Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Da søstra mi kjøpte seg bærbar PC for et par uker siden, så valgte vi også å kjøpe trådløst nettverk (Sitecom 54 Mbps WL-114 v2). I samme slengen kjøpte jeg et USB adapter (Sitecom 54 Mbps WL-113) for å få tilgang til nettverket på min PC. I begynnelsen funka det ganske greit, det var litt ustabilt, men det funka. Etterhvert ble jeg lei av å falle ut av nettet hele tida, og prøvde etterhvert å stoppe "Wireless Zero Configuration" under "services.msc", som også hjalp på en liten stund, før jeg til slutt oppgraderte firmware. Etter det funka alt fint 3-4 dager, og livet så lyst ut. Men noe må ha skjedd en eller annen gang i går (skal med en gang presisere at PCn til søstra mi er stabilt på nett, og problemet gjelder KUN min PC).

 

Å få kontakt med nettverket tar nå gjerne et par timer, og når jeg først får kontakt (54 Mbps i nettverkshastighet), så tar det et minutt, og så er jeg ute igjen. Nettverkshastigheten daler jevnt en stund (54-48-36-24-11-6-5.5-2-1) før jeg omsider får beskjed om at nettverket ikke er tilgjengelig. Programmet til Sitecom forteller med at signalet ligger på 25-35%, men jeg får ikke kobla til... Etter et par timer kommer jeg plutselig på igjen, i ca et minutt, før jeg faller ut igjen... Jeg har prøvd å restarte PCn, restarte routeren, slette og installere USB driverne til Sitecom igjen, sette opp nettverket på PCn min på nytt, men ingenting hjelper... Alt av innstillinger er, så vidt jeg vet, slik de var da alt funka...

 

Så nå lurer jeg ganske enkelt på hva som er galt, og hva jeg må gjøre for at ting skal funke igjen. Bruker Win XP Pro SP1...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å oppgradere til SP2. Støtte for trådløst nettverk er mye bedre etter SP2 og jeg ser ingen grunn til å ikke oppgradere.

 

En annen ting du kan gjøre er å se etter kun drivere til kortet for så å bruke windows sitt oppsett for trådløst nettverk. Min erfaring er at produsentens tilkoblingsprogramvare i mange tilfeller kan lage problemer.

Lenke til kommentar

Fikk et tips en gang om at en del tråløse telefoner operer på omtrent samme frekvens som noen tråløsenettverk, gjalt hvis spesielt noen siemens telefoner. Hvis du har en slik tlf. i nærheten så prøv å skru den av. Det hjalp ikke meg for vi hadde fått en dårlig ruter, av det arrogante exstatsteleverket, som ikke taklet å jobbe sammen med en trådløs router.

Lenke til kommentar
Det første du bør gjøre er å oppgradere til SP2. Støtte for trådløst nettverk er mye bedre etter SP2 og jeg ser ingen grunn til å ikke oppgradere.

 

En annen ting du kan gjøre er å se etter kun drivere til kortet for så å bruke windows sitt oppsett for trådløst nettverk. Min erfaring er at produsentens tilkoblingsprogramvare i mange tilfeller kan lage problemer.

6420383[/snapback]

Jeg har hørt at en del programmer vil kreve reinstallering for å fungere etter oppgradering til SP2, og på grunn av liten ledig diskplass er dette noe jeg har tenkt å utsette så lenge som mulig... Blir i så fall en siste utvei...

Derimot prøvde jeg å skru av Sitecom's programvare, og starta Windows sin igjen... Men når jeg trykker Connect, så får jeg beskjed om at det ikke er noen kryptering (WEP), og derfor vil den ikke koble meg til. Må jeg sette opp WEP for å komme meg inn via Windows?

 

Fikk et tips en gang om at en del tråløse telefoner operer på omtrent samme frekvens som noen tråløsenettverk, gjalt hvis spesielt noen siemens telefoner. Hvis du har en slik tlf. i nærheten så prøv å skru den av. Det hjalp ikke meg for vi hadde fått en dårlig ruter, av det arrogante exstatsteleverket, som ikke taklet å jobbe sammen med en trådløs router.

6420418[/snapback]

Ja, vi har faktisk en Siemens trådløs, som akkurat nå står på lading 2 meter unna routeren. Søstra mi sitter på nett 4 meter unna, fortsatt uten problemer, mens telefonen aldri har vært i nærheten av PCn min, som står i kjelleren...

Lenke til kommentar

At programvare må reinstalleres etter oppgradering av SP2 har jeg ikke opplevd, alle mine oppgraderinger har gått smertefritt. Uansett har maskinen godt av en reinstall en gang i blant, men det er selvfølgelig litt jobb..

 

Dersom du ikke bruker leverandørens programvare, må du legge inn krypteringen i nettverkstilkoblinger > trådløst nettverk > egenskaper osv. Dette pleier å fungere for de aller fleste adaptere.

Lenke til kommentar

Jo, jeg er fullstending klar over at jeg trenger en formatering, det er 2 år siden sist. Men jeg har ikke plass til backup, så da må jeg bare vente...

 

Jeg chatta med noen kompiser om dette med kryptering, og de kom fram til at det ikke skulle være noen grunn til at jeg ikke fikk kontakt med nettverket, og selv om jeg vet at jeg bør finne på noe for å bedre sikkerheten på nettverket, så er det viktigere å få PCn på nett i første omgang.

 

Men det kan se ut til at monodonk hadde løsningen. Vi prøvde å ta ut vår trådløse Siemens, noe som førte til at også de 2 andre PCene falt ut av nettet. Men når vi satte i telefonen igjen, så kom ikke bare de 2 PCene på igjen, min var plutselig også på nett. Fortsatt litt ustabilt, men det funker i hvertfall, og nå tør jeg ikke gjøre noe mer, i frykt for at jeg skal miste nettet igjen. Men viser det seg at det fortsatt er veldig ustabilt, så kommer jeg nok til å flytte PCn opp til samme etasje som routeren, i håp om at det skal gjøre ting lettere. Signalet ligger på 30% (men det var oppe i 52% da vi kobla ut telefonen)...

 

Takk for hjelpa, begge to, la oss håpe jeg ikke trenger mer hjelp på en stund :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...