Gå til innhold

Mitt HTPC oppsett - Endringer på mitt forslag/tips


Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge meg en billig stue-pc og trenger litt hjelp til komponentene. Lurte dermed på om noen av dere kan hjelpe meg?

 

Skal være så billig som mulig. Her er oppsettet mitt:

 

Athlon64 3500+, 2.2GHz, 512KB Cache, 0.09 Micron,

Orleans Core, Socket AM2, BOX SHG 889,-

 

Asus - M2NPV-VM SHG 732,-

 

WD - 250,0 GB – SATAII-300 SHG 675,-

 

Antec - NSK2400, Desktop, 380Watt SHG 745,-

 

Kingston - 1024 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3A/1G SHG 697,-

 

Hauppauge WinTV-PVR150MCEWinTV-PVR150MCE,

With Remote Control and software SHG 773,-

 

Microsoft - Media Center Edition Keyboard, SHG 681,-

 

NEC - ND-3550 DVD±RW, DVD±Rx16 SHG 281,-

 

TILSAMMEN 5473,-

 

Takk for all hjelp. Skal koble opp mot en 37 eller 32 tommer LCD. Brukes mest til tv-opptak, se film og spille musikk. Er det noe man kan spare penger på, eller er det noe man må oppgradere for å slippe flaskehalser? Skal bygge ut med et bra skjermkort senere.

 

 

Mvh

Tommyt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Med 1 tuner kan man bare være innstilt på en frekvens/kanal et gitt tidspunkt med Media Center PC. Dersom man skal se på en annen kanal mens man gjør et opptak, må man enten skifte kanal på TVen (bruker TV-tuneren på samme måte man som man gjør hvis man ikke har en Media Center PC), eller kjøpe et tunerkort med 2 stk. tunere. Sistnevnte medfører også at man kan ta opp fra 2 TV-kanaler samtidig.

 

Du kan bruke 2 stk. Hauppauge 150MCE i samme maskin eller kjøpe 1 stk. Hauppauge 500MCE. Sistnevnte er identisk med 150MCE, foruten om at den har 2 tunere innebygget. Prisen er den samme, uansett om man velger det ene eller det andre alternativet. Ulempen med å ha to kort er at det tar opp mer plass i maskinen.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Hvis du ser dette kortet

 

MyCinema-P7131-Dual, TV-tuner Card, Analog/Digital TV / FM Radio, Dual tuner

 

(samme som link i sist svar)

 

er det et passe greit Dual tuner kort for en "økonomi" MCPC, 413kr virket så billig

hva er forskjellen på dette og et i 1000kr`s klassen?

Lenke til kommentar
Hvis du ser dette kortet

 

MyCinema-P7131-Dual, TV-tuner Card, Analog/Digital TV / FM Radio, Dual tuner

 

(samme som link i sist svar)

 

er det et passe greit Dual tuner kort for en "økonomi" MCPC,  413kr virket så billig

hva er forskjellen på dette og et i 1000kr`s klassen?

6519333[/snapback]

 

Jeg har ikke erfaring med MyCinema, men slik jeg leser spesifikasjonene så er ikke dette kortet "dual" i samme betydning som Hauppauge 500MCE. MyCinema har én analog og én digital tuner. Den digitale tuneren får man nok ikke brukt for i Norge, ettersom bakkenettet skal bygges ut med en annen standard. Du kan derimot se noen testsendinger fra NRK om du bor i Oslo. Så i praksis vil dette være tilsvarende et kort med én tuner.

 

Hauppauge 500MCE har to anloge tunere som kan brukes i parallell. Hauppauge kortet har dessuten innebygget hardware MPEG-2 encodere (2. stk) som avlaster prosessoren. Det betyr at når man f.eks. tar opp to TV-program samtidig er det fremdeles lav belastning for CPUen og man kan f.eks. samtidig surfe på nettet, høre på musikk og spille på maskinen uten at dette ødelegger for opptakene.

 

Det står ingenting om at MyCinema har hardware MPEG-2 encoder. Noen TV-kort kjører dette i software, som gjør at prosessoren må være svært kraftig for at maskinen ikke skal bli ubrukelig når man gjør TV-opptak. Det står heller ingenting i spesifikasjonene til MyCinema om at kortet er kompatibelt med Media Center. Det er det langt i fra alle TV-kort som er det. Obs!

 

Jeg tror derfor jeg hadde gått for Hauppauge 150MCE i en økonomi MCPC.

 

Les Hardware.no sin test av fem rimelige TV-kort: (inkl. test av 150MCE)

http://www.hardware.no/tester/multimedia/f...e_tv-kort/21267

 

Les mer om Hauppauge 500MCE:

http://www.hardware.no/tester/multimedia/h...-500mce/23054/1

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom man skal koble stue-pc til en TV som har innebygget tuner altså ikke en skjerm men en TV, så trenger man ikke kjøpe TV-kort med to tunere. Man kjøper en splitt til 30 kr på Clas Ohlson og sender en kabel videre til TV mens splitten settes i TV-kortet i pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...