Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte clutch på Opel Omega 2.0i 1997, vanskelig?


Anbefalte innlegg

Merket akkurat at clutchen på Omegan min er i ferd med å ta kvelden. Slurer fælt ved hard belastning.

 

Er det noen som har erfaring fra denne bilen tidligere? Må vel ut med kassa og det er hydraulisk pumpe så er det noe jeg spesiellt bør tenke på da?

 

Fint om noen har noen tips eller kommentarer før jeg setter igang...

 

Hvor har de som regel de billigste delene til Opel?

 

Håper på hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Siden ingen svarer deg, kan jeg vel ofre meg litt.

 

Jeg har aldri bytta clutch på Omega før, faktisk er den eneste Opel clutchen jeg har bytta, en Opel Movano 2.5 tdi. Men clutch prinsippet er storsett det samme gjevnt over.

Når jeg skrur på ting jeg ikke har vært borti før, bruker jeg endel tid på å finne ut hva som må gjøres.

Det første du må gjøre er å finne clutchen (ikke så vanskelig:)), også tar du det bare derfra. Hold orden på hva du skrur ut, merk gjerne skruer og sånn.

Kassa må nok sannsynligvis ut, det er ikke så ille som man skulle tro, og den er ikke tyngre enn at to mann løfter den både av og på uten hjelpemidler.

Når du monterer den nye clutchen, bør du sentrere den så godt som bare mulig, ellers kan det bli vanskelig å få på plass kassa igjen. Man skal egentlig bruke et spesialverktøy for dette, men jeg pleier å klare meg med øyemål.

 

Den hydrauliske pumpa er enkel nok, den henter sannsynligvis væske fra bremsevæske beholderen, og da kan du jo feks tømme beholderen til under clutchnivå. Husk at pumpa må luftes når du er ferdig, dette gjøres på samme måte som du lufter bremser.

 

Håper dette hjalp litt

Hold tunga rett i munnen og lykke til ;)

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...