Gå til innhold

Lengde på tos-link-kabel.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc som er koblet til en yamaha AV-reiceiver med en 6m lang tos-link ledning(Optical out fra Realtek AC97 lydkort). PC er også koblet til prosjektor.

Lyd (Dolby Digital)og bilde har fungert fin-fint sammen i 6 mnd.

 

For noen dager siden ommøblerte jeg,og måtte forlenge lydkabel med ca. 2 meter. Dermed forsvant like godt lyden,bortsett fra knitring og avbrutte setninger. Umiddelbart koblet jeg ikke lydproblemet til kabelforlengelse,og har derfor rotet med innstillinger for både lydkort og øvrig programvare(Zoom Player),uten resultat.

 

Nå fant jeg ut at om jeg fjerner en av kabelforlengerene,dvs. ca 1,5 meter,så kommer Dolby Digital tilbake i stua. Dette var en overraskelse: Jeg trodde at den kabelen var slik, at enten så virket den, eller så virket den ikke. I det minste, at så lenge det lyste rødt ved enden av kabelen, så var alt OK.

 

1- Betyr dette at signalet gradvis svekkes, jo lenger kabelen er?

 

2 I oppsettet for software til lydkortet, kommer ikke lyd til forsterker, dersom jeg velger "pass through mode". Må velge "digital out" . Er dette normalt?

 

På forhånd takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har en pc som er koblet til en yamaha  AV-reiceiver med en 6m lang tos-link ledning(Optical out  fra Realtek AC97 lydkort). PC er også koblet til prosjektor.

Lyd (Dolby Digital)og bilde har fungert fin-fint sammen i 6 mnd.

 

For noen dager siden ommøblerte jeg,og måtte forlenge lydkabel med ca. 2 meter. Dermed forsvant like godt lyden,bortsett fra knitring og avbrutte setninger. Umiddelbart koblet jeg ikke lydproblemet til kabelforlengelse,og har derfor rotet med innstillinger for både lydkort og øvrig programvare(Zoom Player),uten resultat.

 

Nå fant jeg ut at om jeg fjerner en av kabelforlengerene,dvs. ca 1,5 meter,så kommer Dolby Digital tilbake i stua. Dette var en overraskelse: Jeg trodde at den kabelen var slik, at enten så virket den, eller så virket den ikke.  I det minste, at så lenge det lyste rødt ved enden av kabelen, så var alt OK.

 

1-  Betyr dette at signalet gradvis svekkes, jo lenger kabelen er?

 

2  I oppsettet for software til lydkortet, kommer ikke lyd til forsterker, dersom jeg velger "pass through mode". Må velge "digital out" . Er dette normalt?

 

På forhånd takk for tilbakemelding.

6529137[/snapback]

 

Digital lyd eksisterer aldri gradvis, som analog lyd. Digital lyd er enten 100% eller borte. Og pass through mode høres jo ut som om lyden fra inngangene på lydkortet sendes direkte til digital-utgangen.

Lenke til kommentar

for meg så høres det ut som om kabelen har fått seg en knekk, og at de bitte små speilplatene inne i kablen har blit skadet, kan være verdt å sjekke med en ny kabel, (p.s du trenger ikke kjøpe monstercable varianten når det gjelder optiske kabler, eneste forskjellen er bedre /tykkere beskyttels av kablen dra og kjøp osk varianten billig, men den tåler ikke mye før den blir ødelagt, ikke bøy eller tråkk/sett ting på den, da blir den ødelagt.

Endret av justice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...