theDurkan Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Fikk nettop ny pc av mormor, men har allerede en bedre maskin stående, så tenkte å bruke den som filserver. Har en ide om å plassere den i taket. Ta en plexiplate og sage til hull til hovedkortet, og bruke det som bakplate. Fra siden vil vel opphenget bli noe slikt: Plasseringen av komponenter sett nedenifra bli vel seendes slik ut: Så kommer spørsmålene: 1. Vil plexiplatene fra Clas Ohlson holde? Er de kraftige nok til å holde en pc? Plexi fra CO Eller trenger jeg noe tykkere? Hvor får jeg eventuelt tak i dette til en rimelig penge i Osloområdet? 2. Til oppheng i taket tenkte jeg å bruke noen metallføtter, sikkert lett å få tak i. Eller er det andre måter jeg burde henge den opp i taket med, tips? 3. Hvordan skal jeg holde den nederste plata festet til den øverste? Tenkte på fire rør i hvert hjørne som kobles sammen, men vil ha slike som har en slags flatt, rundt mutterhode. Vanskelig å forklare, men hvis noen forstår noe av tegningen min under: Noen som vet hvor jeg får tak i slike? Så, er det noen som har tips eller om det er andre ting jeg må huske på? Ja, jeg har allerede planlagt hvordan det skal bli med ledninger og slikt. Den blir trådløs, og skal fjernstyres. Eneste kabelen blir strømkabelen som går langs taket.
Mit Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 hvis du er i tvil om plexien holder så har de 15mm hos ljudia eller så kan du gå for lexan isteden, det er dyrere men skal vistnok være mye stærkere, vet ikke hvor man får tak i det men hvis du ser her så har de kansje noe du kan bruke. post bilder når du er ferdig da, høres ut som en kul ide
theDurkan Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Skrevet 11. juli 2006 Tenkte nok å bygge det selv. Blir nok en worklog hvis det skjer noe med ideen
Nudel Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Lexan får du tak i hos glassmester, men jeg vil påstå at det er uforholdsmessig dyrt hvis det bare skal brukes som en opphengsplate som likevel er mest skjult bak hovedkortet. Jeg vil foreslå å bruke en finerplate e.l. opp mot taket, da er du sikker på at det holder, og det er mye billigere.
Klekkus Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Hvis jeg var deg så ville jeg heller ha gått for 8mm Lexan, som du kan skaffe hos nærmeste glassmester For å feste det i taket så tror jeg vok det vil holde med noen kraftige franske treskruer pluss litt gjenomsiktig silikon for å holde platen. (Vi brukte franske treskruet når vi bygde altanen våres og den holder fortsatt den dag i dag )
theDurkan Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Skrevet 31. juli 2006 (endret) Lokale glassmesteren skulle ha 2700 for en kvadratmeter med lexan 4mm. Det er jo enormt mye. 8mm plexi skulle vel egentlig holde? Edit: Noen som vet om noen billige glassmestere i Oslo? Synes 1500 for 2x2m med plexi 8mm er litt drøyt. Endret 31. juli 2006 av Mixel
Nitrob Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 1500 for 2x2m med plexi 8mm er nok desvere ikke drøyt. Men når det gjelder hvordan du kal feste det sammen så vill jeg brukt M6 monteringsmutter , M6 gjenget stang og 10mm messingsrør
theDurkan Skrevet 1. august 2006 Forfatter Skrevet 1. august 2006 Å, reddende engel. Prøvd å finne deler til den festememåten, men var vanskelig å finne deler da ingen forstod hva jeg mente. Er den Sketchupen laget av deg? Samme ide?
Nitrob Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 (endret) Nei det er Sketchup laget av meg med din ide! fant denne posten i går kveld Kan sende den til deg men platene er 50*50cm så vet ikke om det stemmer med iden din. Foresten hvordan ser taket dit ut er dethelt glatt? matriale? Endret 1. august 2006 av Nitrob
theDurkan Skrevet 2. august 2006 Forfatter Skrevet 2. august 2006 Taket er ganske glatt. Litt smårugl, men tror ikke det skal være noe problem for oppheng. Er betong som er malt over. Bor i blokk. Hadde vært fint hvis du gadd å sende den ja. Har ikke mål og slikt klart, men regner tenkte mer på noe 40x50. Hovedkort ligger jo gjerne på 30x25, så trenger jeg plass til de rørene imellom platene, og muligens noen lysrør.
theDurkan Skrevet 3. august 2006 Forfatter Skrevet 3. august 2006 Jeg forstod det visst ikke helt. Skal de de gjengede stengene inni kopperrørene? Også skrur man på monteringsmutterne etterpå?
Klekkus Skrevet 3. august 2006 Skrevet 3. august 2006 Jeg forstod det visst ikke helt. Skal de de gjengede stengene inni kopperrørene? Også skrur man på monteringsmutterne etterpå? 6606247[/snapback] Ser sånn ut på tegninga
theDurkan Skrevet 3. august 2006 Forfatter Skrevet 3. august 2006 Jeg forstod det visst ikke helt. Skal de de gjengede stengene inni kopperrørene? Også skrur man på monteringsmutterne etterpå? 6606247[/snapback] Ser sånn ut på tegninga 6607161[/snapback] Men til opphengt hadde jeg ikke tenkt på skruer. Så du anbefalte franske treskruer. Må ha et slags oppheng som vist under. Nå ble tegningen opp ned, men det får gå. Prinsippet er det samme.
Nitrob Skrevet 3. august 2006 Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg forstod det visst ikke helt. Skal de de gjengede stengene inni kopperrørene? Også skrur man på monteringsmutterne etterpå? 6606247[/snapback] Ja det var det jeg tenkte på eller du finner en annen måte og montere det på. Du trenger egentlig ikke rørene men tenkte det ville se litt bedre ut en bare gjengestang. Skjønte ikke helt det opphenget ditt skal du et støk skråskjært firkant rør eller hva skal det forestille? Oppdaterte teinga vis du fortsatt har linken så kan du laste den ned på nytt Endret 3. august 2006 av Nitrob
theDurkan Skrevet 4. august 2006 Forfatter Skrevet 4. august 2006 Blir nok bedre med røren på utsiden. M6 er ikke så alverdens tjukt, så trenger nok å stive det litt opp. Når det gjelder opphenget er jeg veldig usikker selv. Må snart få fikset pcen min og lagt inn Sketch Up så jeg kan illustrere opphenget. Vet egentlig ikke hva jeg er ute etter, men må være en slangs stang, egentlig samme hva slags, bare den kan skrus fast i begge ender. Vanskelig å forklare når jeg ikke selv vet hva jeg er ute etter egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå