Gå til innhold

Rondane - Hva synes du?


lma

Anbefalte innlegg

Vel - en test av forumet.

Respons blir jeg glad for.

 

Begge er tatt på vei inn mot Rondvassbu.

 

EXIF på begge er ISO 100, brennvidde 17 mm., blender f/10 og lukkertid 1/125 sek.

Polarisasjonsfilter, objektivet er et Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

 

Så - ikke nøl med å skrive ;)

 

post-103395-1152062661_thumb.jpgpost-103395-1152062684_thumb.jpg

Endret av lma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To veldig freshe bilder som viser at polafilter har livets rett samt at du har greie på etterbehandling. Komposisjonen synest jeg nok er litt for midstillt på begge, og med disse flotte skyene hadde det fungert å hatt en 2/3 deling med vekt på toppen også. Ser gjerne flere bilder fra den kanten.

Lenke til kommentar

To raske kommentarer som krever svar ;) :

 

ragamuffin: Kan forstå det midtstilite i det til høyre, men hva får deg til å synes at motivet er midtstilit i det til venstre?(nysgjerrig) Er det fjellmassivet du regner som midtstilit? Uansett takker!

 

Nemo}: Litt det samme spørsmålet til deg, hva får deg til å oppleve disse som midtstilte? (dette er av oppriktig nysgjerrighet)

Ja, det ang. ramme og signatur er vel at svært få(mitt inntrykk) dessverre ikke har noen respekt for den loven, er der kun som en påminnelse. Men skjønner du fant den irriterende, det skal jeg nok klare å leve med ;)

 

Vent, tenker dere på midtstilit vertikalt? Da kan jeg forsåvidt være enig. Men bildet(det med veien) er bevisst forsøkt tredelt ved en linje langs en horisont litt under fjellene(om dere tror det eller ei). ;)

 

Uansett, hyggelig å høre deres meninger. :)

Takker for det.

Endret av lma
Lenke til kommentar

Du har rett. Ved nærmere betraktning av bilde nr.1 så er det ikke noe å klage på hvovidt det er midstilt. En grei balanse mellom fjellandskap og himmel, med veien ut fra hjørnet som skaper mer dybde. Denne kunne kanskje være mørkere eller mer kontrastfyllt, rett og slett så den utmerker seg bedre fra landskapet? Bilde nr.2 derimot syns jeg er for midtstilt. Det blir litt som det PNormal kaller "fine art prints". Pene motiver som gjerne kan få glass og ramme, men som ikke inviterer til mer tenking rundt selve bildet.

Lenke til kommentar

Disse balanserer litt på grensen til å bli "over the top", men syns du holder deg akkurat innenfor det området. Bra utført, fantastiske skyer og et noe hardt uttrykk, for å si det sånn. Dette er definitivt noe man legger merke til.

 

Jeg vil også si meg enig i midtstillingen. Siden skyene er såpass spektakulære kunne jeg tenkt meg mer himmel og mindre av forgrunnen, særlig på bilde 2.

Lenke til kommentar

Er uenig med de som mener bildene er midtstilt. Det er relativt tydelig at horisonten ligger pent på det gyldne snitt på begge bildene, toppet av fjellmassivene. Sjekk selv: ta f.eks. portrettbildet og crop vekk rammen. Da får man et bilde på omtrent 849x476 piksler. Da gir 476 * 0.618034 ~= 294. Legg en linjal omtrent på horisonten og sjekk hvor mange piksler du er fra toppen av bildet .. :)

 

Flott himmel, og spennende resultat. Artig å se skygger av skyene på fjellene!

Lenke til kommentar

Oracel: Du har misforstått bruken av det gyldne snitt/rule of the thirds hvis du bruker linjal. Om jeg opplever fjellranden som midtstilt, så ER den enkelt og greit det for meg. Jeg svarte for raskt på bilde nr.1, og har tatt det tilbake. Bilde nr 2. derimot er en annen historie.

 

Hvor er portrettbildetdu snakker om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...