz. 3DMark testen gikk smertefritt, men etter en halvtimes intens spilling av UT2003 så stoppet spillet og et vindu med denne teksten dukket opp:

 

UT2003 Build UT2003_Build_[2002-09-19_17.26]

 

OS: Windows XP 5.1 (Build: 2600)

CPU: GenuineIntel Unknown processor @ 2604 MHz with 511MB RAM

Video: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 (4072)

 

General protection fault!

 

History: AActor::UpdateRenderData <- Mover DM-Asbestos.Mover1 <- RenderLevel <- FLevelSceneNode::Render <- FPlayerSceneNode::Render <- UGameEngine::Draw <- UWindowsViewport::Repaint <- UWindowsClient::Tick <- ClientTick <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop

 

Er det noen som forstår noe av dette? Jeg lurer på om det er p.g.a. overklokkingen eller om det er noe annet som er galt?

 

Alt fungerte normalt igjen når jeg stengte det vinduet. Maskina slo seg ikke av eller noe sånt. Jeg har hørt at en pleier å se hvite prikker eller andre feil på skjermen når kortet er for mye overklokket, men det var det ikke antydninger til før den feilmeldingen kom.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant ut av feilmeldingen. Jeg satt minnefrekvensen ned fra 560 til 555MHz, og etter en time med UT2003 fungerte fortsatt alt perfekt.

 

Jeg skal prøve meg litt fram med høyere kjerneklokkefrekvens, men må det være et nogenlunde likt forhold mellom kjerne og minne frekvensen? Eller har det ikke noe å si at den ene blir klokket mer enn den andre?

 

Er CoolBits bra nok forresten, eller er det bedre å bruke Powerstrip?

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med PowerStrip er heller dårlige. Ikke bare rotet det til systemet mitt slik at jeg måtte avinstallere det, men det fu<ket også opp driversystemet i Windows slik at jeg aldri kunne få mer enn 640x480 med 16 farger, uansett reinstallasjon av driver. Nei, dette holder jeg meg unna. Så koster den penger også!

 

Da er RivaTuner et mye bedre alternativ. Ikke bare er det gratis, men det har funksjoner som overklokking (på driver- eller hardwarenivå), 60Hz fix (også på driver/hardware), tweaking av OpenGL/D3D-innstillinger, egen del for profesjonelle brukere, et hjelpesystem som forklarer de forskjellige funksjonene på en veldig bra måte, og mye mer. Ikke bare støtter RivaTuner NVIDIA-baserte kort (fra RIVA TNT og oppover), men også ATI RADEON (8500 og oppover).

 

RivaTuner har fortjent min stemme.

Lenke til kommentar

EviLEddiE: Du var nokk ganske uheldig der. Tror ikke det er noe vanligt problem.

jeg har aldri hatt noe problem med powerstrip. heller ikke mine venner som bruker det.

 

For min del er powerstrip kjempekjekt, har veldig mye fint; skjerm, gamma, og seffølgelig overklokkings instillinger.

Det eneste som jeg synest er negativt med Powerstrip, er den sekundtelleren man får på oppstart (om man da ikke har registrert)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-19 13:23, skrev Ferdinand:

Takk for opplysningene. Da dropper jeg PowerStrip og prøver RivaTuner tenker jeg. Men kan jeg få en forklaring på dette med å klokke på driver- eller hardwarenivå), 60Hz fix (også på driver/hardware)??

Jeg er fortsatt ganske fersk på overklokking :smile:


 

Kort sagt er forskjellen mellom disse to at ved drivernivå benytter RT seg av driverens egen overklokkingsmekanisme (Coolbits) for å endre hastigheten på GPU/minne. Ved hardwarenivå går RT utenom driveren og sender kommandoer direkte til hardwaren for å endre hastigheten. Fordelen er da at overklokkingen er helt uavhengig av hva slags driver du kjører for skjermkortet - du slipper da den irriterenede "black-out'en" du får ved driverbasert OCing.

 

Det samme prinsippet gjelder for 60Hz-fiksen: Ved drivernivå tar RT og fjerner alle frekvenser under valgt "minstefrekvens" via registeret. De fleste 60Hz-fixer fungerer etter dette prinsippet. Og ved hardwarenivå går RT direkte til hardwaren for justering av frekvenser. Men her anbefaler jeg å bruke den driverbaserte 60Hz-fixen, da denne er mest stabil. Enkelte spill liker helt ikke HW-basert 60Hz-fiks.

 

Håper dette gir en litt bedre forståelse av systemet. Ønsker du mer info, anbefaler jeg den innebygde hjelpefunksjonen i RivaTuner. Der blir ting forklart på en forståelig og utfyllende måte.

 

Til slutt: Jeg har ikke noe imot PowerStrip og folkene fra Taiwan som har lagd det - for all del, dette er et bra program. Saken er bare den at den ikke er kompatibel med mitt system. Dessuten: Hvorfor betale 30 dollar når du kan få et nesten vel så bra program helt gratis? Fordelen med PS er vel bare det at man kan justere timingen på RAMDAC og avanserte innstillinger på monitoren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...