Andain Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 (endret) Hei! Er rimelig uerfaren når det komme til å bygge seg ny PC og trenger derfor råd/tips til komponentene jeg har tenkt å kjøpe. Har valgt å gå for Intel Core 2 Duo E6600, da denne ser ut til å gi mye for pengene. PC kommer til å bli benyttet i familen, hovedsakelig til spill og litt videoredigering etterhvert. Ønsker en PC som ikke trenges å måtte skiftes ut etter få år. Her er handlelisten Budsjett : 10-14k Ønsker en stillegående PC, samt et kabinett som det er enkelt og romslig å montere i. Tar også gjerne imot tips angående type minne jeg bør velge. Sist men ikke minst om det på listen er kompatibel opp mot hverandre. På forhånd takk Endret 22. juli 2006 av Andain
cybirg Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Linken din er ikke god da vi ikke kan se handlelisten uten å logge på...
Andain Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Skrevet 21. juli 2006 Bruk https://prisguiden.no/ 6529676[/snapback] Takk for tipset, har nå oppdatert innlegget mitt
efikkan Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Hei! Det var ikke mye å sette fingeren på der. Jeg ville muligens kuttet ut lydkortet og benyttet det på hovedkortet, siden jeg tror det er mer enn godt nok. Den strømforsyningen selges bare av SHG, så hvis du skal handle i en annen butikk må du velge en annen. Jeg anbefaler Hiper 580W og Forton/Source 400W. God helg. Hilsen, efikkan.
Pekanorth Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Du sier du vil ha en stillegående PC. Hvor grensen din for at en PC er stillegående vet jeg ikke, men du vil kanskje skifte ut et par ting da. Vifta på skjermkortet som følger med kan bråke litt til tider. Du kunne f.eks skifte den ut med en Zalman Fatal1ty VGA-kjøler el. Det samme gjelder CPU. Medfølgende vifter har en tendens til å bråke litt mer enn vanlig. Annbefaler deg å kjøpe en kjøleblokk istedenfor en vifte-kjøling. Du kan også ha en kjøleblokk med en 120mm stillegående vifte som blåser luft gjennom den. Disse to tinga vil nok få støynivået betraktlig ned og prislappen for GPU-kjøler + kjøleblokk+vifte til CPU kan du få bra varer for en 7-900,- uten problem. Som det også har blitt nevnt så vil sikkert lydkortet som allerede er på hovedkortet holde i lange baner. (uten at jeg vet om du har spesielle ønsker til lydkort eller ikke seff ) Lykke til med innkjøp av PC!
Andain Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 (endret) Da har jeg oppdatert handlelisten utifra tilbakemeldinger både her på forumet og fra bekjente. Oppdatert handleliste Det neste valget er om jeg skal samle alle innkjøpene hos 1 leverandør [komplett.no] eller om jeg skal velge plukklisten og gå for billigste leverandør på hvert enkelt produkt [vil isåfall spare rundt 1000,-]. Hvilken erfaringer har dere med dette ? Jeg ser helt klart fordelen med å velge 1 leverandør med tanke på evt. defekte komponenter / reklamasjoner etc. I tillegg tilkommer vel porto fra hver enkelt leverandør om jeg går for de billigste på hvert enkelt produkt. Kom også med erfaringer/tilbakemeldinger på den siste handlelisten min. Jeg har gått bortifra eget lydkort samt valgt litt raskere minne. I tillegg kommer jeg nok til å følge Pekanorth's anbefalinger angående utskiftning av vifter, men dette kommer jeg til å gjøre i etterkant av bestillingen. Vil først se (høre) ann støynivået. Sitter idag med en gammel Intel Pentium 4 (Northwood) 2.4 GHz og et IT7-MAX2 hovedkort med vifter som støyer som bare det. Ønsker også gjerne tilbakemeldinger på skjermkortet jeg har valgt, utifra det jeg har lest på forumet finnes det kanskje rimeligere kort med tilsvarende ytelser ? Montering Siden dette blir første gang jeg selv kommer til å bygge PC (grøss og gru), er det noe ekstra utstyr jeg trenger. Antistatisk matte / håndlenke, kjølepaste (eller følger det med prossesoren?). Endret 27. juli 2006 av Andain
Pekanorth Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 PCen ser meget bra ut den nå og jeg har ikke noe å utsette på den. Skjermkortet du velger får du også skjermkort for valuttaen, uten tvil. MonteringSiden dette blir første gang jeg selv kommer til å bygge PC (grøss og gru), er det noe ekstra utstyr jeg trenger. Antistatisk matte / håndlenke, kjølepaste (eller følger det med prossesoren?). 6565393[/snapback] Bygge PC er ikke så skrekkgruende som folk kanskje tror det er. De fleste ting passer bare en plass (så sant du ikke bruker overflødige mengder av vold og vaselin) så om man tar det fint og forsiktigt så bør nok det gå bra. Kjølepasta følger med prosessor, men det fås kjøpt av bedre kvalitet som vil trengs om du tenker på å overklokke litt. Bare husk å fikse ny på om du kommer til punktet at du skal kjøpe inn ny og mer stillegående kjøling. Antistatisk matte/håndlenke blir annbefalt, men jeg må innrømme at jeg ikke har brukt det selv. Det koster vel bare en liten 50-lapp for en lenke så tryggheten koster ikke så mye. Bare husk å dra utav kontakter når du skal tukle inni PCn! Ville forresten tatt en bestilling hos en leverandør. Blir som regel minst problem av slikt. Lykke til med PC-bygginga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå