Gå til innhold

Core 2 Duo oppsett til ny pc.


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge meg ny pc da den jeg har nå begynner å bli gammel. Og da tenker jeg Conroe oppsett. Har ingen erfaring med klokking så ikke baser noe på det.

Tenkte på AMD, men nå skulle vel ikke de sette ned prisene før i oktober? Samt at Conroe er bedre hvis jeg har forstått rett.

 

Den nye pc'en må takle å spill bra, samtidig som den kommer til å brukt mye til å se på filmer og tv-serier. Samt at jeg bruker å laste ned en del og sirfe veldig aktivt. Den må også være stillegående.

 

Det jeg har fra før av er, LCD skjerm, mus og tastatur, DVD spiller og brenner og hardisker. Alt det andre skal byttes ut.

 

Jeg har lagd et oppsett her.

Spesielt Skjermkort og hovedkort er jeg litt usikker på. Hovedkortet finnes ikke hos noen nettbutikker så, den er forventet og komme i September. Kan ikke vente så lenge.

Finnes det et mer lønnsomt minne i forhold til pris så er jo det bra, jo billigere jo bedre.

 

Etter det jeg erfarer så kommer vel Nvidia med en ny grafikkchip etterhvert, G80 hvis jeg ikke tar feil. Kan oppgradere skjermkort da. Men vil ha et som holder bra nå også og evt selge det når jeg kjøper nytt. Ikke noe til mer enn 3000 på skjermkortet.

 

Takker for all hjelp jeg kan få! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper skjermkortet ditt holder bra fram til G80 og litt vidre, men det var noen voldlige ram-brikker du hadde valgt, sikker på at du vil gi 4k for de?

 

her er det tre andre litt billigere alternativer

OCZ Gold Dual Channel DDR2 2048MB cl5 1845kr

OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-5400 2048MB cl4 1950kr

Corsair TWIN2XP2048-6400C4 cl4 2284kr

 

hvis du vil vurdere et annet hk kan dette være et godt alternativ, det er i hvetfall på lager nå

Intel D975XBX 'BadAxe' 1648kr

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Sparer jo en del på å skifte RAM så kanskje det er smart. Det jeg stusset litt over var at det kanskje er smart å kjøpe med mes Mhz slik at jeg slipper å oppgradere RAM i det hele tatt. Vet ikke om det høres fornuftig ut? Merker vel sikkert ikke noe forskjell på å bytte heller (annet enn prisen :) ).

 

Hva er forskjell på CL 4 og CL 5?

 

Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

Endret av siacx
Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Sparer jo en del på å skifte RAM så kanskje det er smart. Det jeg stusset litt over var at det kanskje er smart å kjøpe med mes Mhz slik at jeg slipper å oppgradere RAM i det hele tatt. Vet ikke om det høres fornuftig ut? Merker vel sikkert ikke noe forskjell på å bytte heller (annet enn prisen  :) ).

 

Hva er forskjell på CL 4 og CL 5?

 

Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

Hvis du ikke er noen typisk overklokker så kjøp deg heller 4GB RAM til rundt 2400Kr., skulle gi deg et godt fortrinn når du legger inn vista neste år ;)

Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Sparer jo en del på å skifte RAM så kanskje det er smart. Det jeg stusset litt over var at det kanskje er smart å kjøpe med mes Mhz slik at jeg slipper å oppgradere RAM i det hele tatt. Vet ikke om det høres fornuftig ut? Merker vel sikkert ikke noe forskjell på å bytte heller (annet enn prisen  :) ).

 

Hva er forskjell på CL 4 og CL 5?

 

Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

joda det vil fungere men de vil kjøre på 667MHz

Lenke til kommentar

Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

Hvis du ikke er noen typisk overklokker så kjøp deg heller 4GB RAM til rundt 2400Kr., skulle gi deg et godt fortrinn når du legger inn vista neste år ;)

 

Hvor får man så mye minne til den prisen? Hvis det var en trykkleif så ok. :D

Uansett, kan jo kjøpe på 2GB ekstra senere, slipper jeg å bruke mer enn jeg trenger akkuratt nå.

 

Men er vel kanskje ikke dumt å ha 4 GB.

Endret av siacx
Lenke til kommentar

CL (CAS Latency) er forsinkelse, og er den tiden som et brikkesett må vente for å plassere data i minne eller hente data fra minne. Jo lavere latency, jo bedre ytelse.

 

Det er flere faktorer som påvirker cl:

CAS Latency (den viktigste)

RAS to CAS delay

RAS Precharge

Active to Precharge

Lenke til kommentar
CL (CAS Latency) er forsinkelse, og er den tiden som et brikkesett må vente for å plassere data i minne eller hente data fra minne. Jo lavere latency, jo bedre ytelse.

 

Det er flere faktorer som påvirker cl:

CAS Latency (den viktigste)

RAS to CAS delay

RAS Precharge

Active to Precharge

6522092[/snapback]

 

ok, så Cl 4 er altså bedre enn CL 4. Derav økningen i pris. Da forstår jeg..

Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Sparer jo en del på å skifte RAM så kanskje det er smart. Det jeg stusset litt over var at det kanskje er smart å kjøpe med mes Mhz slik at jeg slipper å oppgradere RAM i det hele tatt. Vet ikke om det høres fornuftig ut? Merker vel sikkert ikke noe forskjell på å bytte heller (annet enn prisen  :) ).

 

Hva er forskjell på CL 4 og CL 5?

 

Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

joda det vil fungere men de vil kjøre på 667MHz

6522067[/snapback]

 

Så da vil det alstå lønne seg å kjøpe billigere RAM som også vil fungere som 667 Mhz? For eks. 800 eller vil de på 1066 allikevel ha bedre ytelse på det hovedkortet?

 

Beklager alle spørsmålene.. vil bare være sikker før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Så da vil det alstå lønne seg å kjøpe billigere RAM som også vil fungere som 667 Mhz? For eks. 800 eller vil de på 1066 allikevel ha bedre ytelse på det hovedkortet?

 

Beklager alle spørsmålene.. vil bare være sikker før jeg kjøper.

6522127[/snapback]

det kan lønne seg og kjøpe raskere minne, kjekt i framtiden osv.

 

edit: uansett hvem du velger av de så vil de automatisk klokkes ned til 667mhz og da er det kun cl som utgjør forskjellen

Endret av MItjmannen
Lenke til kommentar
Så da vil det alstå lønne seg å kjøpe billigere RAM som også vil fungere som 667 Mhz? For eks. 800 eller vil de på 1066 allikevel ha bedre ytelse på det hovedkortet?

 

Beklager alle spørsmålene.. vil bare være sikker før jeg kjøper.

6522127[/snapback]

det kan lønne seg og kjøpe raskere minne, kjekt i framtiden osv.

 

edit: uansett hvem du velger av de så vil de automatisk klokkes ned til 667mhz og da er det kun cl som utgjør forskjellen

6522172[/snapback]

 

Ja, noe å vurdere det ja. Har vel sånn ca. ei uke å bestemme meg på. Tror nok jeg går for en av de tre du foreslo. Samt at jeg bytter ut hovedkortet med det du foreslo. Sparer en del på det.

Hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

Hvis du ikke er noen typisk overklokker så kjøp deg heller 4GB RAM til rundt 2400Kr., skulle gi deg et godt fortrinn når du legger inn vista neste år ;)

 

Hvor får man så mye minne til den prisen? Hvis det var en trykkleif så ok. :D

Uansett, kan jo kjøpe på 2GB ekstra senere, slipper jeg å bruke mer enn jeg trenger akkuratt nå.

 

Men er vel kanskje ikke dumt å ha 4 GB.

6522088[/snapback]

Kjøp 2 slike sett og du har deg 4GB til 2400kr. https://prisguiden.no/product.php?productId=35979

 

Jeg vil påstå at mengden ram er viktigere enn hastigheten hvis du tenker langsiktig (vista).

Lenke til kommentar
Når jeg sjekker beskrivelse på det hovekortet står det at det støtter 667 og 533 Mhz DDR 2. Betyr det at jeg ikke kan ha 800 Mhz eller 1066 Mhz?

6521942[/snapback]

Hvis du ikke er noen typisk overklokker så kjøp deg heller 4GB RAM til rundt 2400Kr., skulle gi deg et godt fortrinn når du legger inn vista neste år ;)

 

Hvor får man så mye minne til den prisen? Hvis det var en trykkleif så ok. :D

Uansett, kan jo kjøpe på 2GB ekstra senere, slipper jeg å bruke mer enn jeg trenger akkuratt nå.

 

Men er vel kanskje ikke dumt å ha 4 GB.

6522088[/snapback]

Kjøp 2 slike sett og du har deg 4GB til 2400kr. https://prisguiden.no/product.php?productId=35979

 

Jeg vil påstå at mengden ram er viktigere enn hastigheten hvis du tenker langsiktig (vista).

6522247[/snapback]

 

Det var jo ikke akkuratt dyrt så det bør vel kunne gå.

Takker

Lenke til kommentar

Det er viktigere med høyere antall MHz enn stramme timings på Core2 duo plattformen, problemet er bare at mange av hovedkortene har store problemer med dividers.

 

Har nå testet Bad Axe og Asus P5W DH kortet, og må si at Asus kortet uten tvil er min favoritt.. God og kjent bios uten masse uforståelig tull..

Bad Axe er også bra, men det er langt mer pes å klokke på dette kortet.. må frem med loddebolten uansett..

Lenke til kommentar
Det er viktigere med høyere antall MHz enn stramme timings på Core2 duo plattformen, problemet er  bare at mange av hovedkortene har store problemer med dividers.

 

Har nå testet Bad Axe og Asus P5W DH kortet, og må si at Asus kortet uten tvil er min favoritt.. God og kjent bios uten masse uforståelig tull..

Bad Axe er også bra, men det er langt mer pes å klokke på dette kortet.. må frem med loddebolten uansett..

6522493[/snapback]

 

Er dette ASUS hovedkortet tilgjengelig enda eller? På komplett står det at det ikke kommer før i september. Noe som er et stykke unna.

Lenke til kommentar
Det er viktigere med høyere antall MHz enn stramme timings på Core2 duo plattformen, problemet er  bare at mange av hovedkortene har store problemer med dividers.

6522493[/snapback]

Alt har sin pris, personlig kjører jeg oftest brikker med lav latecy og/eller høy klokkefrekvens. Men for et oppsett der personen ikke er noen typisk overklokker syns jeg ikke ytelsen på de dyre ram-brikkene kan forsvare prisen og jeg tror også man vil ha større nytte av mere minne enn rask minne på lang sikt. Ytelsesforskjellen (real life) mellom brikker til 3000kr. og 1500kr. er ikke på mange prosentene uansett og pengene du sparer deg her kan gjøre større nytte i andre deler av systemet.

 

Man kan også bruke denne filosofien når det kommer til harddisker, når du først kjøper en disk kan det være ganske greit å ha en rask litt dyrere en, men når denne begynner å bli full spør man seg ofte om man heller ikke skulle gått for den litt større og billigere varianten.

 

I begge eksemplene mine vil også antall GB (HD) og MB (RAM) gi høyere bruktverdi når man kanskje en gang skal selge sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...