Gå til innhold

Anbefalning av anti virus programmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anbefaler herved å IKKE bruke NOD32.

Etter en god review på programmer.no for litt over to år siden, begynte jeg å bruke NOD32 og Outpost (brannmur). Etterhvert fikk jeg en del uforklarlige problemer med maskinen, og de gjentok seg etter flere formatteringer. Dette har jeg beskrevet i detalj i et par andre tråder, søk etter dem om du vil ha skikkelige detaljer.

For å oppsummere: det største problemet var at installasjon av de fleste programmer og spill ikke gikk: exe-filene ble uforklarlig stoppet, og lå som en "død" prosess i Task Manager. Den lå der bare, uten at noen installasjon startet.

Det hjalp ikke å slå av NOD32 / Outpost. Jeg fant altså ikke ut av HVA som var problemet, før abonnementet mitt på NOD32 gikk ut nå i mai, og jeg avinstallerte det for godt. Nå er alle problemene jeg hadde, borte. Det ser altså ut som NOD32 har stoppet exe-filene som "farlige" (flere originale programmer og spill). Til og med Windows Installer ble stoppet, og ganske mange programmer benytter seg av det..

Shutdown av Windows gikk heller ikke. Jeg måtte bruke av/på-knappen hver eneste gang. Etter NOD32 ble fjernet: fungerer prikkfritt. "Shutdown" er nok en farlig prosess det også..

Nå fungerer alt perfekt, og alt jeg har gjort er å erstatte NOD32 med en konkurrent.

Aldri mer NOD32 for meg altså.

Men mange her anbefaler det jo, så bra må det jo være. Jeg vil bare avkrefte at det setter himmel og jord i bevegelse for deg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo alltids greit å vite, hvis jeg skulle få noen problemer. Men hva er det du har gått over til nå? Er det noe å anbefale? Har du fortsatt den samme brannmuren?

Skrevet

Foreløpig bruker jeg bare AVG free og Kerio free.

Ser ut til å funke fint, så dem beholder jeg til jeg får lest noen skikkelige tester av seriøse og kjente sider (som hw.no).

Vil ikke anbefale dem enda, siden jeg bare har hatt dem en liten stund. Men tilsynelatende er de greie.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg testet litt forskjellige programmer. Testet NOD32 med ZoneAlarm som firewall. Zonealarm fant ikke NOD32, og kunne ikke overvåke den. Noe som gjør at Zonealarm blir litt masete. Og jeg vil jo at alt skal gå overens! :p *Perfeksjonist*

Jeg testet NOD32 litt, og fikk for meg at det var litt rotete. Litt tungvint også. Så jeg slettet det og prøvde meg på Kaspersky sin Antivirus. Akkurat nå sitter jeg og scanner disken, og den har funnet noe smårask alt. Et veldig pent og ryddig program var dette, som sier ifra når det trengs med viktige meldinger. Litt masete er den i førsten, men det er jo bare bra, siden det er på grunn av sikkerheten.

Jeg bruker Norton Internet Security 2006 på en annen maskin, og syntes det er veldig strengt og tungvint. Og treigt! Tar veldig lang tid å komme inn på hovedmenyen. Jeg veit ikke om det er noe treigt til å scanne, men det sies at det er det i flere tester. Så da går jeg ut ifra at det er det. Så jeg skal nå installere Kaspersky istedet for Norton sin pakke. Farvel Norton! Jeg har brukt det i all tid... Men nå er det nok...

Gjest medlem-82119
Skrevet

Tror at det er greit å finne ut av hva man vil ha før man leter etter alternativer.

Ønsker man en atombombesikker bunkers som beskytter 100% mot absolutt alle farer, må man over på proffe og ikke gratis utgaver som nødvendigvis krever litt mer ressurser.

Bruker selv Norton Internet Security, det selges gjevnlig på kampanjer, hvor man ofte betaler rundt 600 kroner for pakken med NIS, Norton systemworks og go-back.

Jeg synes den er lett å bruke, den har alt man trenger (stopper virus, hackere, adware, popups, spyware, spam, phishing, osv osv, samt at den beskytter innstillinger i nettleser, beskytter startsiden på andres forandringer osv).

Liker også at programmenyer samles i felles sytem etterhvert som man innstallerer mer symantec programmer.

Ulempen er at man ikke kan forandre og flytte på ikoner og snarveier, det varsler om windows oppdateringer uansett om man vil eller ei og det finnes i flere versjoner. Blandt annet har telenor sin egen online versjon som symantec ikke gir support på fordi det er telenor som har designet det.

Vel, Telenor er nå telenor så at symantec ikke tar ansvar for telenors sprell forstår jeg godt. Det verste med NIS er at det går ut etter litt over ett år, dvs at man mister beskyttelsen når lisensen går ut.

Har også prøvd Avast! og det er også bra mot virus.

Mangler massevis av beskyttelse mot det meste annet, men hvis man kun ønsker virusbeskyttelse så er det greit.

Jeg prøvde den norske versjonen først, og det taklet ikkke æ,ø og å....virket lite seriøst siden mye av teksten inneholdt disse bokstavene.

Så litt dumt ut.

Irriterte meg også over at selv om jeg hadde en gratisversjon måtte jeg registrere den etter 60 dager (mener jeg det var) selv om det ikke kostet noe.

Helt annen design enn NIS men det gikk greit.

spychecker.com har en svært god side med massevis av programmer som er ratet.

Har selv prøvd massevis av dem, men etterhvert har nis fått samme funksjoner så jeg har gradvis avinnstallert dem etterhvert som behovene har forsvunnet.

forøvrig synes jeg secunia siden gir en god og seriøs test av programmenes sårbarhet.

Som sagt, kan man nøye seg med et program som fjerner 90 prosent av virusene, tar litt spyware innimellom, eller vil man ha et som tar 96-97 prosent eller vil man ha noe som beskytter 100%, må det ta minst mulig ressurser, vil man ha det gratis eller vil man betale for bedre sikkerhet. Når man har bestemt seg for slike valg er det lettere å gi gode råd hva man skal velge....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...