harrir Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 (endret) Heihei, jeg trenger litt hjelp med å komme igang og litt hjelp til å til å finne ut av hvilke funksjoner jeg må bruke og sånn. Er ikke noe særlig flink med php så må spør meg fram. Vurderte å kalle denne "Lost newbee søker dra hjelp" Mene til saken. Holder på med to script nå(mine første). Jeg skal lage ett script som gjør at jeg kan blogge online til bloggen min. Bruker Blosxom bloggsystemet som bare krever at du laste opp en .txt fil. Så da var planen min å bruke det andre scriptet mitt som gjør det, det ikke noe avansert og kommer nok til å fixe litt på det. Men det som jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre er hvordan jeg skal få scriptet til å laste opp en fil jeg allerede har skrevet. Hvordan kan jeg gjøre dette? Neste spørsmål gjelder scriptet som skriver en ønsket tekst til en fil. Nå har jeg det sånn at jeg overskriver fila hver gang jeg skriver noe nytt, men jeg vill heller ha det sånn at deg legger til uten å overskrive og at jeg har en knapp som sletter alt i fila og helst at den ber om bekreftelse før sletting, men det er heller en praktisk ting og ikke en nødvendighet(bekreftingen alså). Hvordan kan jeg gjøre dette? Trenger egentlig bare noen hint til funksjoner eller hva jeg må bruke får å få det til. Lærer jo mest av å gjøre ting selv, men trenger hjelp med å komme igang siden jeg har liten oversikt over alt man kan gjøre med php. Her er scriptet mitt til nå: news.hph <h2>Nyhetsscript</h2> <p>Dette er et script for å oppdatere hvilke ting som skjer framover for Easy Living</p> <form action="next.php" method="POST"> <textarea name="input"rows="7" cols="30"></textarea> <input type="submit" value="send"> </form> <p>Nå værende text:</p><br /> <?php $tekst = file_get_contents("nytt.txt"); echo $tekst; ?> next.php <?php if($HTTP_POST_VARS['submit']) { if(!$_POST['input']) { echo "Du må skrive inn noe!"; exit; } else { echo "something"; } } $tekst = $_POST['input']; $tekst = str_replace("\r\n","<br>",$tekst); $open = fopen("nytt.txt", "r+"); if(!$open) { echo "Error opening file!"; exit; } fwrite($open, $tekst); fclose($open); ?> <p>Siden er oppdatert!<br /> <a href="news.php">OK</a></p> Om noen har forslag til fobedring av dette så er jo det bare koselig. Edit: oops...var vist 2 new.php og ingen next.php, men fixet nå. Endret 15. juli 2006 av harrir
Martin A. Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 For å hente info fra POST, bruker du $_POST['input'], hvor "input" er navnet du setter på elementene i <form>. Så kan du lese litt på fopen() ogfwrite(). Der finner du ut hvordan du skriver til ei fil, overskriver den og legger tekst foran/bak det andre. Her har man et eksempel på skriving til fil. <?php $tekst = $_POST['input']; if(isset($_POST['submit']) && !empty($tekst)) { $fh = fopen("nytt.txt", "a"); fwrite($fh, $tekst); fclose($fh); }else { die("Kunne ikke skrive til fil"); } Ganske enkelt og greit. For å "tømme" en fil, er jeg ikke helt sikker på at det er en funksjon i php som gjør dette. Men du kan vel først kjøre unlink() på fila, og deretter touch() for å opprette den på nytt.
ZoRaC Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 I stedet for å replace \r\n kan du bruk funksjonen nl2br();
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå