Gå til innhold

Polariseringsfilter til 17-40L, trenger råd


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe et sirkulært polariseringsfilter til mitt Canon 17-40L F4, men jeg har ikke så god peiling på hvilket merke/type jeg bør kjøpe.

 

Jeg er ingen proff, kun en vanlig familiemann som fotograferer en god del. Jeg ønsker ikke å kjøpe et "for kjipt" filter, ei heller bruke 2000...

 

Noen som kan tipse? Jeg reiser til middelhavet på torsdag, så jeg trenger en nokså rask levering... :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du kjøper et som ikke skaper vignettering på 17 mm. Enten må det da være ekstremt tynt eller at glassdiameteren er større enn fronten på objektivet. Selv bruker jeg filter både fra Hama og Hoya. Godt fornøyd.

Endret av reisol
Lenke til kommentar
Jeg ønsker å kjøpe et sirkulært polariseringsfilter til mitt Canon 17-40L F4, men jeg har ikke så god peiling på hvilket merke/type jeg bør kjøpe.

 

Jeg er ingen proff, kun en vanlig familiemann som fotograferer en god del. Jeg ønsker ikke å kjøpe et "for kjipt" filter, ei heller bruke 2000...

 

Noen som kan tipse? Jeg reiser til middelhavet på torsdag, så jeg trenger en nokså rask levering...  :ohmy:

6490072[/snapback]

 

Jeg bruker Hoya HMC Super 77mm polafilter til selv til mine objektiver med samme diameter.

 

Bruker det da på min 16-35 og mitt 70-200.

 

Veldig fornøyd med det. Koster 13-1400 kroner i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å kjøpe et sirkulært polariseringsfilter til mitt Canon 17-40L F4, men jeg har ikke så god peiling på hvilket merke/type jeg bør kjøpe.

 

Jeg er ingen proff, kun en vanlig familiemann som fotograferer en god del. Jeg ønsker ikke å kjøpe et "for kjipt" filter, ei heller bruke 2000...

 

Noen som kan tipse? Jeg reiser til middelhavet på torsdag, så jeg trenger en nokså rask levering...  :ohmy:

6490072[/snapback]

 

Jeg bruker Hoya HMC Super 77mm polafilter til selv til mine objektiver med samme diameter.

 

Bruker det da på min 16-35 og mitt 70-200.

 

Veldig fornøyd med det. Koster 13-1400 kroner i Norge.

6493494[/snapback]

 

Ser Hoya polafilter 77 mm til 699.-. (Japan Photo). Er vel ikke noe super kanskje, men er d nødvendig å gi 13-1400 da? Står i ferd med å kjøpe, objektivet er Canon 17-40 L . Seff viktig at ikke dårlig filter-kvalitet skal forringe en slik objektiv-investering.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å kjøpe et sirkulært polariseringsfilter til mitt Canon 17-40L F4, men jeg har ikke så god peiling på hvilket merke/type jeg bør kjøpe.

 

Jeg er ingen proff, kun en vanlig familiemann som fotograferer en god del. Jeg ønsker ikke å kjøpe et "for kjipt" filter, ei heller bruke 2000...

 

Noen som kan tipse? Jeg reiser til middelhavet på torsdag, så jeg trenger en nokså rask levering...  :ohmy:

6490072[/snapback]

 

Jeg bruker Hoya HMC Super 77mm polafilter til selv til mine objektiver med samme diameter.

 

Bruker det da på min 16-35 og mitt 70-200.

 

Veldig fornøyd med det. Koster 13-1400 kroner i Norge.

6493494[/snapback]

 

 

Litt feil, filteret koster 799.-. Hoya polafilter 77 mm.

Lenke til kommentar

Det viktige med polafilter er riktig bruk. Som en hovedregel kompliseres bruk av Pola på full vidvinkel, fordi glasset må være veldig tynt for å ikke skape vignettering.

 

Jeg foreslår at du tester filteret i butikken! Se om du får vignettering, eller belag deg på å skru filteret av hver gang du tar bilder på full vidvinkel med objektivet ditt?

 

 

lykke til

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Hvis 17-40 linsa skal stå på et 350D så er vel ikke vigneteringen et problem grunnet cropfaktoren = Det billigste Hoya sirkulære polariseringsfilteret burde funke bra!!?

 

 

Viktig å vite om polariseringsfilter: Det er justerbart og må justeres for hver gang du "flytter" kamera (i tilfelle du ikke viste det ) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...