Gå til innhold

Hvordan endre verdi i XML noder med PHP?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er litt interessert å ta XML i bruk til praktiske ting som feks instillinger på en webside.

Jeg vet hvordan jeg oppretter selve xml dokumentet og hvordan jeg kan lese informasjon fra det, men klarer ikke helt å endre verdier i nodene.

 

Et lite eksempel - config.xml:

<webconfig>
<newsperpage>10</newsperpage>
<picsperpage>9</picsperpage>
<warninglevel>low</warninglevel>
</webconfig>

 

Hvordan må jeg her gå frem for å feks skifte antall nyheter per side til 5 via php?

Jeg har lest litt på doumentasjonen og som jeg forstår det så er det ganske stor forskjell på hvordan dette gjøres fra php 4 til php 5. Men det er dårlige eksempler på hva jeg lurer på og jeg er rimelig utrygg på objektorientert programmering i PHP så et eksempel på endring av nodeverdi er ønsket!

Jeg har hittil prøvd meg litt frem med Simple_xml men er ikke begrenset til det.

 

Nytt spørsmål til de med ekstra utholdenhet:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg skulle gjerne lært å bruke XML og spesielt i sammenheng med PHP, i tillegg til objektorientering i PHP, kan dere anbefale noen bøker? Burde jeg også kjøpe en bok om ren XML eller holder det med en PHP bok om dette?

Har sett litt på amazon og PHP 5 Objects, Patterns and Practice i tillegg til Pro PHP XML and Web Serivces virker jo absolutt som noen gode alternativ i tillegg til å være ganske fersk på dato!

 

edit: typos

Endret av Nunya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XML og php er relativt lett. Men det er store forskjeller fra php4 og php5.

 

Vist du bruker php5 sjekk ut XML-RPC eller SOAP.

 

For spørsmålet ditt, du gjør mesten akkurat likt som det du ville gjort med pagnation på vist dataene var lagret i ein database. Forskjellen er at du hopper bare over det du ikkje vil vise.

 

Vist du bruker simple xml, og vil forandre ein node verdi for godt (i.e. i fila) så må du importere det inn i DOM før du kan lagre det.

 

Angående ein XML bok så kan du sjekke ut denne:

http://www.sitepoint.com/books/xml1/

 

Etter som eg har høyrt skal den ikkje være så galen.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at js ikke kan endre eller opprette filer?

eller har jeg lest feil?

Så vidt jeg forstår det kan du bruke DOM via javascript til nettopp ting som dette.

 

The Red Devil:

Takk for svar! Har ikke vært borti pagnation eller andre databaser enn sql og har ingen erfaring med DOM, men har nettopp bestilt en bok som visstnok skal være god på akkurat dette! Skal se nærmere på SOAP og XML-RPC når jeg er ferdig på jobb.

 

Ser at noen av hovedprosjektene i boka du linker til er et CMS system basert på XML. Dette passer jo utrolig bra da jeg i flere måneder har holdt på å utvikle et CMS system som jeg hele tiden prøver å finne nye måter å forbedre på! :)

 

Skal hente en sample av boka.. Bestilte forøvrig de bøkene jeg linket til over, men denne kan jo være et fint tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...