Gå til innhold

Koble prosjektor til TV


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å koble prosjektor til TV, men jeg grubler litt på hvordan. Tven har jo kun scart kontakt som fører videre til en gul kontakt (den gule kontakten på bildet under). Har hørt at dette ikke er en ideel overføring da det kan gi dårligere kvalitet. Blir det virkelig merkbart dårligere kvalitet (prosjektoren jeg har er ikke akkurat state of the art)? I så fall; går det ann å koble dette sammen på en annen måte?

 

svideo.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når TV'n er på, så er det i allefall video-ut fra scart-kontakten. Med den rette type scart-overgang (finnes både med video-inn og/eller video-ut) så vil man kunne få samme bildet på prosjektoren som på TV'n.

 

clasohlson.no har f.eks denne:

322399_BX_2006-07-04_063748_290.jpg

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Den du har bilde av der har jeg, bare ute S-video i midten der. Jeg var kanskje litt uklar. Den gule kontakten til høyre på bildet bruker jeg. Det er en slik en i prosjektoren og (hva heter denne kontakten?). Det jeg lurer på er om dette er en lur løsning, blir kvaliteten dårlig med den slik som jeg har hørt? Er det noe alternativ?

Lenke til kommentar
Den du har bilde av der har jeg, bare ute S-video i midten der. Jeg var kanskje litt uklar. Den gule kontakten til høyre på bildet bruker jeg. Det er en slik en i prosjektoren og (hva heter denne kontakten?). Det jeg lurer på er om dette er en lur løsning, blir kvaliteten dårlig med den slik som jeg har hørt? Er det noe alternativ?
Den det er bilde av har valgfri scart-inn eller scart-ut via bryteren. Alle koblingene er da enten inn- eller utganger.

 

Rød = lyd høyre

Hvit = lyd venstre

Gul = kompositt video

Sort med mange pinner = S-video

 

S-video gir desidert best bilde, men krevet til gjengjeld en dyrere kabel enn kompositt video.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Sjangsen for tv'en din støtter noe annet enn kompositt(den gule) eller s-video er liten. Tv-signal er vel som regel dårligere enn hva kompositt gir så du burde ikke miste mye kvalitet, skal du se dvd bør du koble dvd-spilleren direkte til prosjektoren.

 

S-video er bedre enn den gule kompositten, så du burde teste s-video og se forskjellen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei nå ble det vanskelig her. Koble dvd spiller til prosjektor. Prosjektoren har kompositt, vga, dvi og en ødelaget s-video. Dvd spilleren har component, scart og kompositt. Kabelen mellom dem bør være ca 10 meter. Hva blir det rimligste her (kompositt er ingen løsning da jeg selv har sett at kvaliteten blir dårlig)?

Lenke til kommentar
Nei nå ble det vanskelig her. Koble dvd spiller til prosjektor. Prosjektoren har kompositt, vga, dvi og en ødelaget s-video. Dvd spilleren har component, scart og kompositt. Kabelen mellom dem bør være ca 10 meter. Hva blir det rimligste her (kompositt er ingen løsning da jeg selv har sett at kvaliteten blir dårlig)?

6713642[/snapback]

Siden kompositt er ingen løsning (enig!) så ser du nok selv at det kun er EN måte å koble på da, nemlig component ;)

Component gir veldig bra bilde, du finner rimelige kabler på f.eks clas ohlsson og databutikken.com

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kabelen er kjøpt og hjemmekinoen er nærmest komplett. Eneste problemet er at kabelen jeg kjøpte ikke fungerer :@

 

Å koble DVD spilleren til prosjektoren med kompositt fungerer fint, men tydeligvis ikke med component. Bildet detter på en måte ut hele tiden. Et forvrengt bilde blinker tilfeldig opp hele tiden akkurat som kontakten er dårlig et eller annet sted. Har feilsøkt prosjektor ved å koble til en pc skjerm. Her var bildet bare helt svart.

 

Det er enten kabelen eller Dvd spilleren det er noe feil med og begge to er helt nye fra produsent. Jeg har også prøvd å skifte oppløsning (576i 720i osv.) uten hell. Krever det noe instillinger e.l. for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...